Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sluta slutavverka?!

99 inlägg 46766 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sluta slutavverka?!

Gaiasdotter  
#171104 Länge var Sverige tonangivande i hela världen som ett bra exempel för hållbart skogsbruk. Men så är det inte längre. Många länder, bl.a. Schweiz, Tyskland och Kanada, har bestämt sig för att återvända, att välja en annan väg och att sätta stopp på slutavverkning av skogsarealer.

Deras motiv är både ekologiska och ekonomiska. Det får ju vara hur klart som helst klart att man inte gynnar naturen genom att skövla den. Men även från ett ekonomiskt perspektiv verkar det finnas många fördelar med att hålla kvar skogen och "bara" gallra.

Jag hoppas att även myndigheterna och skogsägarna i Sverige kommer till samma slutsatsen. Jag vet att det finns många privata skogsägare som helst skulle vilja jobba med sin skog på detta sätt. Jag skulle vilja uppmana dem att ta upp diskussionen i sina egna kretsar, t.ex. här på forumet. Därför frågan: ska vi inte, som kloka myndigheter, skogsägare och forskare råder oss, sluta slutavverka?



   TS
Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

Blivande snickare  
#171105 Skulle dettta gälla all skog oberoende areal?
Vad skulle straffet vara om man kalhögg ändå?
Granskog, röta? Knappast ekonomiskt hållbarat att ta ut nån stam per år. Förluster i sågvirke som går som röta.
Hur fungerar det i längden? :???:
Jävligt för timmerbilarna att bara få små lass på varje plats.

Användarvisningsbild

Re: Sluta slutavverka?!

Kse  
#171108 Beskriv gärna mer xakt vad du menar med att bara "gallra" och inte slutavverka, för inte ska vi väl bara ta ut massaved ur skogen och köpa virket på Byggmax istället? :wink:
Ekologiskt förstår jag att det är fördelaktigt men hur man får bättre ekonomi måste du oxå förklara lite tydligare.

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

ville65  
#171109 Varför ska vi försöka arbeta mot naturen? Det är både tungt och svårt. Ibland till och med omöjligt.
Därför sår eller planterar vi, gallrar och slutavverkar precis som vår chef däruppe alltid har gjort.
I

Användarvisningsbild

Re: Sluta slutavverka?!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171111 Diskussionen är intressant, och det finns flera trådar här på forumet där olika former för skötsel av skog har diskuterats både på längden och tvären. Sen är det väl så att trakthyggesbruk är det som som samhället förordar, så det till och med är lagstiftat. Då är väl uttrycket "skövlar" lite att ta i, eller hur?

Svårt att komma runt det faktum? att kalhygge ger bäst lönsamhet. Ska vi sänka kraven på lönsamhet så måste något bort i samhällsekonomin, då skogen (massa och sågade trävaror) står för en stor del av Sveriges nettointäkter från utlandet. Om jag nu fattat det rätt.

Samma sak, ska vi göra biodiesel, kläder, hus allt möjligt av skogen i framtiden så lär det till en ruskigt hög produktivitet.

Som egen skogsägare med liten skog så funkar det bra med andra metoder som ger en "vackrare" skog om uttrycket tillåts, men var jag ekonomiskt beroende av intäkten från skogen så skulle jag här, precis som i andra sammanhang, söka bästa möjliga avkastning på mitt kapital.

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

Blivande snickare  
#171115
ville65 skrev:Varför ska vi försöka arbeta mot naturen? Det är både tungt och svårt. Ibland till och med omöjligt.
Därför sår eller planterar vi, gallrar och slutavverkar precis som vår chef däruppe alltid har gjort.
I

Så tänker jag oxå

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

Bengt.Svensson  
#171119 Jag bor några km. från ett naturvårdsområde som enligt informationsskylten består av "mycket gammal granskog". En hel del blåste ner i Gudrun och Per, resten är angripet av barkborren. När vi var på studiebesök för ett par år sedan kunde vi räkna till 5 st. friska granar, resten (flera 1000) var vissna. Numer är det tillträdesförbud pga av att träden nu är så ruttna att de faller spontant.

Min poäng är att även stora bestånd som lämnas åt naturen kan bli "kalavverkade" på olika sätt.

