Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sluta slutavverka?!

99 inlägg 46743 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

Gaiasdotter  
#171152
halvproffs skrev:Äh, jag tror att du är ett forumtroll som vill få till en knepig diskussion. :???:


Forumtroll, det ordet kände jag inte till! :???:

Nej, mitt syfte är inte att få till en knepig diskussion. Mitt syfte är att öka medvetandet och kunskap hos mig själv och andra.

Om du förmodar att jag är en riktig trädkramare, då har du fullkomligt rätt. Men jag anser att läget i världen lutar så allvarligt åt fel håll att det behövs något nytt att pröva på. Och det gäller självklart inte bara skogsbruk, men även jordbruk, djurhållning, havsfiske, gruvnäring, bankväsendet, sjukvården och mycket, mycket mer.

Men här på forumet finns ni som har aning om skogsbruk och jag vill gärna få i gång en bra kommunikation med er. Som sagt, jag vill lära av er och dela med er vad jag har lärt mig annanstans. Länge nog har trädkramaresligat suttit på sina grenar och skyllt på skogsbrukare för att "naturen förstörs". Men så enkelt är det ju inte.

Det finns trädkramare som är helt orealistiska. Och det finns skogsbrukare som är helt hänsynslösa gentemot naturen.
Men däremellan borde det finnas tillräckligt med kloka människor för att tillsammans få i gång en förändring i hur vi umgås med vår ultravackra planet.

Nästan alla känner känslan att "det går åt fel håll" med jorden. Färre och färre folk tror på evigt ekonomisk tillväxt. Fler och fler anser att pengar inte kan vara det viktigaste i livet. Men vi har lärt oss att blunda och tänka: "lilla jag kan ju inte göra något åt det".

Och det sista är helt enkelt inte sant. Var och en av oss kan skapa en förändring, även om det bara är inom oss själva. Och om vi då även börja leva den förändringen, då "gör vi något åt det".

Jag hävdar inte att jag har rätt i allt som jag anser. Men det skadar aldrig att ta emot en annans åsikt och fundera på den. Och så hoppas jag att ni där ute är beredda att ta emot mina åsikter, eftersom jag uppriktigt frågar efter era åsikter och är mer än beredda att fundera på dem. För det är ni som äger skogarna som jag tycker så mycket om. Och det är vår gemensamma värld som det handlar om. Och jag vet att vi gemensamt "kan göra något åt det".

:wink: Hur är det nu, har jag just skrivit min egen dom som "forumtroll"?

Jag kommer att fortsätta försöka svara alla. Men för nu: kära hälsningar och mycket kärlek till er alla. För det är kärleken som världen behöver mest (och ja, det är visserligen min åsikt!)

   TS
Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

wigge  
#171155 Äger du själv skog Gaiasdotter?

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

Gaiasdotter  
#171156
wigge skrev:Äger du själv skog Gaiasdotter?


Nej, jag äger ingen skog. Tyvärr, för då kunde jag ju testa själv hur det funkar med hyggesfritt bruk. Jag skulle vilja köpa en liten skog nånstans i mitt Norrländska område men pengarna räcker inte (jag har ynkliga 50000 till förfogande... :oops:) och jag vill inte låna. Det stämmer ju precis, det som Zalman skrev: att banken tvingar en att köra den vägen som leder till snabba pengar.

Men jag bor i ett område med en del gammal bondeskog, som skötas på gammaldags sätt med hänsyn till naturen. Också finns det en del skog som ägs av folk som bor längre bort och som kan klasseras som "privata skogsjättar". De sistnämnda verkar vara typerna som för säkerhetsskull ser till att nickelbiotopen inte längre finns kvar ifall Skogsstyrelsen skulle dyka upp för att döma området.

Skillnaden mellan arealerna är rätt stor där det gäller "skogskänslan" och variationer i växt- och djurlivet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sluta slutavverka?!

halvproffs  
#171157 Nä du är nog inget forumtroll utan du verkar ju vara en person det går att resonera med :grin:
Själv äger jag 40ha skog som jag sköter på skonsammast möjliga vis. Finns inga fula o djupa hjulspår på min mark tex. En del av timret sågar jag vid närmsta såg och torkar virket ute i det fria.
Äger en hyvel där jag förädlar det till bla lister.

Alltså kunderna som köper virke av mig får det när o här producerat med minsta möjliga energiåtgång.Som du förstår går det inte att leva på det här så jag har ett heltidsjobb som snickare.

Skogskänslan har jag nog ärvt efter min far. Har bla varit till Amazonas (Mato Grosso bla) för att intresset varit stort.

