Skogsvagn (Huggarvagnar)

rottne vajer kran

46 inlägg 39090 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran

Månskensbonnen  
#148721 Men det förutsätter att det finns hydralisk sväng på bommen (som den på bilden).[/quote]
Hej. Har själv en starkran hängd i trepunkten på en 430. Där har man stor hjälp av hydraulsvängningen för det är ju inte alltid som man kan stå med traktor å vagn rakt. Har du kranen på vagnen så är ju kranbommen alltid i mitten av vagnen hur snett de en är. Sen att kransvängningen e bra å ha om man ska lasta tungt virke de e sant. Finns inget värre än när tunga stockar åker in under vagnen å man får lirka ut dom. :sad:

FTG
Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran

Midgård  
#148746 Har du kranen, utan hydraulsväng, på traktorn kan du ju också "vinkla" traktorn vid avlastning så att bommen hamnar över timmerupplaget, det går inte om kranen sitter på vagnen. Hydrausväng är naturligtvis en stor fördel. Vid lastnin tycker jag inte det är några problem med kranen på traktorn, det går alltid att "rikta upp" ekipaget.

Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155855 Någon som försökt fjärrstyra rottne junior med lina eller något liknande? För vinschning då.

Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran

skrotsamlarn  
#157777
Ernst skrev:
Rottnes spel fungerar alla likadant: Spaken åt sidan (lika åt båda hållen) = spelar in, släpper man spaken skall trumman vara bromsad (det är där fjädern i spaken kan behövas). Spaken bakåt mot kranen = trumman frikopplad för utdragning av viren.


Tackar!
Då ska jag försöka prova ut nån lämplig fjäder till spaken, smörja och justera lite...

Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158784 https://rapidshare.com/files/3940959298 ... anual.djvu

Hittade manual inklusive reservdelsförteckning till Rottne Rondo. Skall vara samma vajerspel till alla Rottne-kranar. Instruktionerna funkar för min Junior i alla fall.

Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran

skrotsamlarn  
#171132 Tackar så mycket!

I sprängskisserna kunde jag se hur "öppningsklacken" på bromsarmen skulle se ut, min var helt bortnött så bromsandet öppnade inte tillräckligt när man tryckte in spaken. Nu har jag svetsat och skulpterat fram en bra kil med rondellen så nu funkar den utmärkt!
Har fixat lite här och där och kostat på en burk blåfärg och en ny wire så nu är den nästan helt bra!
Behöver ytterligare lite bromsjustering då den automatiska "hållbromsen" inte håller stocken i luften. Beror troligen på att bromsbandet inte är riktigt runt, ska fixa lite!

Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran

skrotsamlarn  
#171134
Mangan skrev:Någon som försökt fjärrstyra rottne junior med lina eller något liknande? För vinschning då.


Står ju instruktioner för fjärrstyrning i "Rondo"-manualen, koppla loss automatiska bromsen, lina från spaken via ett block upp till torntoppen... Nä, jag har inte provat, men det borde funka. Nu blev jag sugen att prova!

Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171150 Fast min Junior funkar lite annorlunda än Rondon.

Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran

skrotsamlarn  
#193127 Jo, jag har ju också en Junior. Principen borde fungera även på den, kanske kräver nån svetsloppa för att få fast styrblock, men annars är det väl bara att se till att man för det första får tillräckligt drag i spaken och för det andra får linan att gå fri från tornet så man kan yra omkring åt alla håll med wiren. Winschade ihop några högar åt farsan med Junior´n på hans Grålle och önskade mig verkligen fjärrstyrning! Blir många löprundor mellan kran och stock...

Annars fungerar den bra nu kranen! Lite justeringar kvar att göra på bromsen, men klart trevligare än att lasta manuellt!

Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran

Fredrik N  
#193133 På Väsekranen hade dom en radio styrning av vinchen.
Det var en elektrisk skruv cylinder som man ersatte spaken med, har för mig att det var någon passbit
som satt på insidan av vinchen och var samman satt med cylindern.

Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran

Andreas A  
#233532
Mangan skrev:https://rapidshare.com/files/3940959298/Rottne_Rondo_manual.djvu

Hittade manual inklusive reservdelsförteckning till Rottne Rondo. Skall vara samma vajerspel till alla Rottne-kranar. Instruktionerna funkar för min Junior i alla fall.


Jag väcker denna tråd och undrar om någon sparade ner manualen som tidigare länkades. Nu verkar länken inte fungera.

MVH Andreas

Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran

r93  
#233552 Jag har den!

Pm:a mejl så skickar jag den som pdf vid tillfälle!

Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran

Tosca  
#233591 Lägg gärna upp här: downloads.php

Avatar Fallback

Re: rottne vajer kran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233649 Pröva den här länken:
http://rapidshare.com/files/1706207392/ ... anual.djvu

Användarvisningsbild

Re: rottne vajer kran

urbanibjurs  
#319980 Hej har en rottne på min mf35. hade någon en pdf fil för den? min skulle behöva justeras men vore bra med lite tips. MVH urban.
Mailadress: smulanshusse@hotmail.com

Tackar påförhand.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).