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

Runtorparen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171120 en STOR fördel med trakthyggesbruk är att det är enkelt att förklara för mark ägare som inte är insatta i skogen vad som ska göras och hur skogen ska skötas. sköttes all skog skulle tillväxten ÖKA men all skog planteras, röjs gallras slutavverkas inte i rätt tid idag.
att gå över till kontinuerligt skogsbruk och bara "gallra" kräver mer kunskap om vad som ska göras och vilka träd som ska tas bort och vid vilken tid. samt att det är svårt att föryngra pionjär träd under en trädskärm som det faktiskt blir.
kolla bara på ett trakthygge där frötallar fått stå för länge. Är stor skillnad på planterna under frötallen mot dom som står fritt.
jag säger inget om man har en liten fastighet som man brukar själv och har målet att göra allt själv att man VÄLJER att sköta skogen på de viset.
Det finns folk som inte brinner lika mycket för skogen (tro mig jag har träffat dom) som tycker de verkar svårt så dom låter skogen vara. ska man då tvinga dessa att sköta skogen på ett svårare sätt eller vill du förbjuda kan man få förbjuda dom att äga skog?

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

Gaiasdotter  
#171130 Tack så mycket för alla era svar! Jag ska försöka svara var och en av er så klokt jag kan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

Gaiasdotter  
#171136
Blivande snickare skrev:Skulle dettta gälla all skog oberoende areal?

Jodå, det gäller väl i princip alla areal.

Blivande snickare skrev:Vad skulle straffet vara om man kalhögg ändå?

Det har jag ingen aning om, men jag antar att böterna borde vara minst lika höga som vinsten från olaga avverkningen?!

Blivande snickare skrev:Granskog, röta? Knappast ekonomiskt hållbart att ta ut nån stam per år. Förluster i sågvirke som går som röta.

Men då tror jag att du utgår från produktionsskog med träd av jämn ålder. Det är ju en av meningen med skogsbruk utan slutavverkning, att man får skogar som har en naturlig åldersfördelning.

Blivande snickare skrev:Hur fungerar det i längden? :???:

Som sagt, i längden får man friska skogar, som innehåller träd i alla ålder. Det betyder att det alltid finns ved och bra virke att ta ut. Men det viktigaste är att man i längden återfår de naturliga stora ekosystemen som håller växt- och djurlivet, människorna och själva jorden friska.

Blivande snickare skrev:Jävligt för timmerbilarna att bara få små lass på varje plats.

Jag antar att du har rätt, och jag ser inte direkt en lösning för dem... Hur gick det förr i tiden?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

Gaiasdotter  
#171137
Kse skrev:Beskriv gärna mer xakt vad du menar med att bara "gallra" och inte slutavverka, för inte ska vi väl bara ta ut massaved ur skogen och köpa virket på Byggmax istället? :wink:

Nej du, det var inte så jag menade! Självklart ska men också (plock)gallra mogna virkesträd. Som förresten kommer att få en bättre kvalité igen. Kvalitén som en gång gjorde Sveriges virke världsberömt har ju aldrig kommit från snabbt växande produktionsskogar...

Kse skrev:Ekologiskt förstår jag att det är fördelaktigt men hur man får bättre ekonomi måste du oxå förklara lite tydligare.

Det finns en tråd här på forumet (https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=10&t=10763) var de som har aning diskuterar om detta. Det är rätt många som anser att det kan vara lönsammare att gallra än att slutavverka.
I allt som jag har läst om detta ämne kommer det, sammanfattad, fram att man sparar pengar på markberedning, återplantering och gödsling. I ett större perspektiv (och ekonomin gäller ju inte bara den egna planboken) slipper samhället höga kostnader i samband med erosion och miljöförsämring.

Här talar Lutz Fähser, Tysk doktor i skogsekonomi:
"Tanken är att anpassa skogsbruket efter naturen istället för att byta bort naturen mot exempelvis plantager. I konceptet ingår minimal skötsel av skogen, där den efter virkesuttag fritt får utvecklas med föryngring, vissa gallringsinsatser och självgallring. Det leder till ökad virkeskvalitet och minskade skötselkostnader. Resultat efter 20 år av försöksverksamhet och forskning i Tyskland visar entydigt ett både ekologiskt och ekonomiskt mer hållbart skogsbruk. Nettoinkomsten är redan idag likvärdig med konventionellt kalhyggesbruk och beräknas om 40 år vara dubbelt så hög."

