Skogsvagn (Huggarvagnar)

Fan vad dum man e ibland =)

14 inlägg 7036 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fan vad dum man e ibland =)

granbacken  
#172124 Har precis vart ute å lekt lite med kellfrivagnen som kom i går. Men först ville inte el-funktionerna funka så jag kolla lite säkringar å kontakter började tänka mer å mer JÄVLA KELLFRI! Sen slog blixten ner å jag satte på belysningen till traktorn å då funka allt så bra att jag själv blev förvånad. I morgon blir de till å pröva den i skogen. :lol:



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Fan vad dum man e ibland =)

ananders  
#172129 Jo sådana "enkla fel" har man själv råkat utför många gånger då man inte tänkt på någon sådan liten enkel detalj.

Men priset tar nog en kolega till mig. Vi höll på med tröskningen på jobbet då det kom en regnskur och arbetet fick avbrytas en stund. När det en halvtimme senare torkat upp så startade inte tröskan, kolegan ringde serviceteknikern på lantmännen som tippsade om olika lösningar men inget som löste problemet. Serviceteknikern kom ut hoppade upp i hytten la körspaken i neutral vred om nyckeln och tröskan startade. Då ville min kolega bara sjunka ner i jorden. :lol:

Lycka till med din nya vagn och hoppas att den inte ställer till med större bekymmer på många år.

Användarvisningsbild

Re: Fan vad dum man e ibland =)

machonisti  
#172138 Ju klokare man blir desto mer problemlösning står man inför.

I min repertoar ryms även gånger när fackmannen grejat timtals och börjar ringa runt, då prövar maskinisten en ointelligent grej och så börjar det funka. Normalt får man en lektion i varför. Men då är räkningen redan utskriven.

Användarvisningsbild

Re: Fan vad dum man e ibland =)

totte  
#172141 En klassiker är att skruva isär hela bränslesystemet, blåsa rengöra och leta fel, tills man kommer på att man kanske borde kollat om tanken var tom.

Användarvisningsbild

Re: Fan vad dum man e ibland =)

machonisti  
#172145 Jo en granne gjorde det i skogen med sin motorsåg, själv har man aaaaaaldrig nåååånsin ens gjort nåt sånt. Men va fan hette grannen nu igen.



PS träffad

Avatar Fallback

Re: Fan vad dum man e ibland =)

Robertberg  
#172148 Eller nödstoppar som tryckts in av misstag..

Användarvisningsbild

Re: Fan vad dum man e ibland =)

machonisti  
#172152 Troligen var det han som just gick, den där nya killen som gjorde så. Ingen av oss gör nånsin på detta sätt

Användarvisningsbild

Re: Fan vad dum man e ibland =)

Mäki  
#172167 Jodå såna saker gör man mest hela tiden med jag hörde en gång en story om en kille som ringde till Valmet dejournumret mitt i natten och var alldeles ifrån sig för maskinen hade stannat och han var på väg ut med sista lasset och hade det väldigt trängt ekonomiskt så han var verkligen i behov av att få ut sista lasset så han skulle få betalt och kunna betala någon stor räkning nästa dag.
I förtvivlan hade han försökt allt men maskinen vägrade starta och med gråten i halsen så ringde han och förklarade vad som hänt, killen i andra ändan funderade någon sekund och frågade sedan "har du kollat om nödstoppen är intryckt"...

Användarvisningsbild

Re: Fan vad dum man e ibland =)

totte  
#172173
machonisti skrev:Troligen var det han som just gick, den där nya killen som gjorde så. Ingen av oss gör nånsin på detta sätt


Så är det förstås, det är ju självklart :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Fan vad dum man e ibland =)

machonisti  
#172174 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Fan vad dum man e ibland =)

Blivande snickare  
#172185
Mäki skrev:I förtvivlan hade han försökt allt men maskinen vägrade starta och med gråten i halsen så ringde han och förklarade vad som hänt, killen i andra ändan funderade någon sekund och frågade sedan "har du kollat om nödstoppen är intryckt"...

Stackarn...måste ju ändå tycka synd om honom.

Avatar Fallback

Re: Fan vad dum man e ibland =)

Runtorparen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172441 vet om en traktor som stannade under snörundan och servicetekniker ringdes ut.. efter mycket felsök så hittades inget fel på plats utan trailer till verkstan där den fick stå över natten. dagen efter börjar man med att hoppa in i hytten och konstaterar att de är dieselslut. då hade tankmätaren frusit eller hängt sig..

Avatar Fallback

Re: Fan vad dum man e ibland =)

Dojatan  
#172473 Dela gärna med dig av vad du tycker om Kellfrivagnen när du kört lite!

Användarvisningsbild

Re: Fan vad dum man e ibland =)

Mäki  
#172503 I dag gjorde jag en riktig tabbe när jag skulle tillfälligt lyfta en skotar kran med lyftcylindern.
Provisorisk skulle jag dra en slang till lyftcylindern och köra olja i den för att lyfta, den andra sidan på cylindern la jag en slang till en burk för att eventuell olja skulle rinna dit.
Nåja det såg bra ut och jag tog på spaken så att cylindern skulle lyfta men inget hände. 🤷‍♂️
Frågande stog jag där och inte kunde förstå vad som var fel, när det tände *-:)
En skotar krans lyftcylinder ligger ju upp och ner så jag körde oljan i fel uttag så istället för att lyta så tryckte jag ner kranen. :oops:
Okej tänkte jag bara att flytta slangen.
Släppte trycket i slangen trodde jag och började skruva loss den. Pang sa det när slangen lossnade och jag blev sköljd av olja. x_x
Så kan det gå ibland.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).