Sågtimmer

kådsvälld tall

14 inlägg 19054 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

kådsvälld tall

80-90  
#170055 ville bara höra om nån köper kådsvälld tall såg en artikel i atl å blev sugen å kolla



   TS
Avatar Fallback

Re: kådsvälld tall

Blivande snickare  
#170068 Bra tände!

Avatar Fallback

Re: kådsvälld tall

jan larsson  
#170089 jag blev också lite nyfiken. inte att sälja utan på metoden. finns väl något som kallas silverfura. är det samma sak. eller vad skiljer.

Användarvisningsbild

Re: kådsvälld tall

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170160
jan larsson skrev:jag blev också lite nyfiken. inte att sälja utan på metoden. finns väl något som kallas silverfura. är det samma sak. eller vad skiljer.


Som jag har förstått det så ska det vara samma sak.

Avatar Fallback

Re: kådsvälld tall

foton  
#170165 Vi kallar det Töreved går att tända direkt med en tändsticka. Bara till att tända med sotar enormt.

Användarvisningsbild

Re: kådsvälld tall

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170171 Här finns lite tips http://www.fetvedensvanner.com/
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: kådsvälld tall

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170206 Hur ser den ut? Hur känner man igen en sådan tall? Bild någon?

Avatar Fallback

Re: kådsvälld tall

80-90  
#170208 den brukar vara randbarkad på varje sida ca 5 m upp men kan även vara kapad i toppen

   TS
Avatar Fallback

Re: kådsvälld tall

Blivande snickare  
#170291
Uvskogen skrev:Hur ser den ut? Hur känner man igen en sådan tall? Bild någon?

Har inga bilder men en naturligt uppkommen "tjärtall" har skador på stammen och är oftast blå/grå aktig på barken av gammal kåda. Du känner nog igen en när du ser en. Allra senast när du sågar i den :mrgreen: dåftar gott som f*n!

Avatar Fallback

Re: kådsvälld tall

sködarförare  
#172029
80-90 skrev:ville bara höra om nån köper kådsvälld tall såg en artikel i atl å blev sugen å kolla

jag är intresserad vart finns du.
Vi jobbar med fetved.

Avatar Fallback

Re: kådsvälld tall

Blivande snickare  
#172094 Vad använder ni den till? :smile:

Avatar Fallback

Re: kådsvälld tall

80-90  
#172112 jag finns i v värmland

   TS
Avatar Fallback

Re: kådsvälld tall

sködarförare  
#178635 Katat timmer andvänds till fönstervirke o väderutsatt vire som vindskivor takfot mm det mest rötbeständiga inpregneringsmetoden som vi känner till, stavarna på stavkyrkerna i Norge är katat virke den älsta kyrkan är från år 1143 o där tränger det fortfarande ut kåda ur virket. tallarna ska katas före midsommar annars kan det bli blånad i virket ska själv prova okata några nu till midsommar sen blir det nog några hundra tallar per år.

Avatar Fallback

Re: kådsvälld tall

sködarförare  
#188179
80-90 skrev:jag finns i v värmland

har du fetved o sälja.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).