Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Dina tankar om lillebror

16 inlägg 12653 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dina tankar om lillebror

Fallhofne  
#114896 Hej.
vi har just köpt en s k lillebror skördare ock jag kan just ingenting om den så jag tänkte det skulle vara kul att få höra från andra som har erfarenheter från den maskinen.

sen har jag en fråga, Vi måste köpa ett nytt skördaragregat, så vad rekommenderar du för modell?

/F



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Dina tankar om lillebror

skogsjan695xl  
#114957 tipprisk vid körning i nedförsbacke.

Avatar Fallback

Re: Dina tankar om lillebror

ulfgustav  
#114980 Lillebror är ju en rätt så liten maskin och då måste det också va ett litet aggregat. Ett aggregat jag tänker på är Keto Forst
eller om du hittar ett beg Grangärde

Avatar Fallback

Re: Dina tankar om lillebror

petrol  
#115641 svårt att plocka liggande träd med keto. kan vara aktuellt nu i toppbrottstider. grangärde är nog mycket bättre.

Avatar Fallback

Re: Dina tankar om lillebror

mr_turbo  
#119020 har ett timberjacks egna aggregat 732 b. men är för tungt så man lyfter inte det på full kranlängd. är en smidig och en trevlig maskin i en första gallring. är även lite lätt i röven men är bara att köra i uppförbacke.

Avatar Fallback

Re: Dina tankar om lillebror

mr_turbo  
#119021 har ett timberjacks egna aggregat 732 b. men är för tungt så man lyfter inte det på full kranlängd. är en smidig och en trevlig maskin i en första gallring. är även lite lätt i röven men är bara att köra i uppförbacke.

Avatar Fallback

Re: Dina tankar om lillebror

dexter  
#119036 tips på aggregat är ett grangärde aggregat (föregångaren till logmax) eller logmax 928. små å fina aggregat.

Avatar Fallback

Re: Dina tankar om lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171736
petrol skrev:svårt att plocka liggande träd med keto.


Vad grundar du det på? Med mitt Forst går det utmärkt och jag har bara kört skördare ett par timmar i livet.

Avatar Fallback

Re: Dina tankar om lillebror

petrol  
#171829 Sågen sitter fast i matarbands armen och hänger ner så långt så den tar i marken innan knivarna. så var det på den vi provkörde 2010. Det är väl jättebra att du är nöjd och belåten med maskinen.

Avatar Fallback

Re: Dina tankar om lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171858 Ska kanske säga att jag bara kört den på snö än, kanske är skillnad.

Avatar Fallback

Re: Dina tankar om lillebror

petrol  
#171965 Det kan ju göra skillnad. Kunde vara kul att höra en kommentar när snön är borta.

Avatar Fallback

Re: Dina tankar om lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172040 Den kommer!

Avatar Fallback

Re: Dina tankar om lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172375 Tittade idag när jag körde och förstår vad du menar. Men om man lyfter med knivarna måste det väl gå bra att få in stocken om man öppnar valsarna? Eller tänker jag fel nu?

Avatar Fallback

Re: Dina tankar om lillebror

petrol  
#172734 Det går nog om man är van vid knapparna. jag hann inte vänja mig för jag provade för kort tid.

Avatar Fallback

Re: Dina tankar om lillebror

petrol  
#172735 Ska man plocka många träd på marken blir det ett förskräckligt tryckande. Man vill ju ta trädet direkt och bara stänga och mata på med så lite tryckande som möjligt. Det viktigaste är ju att du är nöjd med maskinen. spelar ju igen roll vad jag tycker.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).