Sågtimmer

Ålder på tall genom diameter

7 inlägg 26488 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ålder på tall genom diameter

nordskog  
#35378 Hej, finns det tabeller där man kan få en ungefärlig uppskattning på tallens ålder genom dess diameter. Kanske finns kunskapen här på forumet?
Har varit och tittat på sveaskogs skog för köp i norra sveriges inland i arvidsjaur kommun.
Ex. en diameter i brösthöjd på 10, 20 resp. 30 cm motsvarar ? års ålder.

/Novisen



   TS
Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35379 Nej sådana tabeller finns inte. Det är mycket som påverkar villken diameter trädet har. Om det är en Sveaskog försäljning så borde det följa med en skogsbruksplan, du kan kollla åldern där. Annas får du borra och räkna årsringar.

Avatar Fallback
nordskog  
#35385 Tack Jasi.
Det är inte en befintlig fastighet, utan jag ska själv bestämma antalet hektar men man vill ju veta åldern på skogen. Ska ringa sveaskog i morrn o tala (igen) med ansvarig säljare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ålder på tall genom diameter

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132511 Numera säljer väl sveaskog på bara på anbud, även i norr?

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Ålder på tall genom diameter

Volvoyamhaa  
#171817 Antalet årsringar utgörs av Vår och Sommar ved. Så leds kan du inte räkna utifrån diametern.

För ett exempel.
En gran som kan vara en spott kopp hög, det vill säga (1meter kanske) kan vara 50-60år gammal om denna fått stått undertryckt, utan röjning eller möjlighet att nå ''taket''.

Så det är borrning och räkna års ringar, alt. Titta på när objektet planterades och sedan ut gå ifrån detta.
Tänk efter, finns det frö träd där, kan det finns planter som är yngre, mycket yngre! :)

mvh A.L

Användarvisningsbild

Re: Ålder på tall genom diameter

machonisti  
#171832 Volvoyamhaa har rätt, har huggit i familjens skog 25 år, Skogen befinner sig i finska österbotten och i krigsskadestånd höggs stora träd ned.
Kvar lämnade underväxter som just och just uppnått stockdiameter idag. Ungefär 150 år gamla, vi har sågat en del till eget virke. Problem idag är att virket är för mjukt vi hade problem med att virket var för hårt. Blev att borra en bit där spik slogs in på grövre virke.

Avatar Fallback

Re: Ålder på tall genom diameter

Volvoyamhaa  
#172407 Hårt virke=långa fibrer=starkt.
Alltså har det växt långsamt om jag kommer ihåg rätt. Lika mycket sommar och vår ved.
Då har det växt optimalt.

Löv skall växa fort= mycket sommar ved tror jag och lite vår ved.


Mvh

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).