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171161 Gaiasdotter, min erfarenhet av privata skogsägare är att de flesta
bryr sig mycket om miljön, tänker långsiktigt, och vårdar skogen som sitt eget "barn".

För vilken skogsägare vill att den egna skogen, som man köpt för dyra pengar
(hårt beskattade och surt förvärvade) ska skadas, eller brukas på ett sätt
som inte är långsiktigt?
Man vill ju med stolthet kunna lämna över sin lilla välskötta skog till nästa generation.

Jag äger mark i form av åker, impediment och skog, och tycker att det är märkligt att
regelverket för dessa tre marktyper är så olika.
En åker får man nästan göra vad man vill med, vilket har fått som konsekvens
att i te.x. Danmark så är grundvattnet så förgiftat av växtgifter att den danske
mannen i alarmerande utsträckning är steril.

Gruppen av infertila män är 2-3ggr större i Danmark än i Sverige.

Läs mer här:
http://www.naturskyddsforeningen.se/upl ... fekten.pdf
Cocktaileffekten och hotet mot mannen

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

Paul  
#171167 När du skriver
område med en del gammal bondeskog, som skötas på gammaldags sätt


Vilken tid tänker du på då? 1800 talet? eller ännu tidigare?
Och hur gamla uppskattar du att dom äldsta träden är?

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

Bergsmannen  
#171168 I mina trakter"förr i tiden" fanns ingen skog alls. Den höggs ned och blev kol redan vid 30års åldern. På mitten av 1800talet var skogsbristen akut. Några problem med ekosystemet idag upplever jag dock inte.

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

Gaiasdotter  
#171173
halvproffs skrev:Nä du är nog inget forumtroll utan du verkar ju vara en person det går att resonera med :grin:

#:-s

halvproffs skrev:Själv äger jag 40ha skog som jag sköter på skonsammast möjliga vis. Finns inga fula o djupa hjulspår på min mark tex.


Det glädjer mig att läsa detta! Jag hoppades att få träffa skogsägare, folk "från andra sidan", som känner och uttalar respekt gentemot jorden... Vet du, det är inte bara träd som jag brukar krama och du får en stor virtuell kram!

halvproffs skrev:En del av timret sågar jag vid närmsta såg och torkar virket ute i det fria. Äger en hyvel där jag förädlar det till bla lister. Alltså kunderna som köper virke av mig får det när o här producerat med minsta möjliga energiåtgång.Som du förstår går det inte att leva på det här så jag har ett heltidsjobb som snickare.


Jag beundrar dig för det. Och jag tror att du antagligen är en nöjd och kanske även mestadels lycklig människa, fastän du måste ha mycket jobb att göra. Men att både kunna jobba med skogen och med virket, det underbara materialet som kommer därifrån, borde ge dig en känsla av enhet med naturen och livet som många saknar.

Det är precis den enhetskänslan som vi människor behöver för att inse att det inte nödvändigtvis krävs mycket pengar för att vara lyckliga.

halvproffs skrev:Skogskänslan har jag nog ärvt efter min far. Har bla varit till Amazonas (Mato Grosso bla) för att intresset varit stort.


Ojdå. Har just kollat på Google Earth och Mato Grosso ser mycket dramatiskt ut... Det måste ha varit ett paradis på jorden innan de började skövla regnskogen... (ursäkta att jag använder samma ordet igen.)

Vad tyckte du om det?

Men nu måste jag vidare... lovade ju att försöka svara alla... Hejdå!

   TS
Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

alias  
#171183 Hej Gaiasdotter!

Välkommet till forumet får jag börja med att säga.


Jag har lite frågor och funderingar kring det du har skrivit.

Vad det gällde länken till tråden om gallring eller slutavverkning så var det vad som var lönsammast ur maskinentreprenörens synvinkel som efterfrågades, inte vad som var lönsammast för den som äger skogen och marken.

Sen undrar jag också vad som är att sköta skogen på gammaldagsvis, som Bergsmannen sa i inlägget här ovan så har stora delar av Sverige varit mer eller mindre avskogat (på grund av en varierande samverkan av virkesbehov till järn- och glasbruk, sågverks- och pappersindustri samt kreatursbete och svedjebruk). Jag vill minnas att det finns skildringar om att man på 1700 eller 1800-talet kunde se från Smålandsgränsen och ner till kusten i Halland, då den endast fanns kvar glesa spillror av bokskog. (kan ha varit Linnés skildring, kommer ej ihåg).

