Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Köpa ATV för hobbyskogsbruk

41 inlägg 30081 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa ATV för hobbyskogsbruk

halvproffs  
#171919 Kan även köpa dom traktorregistrerade och då borde det inte vara några problem speciellt inte om man även köpt en vagn till. Kan man påvisa behovet av en atv så kan det inte vara några problem.

Avatar Fallback

Re: Köpa ATV för hobbyskogsbruk

simon jonsson  
#171943 Jag tror inte att vad den är registrerad som har nån betydelse. Har man en skogsfastighet så kan man göra momsavdrag. Sedan gör man man en avskrivning på maskinen.
Enligt LRF konsult så kan du skriva av den på fem år / 20% per år men det bygger ju på att man har nån inkomst på skogsbruket.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ATV för hobbyskogsbruk

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171945
simon jonsson skrev:Enligt LRF konsult så kan du skriva av den på fem år / 20% per år men det bygger ju på att man har nån inkomst på skogsbruket.


Hur tänker du då? Vad har inkomst med avskrivningen att göra?

Avatar Fallback

Re: Köpa ATV för hobbyskogsbruk

axwell  
#171948
simon jonsson skrev:Enligt LRF konsult så kan du skriva av den på fem år / 20% per år men det bygger ju på att man har nån inkomst på skogsbruket.


Utan inkomst överförs det till accumulerat underskott, kan senare utnyttjas om det blir någon inkomst.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ATV för hobbyskogsbruk

machonisti  
#171950 Det verkar inte vara större skillnad på avdragsrätt mellan länderna Moms 23% i finland sedan avdrag 29 % enligt källskattelag mot investeringskvitto ifall man inte lever av skogsbruket. Ifall gestapo får nys om att skogsbruksartikeln var en båt gäller ungefär samma galler.

Avatar Fallback

Re: Köpa ATV för hobbyskogsbruk

simon jonsson  
#171989
axwell skrev:
Utan inkomst överförs det till accumulerat underskott, kan senare utnyttjas om det blir någon inkomst.


Okej, jag känner igen att det skulle gå göra så.


Saggio : Vilken vagn är du sugen på ?

Användarvisningsbild

Re: Köpa ATV för hobbyskogsbruk

halvproffs  
#172035
simon jonsson skrev:Jag tror inte att vad den är registrerad som har nån betydelse. Har man en skogsfastighet så kan man göra momsavdrag. Sedan gör man man en avskrivning på maskinen.
Enligt LRF konsult så kan du skriva av den på fem år / 20% per år men det bygger ju på att man har nån inkomst på skogsbruket.


En vägreggad får man ju inte ens köra på sin egen mark med. Om nu skatteverket får för sig att kolla.

Avatar Fallback

Re: Köpa ATV för hobbyskogsbruk

Håkan Engström  
#172043 "En vägreggad får man ju inte ens köra på sin egen mark med."

Oavsett hur den är reggad så får du inte köra på egen mark, undantag vid skogsbruk eller jakt för att dra fram Älg Hjort Björn och Vildsvin..

I terrängkörningslagen och terrängkörningsförordningen, står det bara om motorfordon ingenting om hur dom är reggade.

Så vad jag kan förstå så kan du använda en vägreggad vid skogsbruk.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ATV för hobbyskogsbruk

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172046
Håkan Engström skrev:
I terrängkörningslagen och terrängkörningsförordningen, står det bara om motorfordon ingenting om hur dom är reggade.



Mjaa, är det inte så att om du har den terrängskoter registrerad så får du vintertid köra på markerade skoterleder. Det är det beskedet jag fått från såväl kommun, skoterklubb och polis.

Så av det skälet, särskilt om man har band till den, så är det en bra ide att köpa en terrängskoter registrerad fyrhjuling. Det är väldigt roligt att komma ut efter skoterlederna med fyrbandaren :smile:

Avatar Fallback

Re: Köpa ATV för hobbyskogsbruk

simon jonsson  
#172062 [/quote]

Mjaa, är det inte så att om du har den terrängskoter registrerad så får du vintertid köra på markerade skoterleder. Det är det beskedet jag fått från såväl kommun, skoterklubb och polis.
:[/quote]

Jo det är ju helt rätt, det får du ju inte göra om den är vägreggad, men jag tänker att på egen mark måste väll du få använda vad du vill när du ska dra fram ved/timmer typ en volvo 245a med aga diff och biltema kjedjor om du känner för det :)

Avatar Fallback

Re: Köpa ATV för hobbyskogsbruk

Håkan Engström  
#172074 Var hittar man uppgifter om att man inte får köra skoterled med en vägreggad med bandsats.
Jag är bara nyfiken.
Har själv en terrängreggad, så det är inga problem för mig.

Jag har sökt en hel del i lagar och förordningar.
Och är ganska säker på att man får använda vägreggat vid skogsbruk.

Men hittar ingenting om reggning och skoterled??

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).