ATV och UTV i skogen

Avesta 4,2 H

40 inlägg 22264 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Avesta 4,2 H

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171028
micke 2 skrev: Har 12 hk motorn.Men den e tung å lyfta dit.


Kan du inte lyfta på med kran? Slangarna är väl långa nog för att hänga på sidan.

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Avesta 4,2 H

micke 2  
#171036 Tror inte kranen svänger så långt.Men man lyfter aggregatet ensam så det är inget stort problem fast de ä tungt.

Avatar Fallback

Re: Avesta 4,2 H

mozart2011  
#171053
micke 2 skrev:Førsta gången jag hade på vagnen på min. Låg nestan på baken o gick inte styra ner de inte va någon vikt fram.Nu med det stora aggregatet styr den riktigt bra. Har 12 hk motorn.Men den e tung å lyfta dit.


Ser ut som min gjorde innan fjäderlåsningen ungefär. Vagnen såg fin ut! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Avesta 4,2 H

anersimyra  
#171166 En undran som gjorde mig lite sömnlös i natt var försäkringsfrågan för vagnen. I garaget täcker min företagsförsäkring. Men hur fan blir det när man har vagnen efter hjulingen??. Normalt kan det vara svårt att få ut ersättning för tillbehör vid stöld eller skada på hjulingen.Släp efter bil är ju skyddat via bilens försäkring, men täcker hjulingens försäkring vagnen om man råkar "skrota" ekipaget???? 🤷‍♂️ 🤷‍♂️

   TS
Avatar Fallback

Re: Avesta 4,2 H

mozart2011  
#171184 På traktor vet jag att försäkringen täcker te.x skogsvagn. Atv ingen aning!?

Användarvisningsbild

Re: Avesta 4,2 H

anersimyra  
#171435 I dag inleddes montering av bakvagnslåsningen.För att kunna använda potatis original rostfria drivaxelskydd behövs lite modifiering.Delar av skyddet måste kapas samt ett nytt hål borras till det nedre a-armsfästet som ingår i satsen.Originalbultarna på det övre a-armsfästet ska användas att fästa en stor platta med, dock är bultarna ca 6-7 mm för korta. Det får till följd att original låsmutter inte låser, så där måste låsmuttrarna bytas till ett par lägre i metall, hoppas bara det är mm gänga.Den stora plattan fästs i nederkant genom hålen bredvid draget, hålen på hjulingen har dock samma diameter som bultarna varför dom måste borras upp, det går endast underifrån så eventuell hasplåt/plast måste lossas.Med hasplast var det enkelt att böja den och få dit borrmaskinen.Plasten måste sen monteras med längre skruv baktill vid draget.
Mvh Anders.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avesta 4,2 H

Blivande snickare  
#171437 Med "potatis" utgår jag från att du menar polaris? :???:

Användarvisningsbild

Re: Avesta 4,2 H

anersimyra  
#171454 Det är helt rätt, jag kör en Magnum Bonum eller en King Edward som dom lite elakt kallas ibland.
Mvh Anders.
Blivande snickare skrev:Med "potatis" utgår jag från att du menar polaris? :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avesta 4,2 H

totte  
#171464 Kör du fast får du kalla den för sättpotatis 8)

Användarvisningsbild

Re: Avesta 4,2 H

anersimyra  
#171500 :lol: :lol: :lol: :lol:
totte skrev:Kör du fast får du kalla den för sättpotatis 8)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avesta 4,2 H

anersimyra  
#171627
anersimyra skrev:Inte billigt för lite "järn". Men Avesta tillverkar ju riktigt fina tillbehör så det blir att beställa på måndag.Potatisen blev något låg fram trots att jag har lilla aggregatet utan elstart så det blir till att lägga på HD-fjädrar fram.

I dag monterade jag prylarna som hade en otroligt fin passform, har man dom rostfria a-armsskydden får man dock borra ett till hål i det nedre medföljande a-armsfästet, det var lite "meckigt" att få delningen perfekt så jag borrade det nya och det befintliga hålet 13 mm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avesta 4,2 H

anersimyra  
#171722 Den gamla vedvagnen blev "hjulingvagn" hydraulvagnen sitter med draget i vedvagnen så nu är det lagligt, släpvagnsbelysningen från "feltema" har en kabel som räckte precis.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avesta 4,2 H

anersimyra  
#171723 Den gamla vedvagnen blev "hjulingvagn" hydraulvagnen sitter med draget i vedvagnen så nu är det lagligt, släpvagnsbelysningen från "feltema" har en kabel som räckte precis.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avesta 4,2 H

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171801 Hur fort vågar du köra med detta ekipage?

Användarvisningsbild

Re: Avesta 4,2 H

anersimyra  
#171846
Ekhagas trädfällning skrev:Hur fort vågar du köra med detta ekipage?

Godmorgon, det är 30 som gäller i mitt fall för att vara laglig, 50 är i vart fall på rak fin väg inga problem.Dock är spårvidden på släpet där hjulingen står smalare än hjulingen så det är lite instabilt.Men jag ska bredda ut 10 cm på var sida för säkerhets skull.
Mvh Anders.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).