Om de arter vi har i Sverige idag har klarat sig igenom det nålsögat så är jag inte så orolig för framtiden vad det gäller utdöenden orsakade av skogsbruket.

Vad jag har kunnat läsa mig till är störningar ett naturligt element i våra nordliga barrskogar, det finns inget "stabilt läge" i en skog utan det är alltid en förändring på gång åt något håll. Det har t.ex. aldrig brunnit så lite i våra skogar som det gör idag - därav att man utför naturvårdsbränningar i dagens skogar. Varför skall det då inte vara lika acceptabelt att avverka skogen (då kan vi ju bygga in en del CO2 i hus och dylikt istället för att återföra den till atmosfären som vi gör när vi eldar upp den)?

Jag undrar dessutom lite kring hur pionjärträdslagen ska kunna hävda sig om allt skogsbruk skall bedrivas i fullskiktade skogar - det kommer främst att gynna den skuggtåliga granen, och möjligtvis boken.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

johan85  
#171192 Ibland när man pratar med folk så tror dom att man håller på att hugga ner hela sveriges skog. Sverge hugger inte äns sin egna årstilväxt. Altså så ökar volymen för vart år. Skogen pruducerar mer än vad den gjorde för 50 årsedan och så växer det skog där det inte varit skogsmark för. Hur många älgar mättar en gammel skog eller ett kalhygge. Nä hugg ner skogen när den ger mindre avkastning än vad en ny generation skog ger.

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171200 Hej på er.
Jag förstår inte att skogsbruket får ta emot så mycke kritik från alla håll,den är ju redan så reglerad som den är.Man är miljösertifiserad åt alla håll.
Du har säkert en bil du åker runt i(parkera den direkt).Du tog inte del av vad som sades när den tyska deligationen va i sverige o tittade på det svenska skogsbruket (att förutsättningarna inte va lika här som där).Ifrågasätter du inte byggnationen av vår bästa åkermark,man hårdgör yta o så frågar man sig varför översvämningarna är så många.
Vi kan gå tillbaka i tiden om det är så men det innebär att hela kedjan får göra det men för mig är det inte aktuellt o inte för nån annan heller mistänker jag.Kan du säga att du kan det??
Mvh Magnus

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

Gaiasdotter  
#171277 Hejsan,

Det var inte meningen att kritisera skogsbruket, det var meningen att få i gång en kommunikation, öka medvetandet och kunskap. Och jag har lärt mig en hel del i dag, jag tackar alla svarare för det. För nu gäller det att sova och i morgon är det först och främst jobbet, men jag återkommer, det lovar jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sluta slutavverka?!

halvproffs  
#171308 Här i Hedesunda var det nära till ett antal bruk som behövde stora mängder kolved. Gysinge ,Gammelstilla, Forsbacka mfl. Skogen var då så hårt huggen att det fanns knappt något kvar.
+att torpare blev bönder med många fler kor och då behövdes nya lagårdar och boningshus som också krävde en hel del skog för byggnation.
En fastighet här kallades enbuskhemmanet för det fanns inte ett träd kvar. Den fastigheten innehåller numera säkert 5000m3 skog.
Måste nog påstå att dom många sköter sin skog på ett bra sätt för tillväxten. Dom som inte gör det ökar istället mångfalden!
Svensk ekonomis starka ben är just skogen och därför måste den nyttjas.

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171310 Min tro är att i den här världen när befolkningen ökar och råvarorna minskar så är skogen det enda vi har kvar och den mäste skötas så intensivt det bara går. Där kan vi ju säga att vi har lyckats. På de förröda betesmarker som fanns på 1800-talet växer nu andra generationens timmerskog. Efter flera generationers odlarmöda så kommer sen stadsbon och tycker: " Inte ska du hugga ner den fina naturskogen"
Kortsiktigt ekonomiskt så vore det ju alldeles utmärkt att börja bläda för både avverkare och skogsägare. Hugga det värdefullaste och lämna skräpet med en from förhoppning att det ska växa till sig. Det provades på 30-talet och resultatet blev förödande på sikt.

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

Blivande snickare  
#171321 Jag tror det här skulle vara fiffigare att göra i regnskogar där omloppstiden är 200-300 år inte 60-120 som här. Dessutom planaterar vi NY SKOG här efter att vi huggit ner den gamla, inte oljepalmer eller åkrar som man gör i tropikerna.
Nej vårt skogsbruk är rätt så hållbart, men inte det som utförs i tropikerna. Där skulle "Sluta slutavverka" konceptet vara en bra lösning.

Tack för väldigt ordentliga svar och precis som halvproffs skriver är du nog inget forumtroll :wink: .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).