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sluta slutavverka?!

halvproffs  
#171139 Äh, jag tror att du är ett forumtroll som vill få till en knepig diskussion. :???:

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171140 Gaiasdotter

Hur ska en skogsintresserad kunna köpa skog?

Jag har köpt skog och med dagens mycket höga priser är det svårt att
få ihop till köpeskillingen, man måste låna så mycket att nattsömnen blir lidande.
Går man till banken så KRÄVER de att all slutavverkningsbar skog ska avverkas
eftersom de menar på att de inte vill låna ut pengar till någon som kan huggas ner dagen
efter man fått lånet.
Dessutom så kräver banken i praktiken att man sköter skogen på ett sådant sätt att den
producerar maximalt, banken tar ingen miljöhänsyn över huvud taget.

Jag tycker att det vore ett bra system om miljöhänsynen kom in mellan säljare och köpare.
När säljare och köpare är överens om priset så ska en förvärvstillståndsprövning göras,
vill staten köpa skogen så kan de göra detta och skapa en nyckelbiotop.
Detta till gällande marknadspris.

Dock är det skandal idag att en köpare kan låna 5 miljoner för att köpa en skog och när köpet är klart och det ska avverkas så blir det stopp och skogsköparen kan inte betala tillbaka lånet och går i
personlig konkurs.

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

Bengt.Svensson  
#171145
Gaiasdotter skrev:Här talar Lutz Fähser, Tysk doktor i skogsekonomi:
"Tanken är att anpassa skogsbruket efter naturen istället för att byta bort naturen mot exempelvis plantager. I konceptet ingår minimal skötsel av skogen, där den efter virkesuttag fritt får utvecklas med föryngring, vissa gallringsinsatser och självgallring. Det leder till ökad virkeskvalitet och minskade skötselkostnader. Resultat efter 20 år av försöksverksamhet och forskning i Tyskland visar entydigt ett både ekologiskt och ekonomiskt mer hållbart skogsbruk. Nettoinkomsten är redan idag likvärdig med konventionellt kalhyggesbruk och beräknas om 40 år vara dubbelt så hög."

Det låter lite som blädning, fast de flesta är överens om att den metoden innebär mer arbete och kunnande jämfört med trakthyggesbruk.
Hursomhelst är 20 år alltför kort tid - kom igen om 100 år när man haft åtminstone en dryg grangeneration i fältförsöken.

Avatar Fallback

Re: Sluta slutavverka?!

Gaiasdotter  
#171146
ville65 skrev:Varför ska vi försöka arbeta mot naturen? Det är både tungt och svårt. Ibland till och med omöjligt.

Det glädjer mig att du anser att du jobbar med naturen i stället av mot den. :smile:
Men då brukar du din skog kanske på ett mer gammaldags sätt, fastän med moderna maskiner?

Det är ju det som gör mig så orolig. Sverige har haft ett aktivt skogsbruk i många, många sekler, men ändå har det alltid funnits kvar stora arealer av skog med mycket höga naturvärden. Förändringen började med förändringarna i lagen i början av 90-talet, och nu ska arealer "naturskog" inom 20 år för 95% ha ersatts med trädplantager. Som inte precis gynnar den biologiska mångfalden. Forskarna från bl.a. SLU varnar högt att många djur- och växtarter som hittills fanns kvar i Sverige nu redan är utrotade eller åtminstone starkt hotade. Många av de hotade arterna är redan utrotade i resten av världen.
Om du jobbar med naturen och inte mot den, då anser du väl också att det är vårt gemensamma ansvar som människor att vara rädd om och skydda naturens invånare?

ville65 skrev:Därför sår eller planterar vi, gallrar och slutavverkar precis som vår chef däruppe alltid har gjort.

Jag antar att du menar Gud eller Skaparen? Som sagt, jag hoppas att du är en av dem som brukar sin skog med respekt för skapelsen. Och visserligen finns det många som gör just det. Men det som oroar mig, skulle säkerligen också oroa Gud (om den nu finns men för att diskutera detta borde vi flytta till ett annat forum :wink: ). Och det som är så oroväckande är att stora delar skog med höga naturvärden raskt försvinner från jorden. Det som finns kvar efter orespektfullt skogsbruk är en sårad, riven jord som behöver många decennier att återhämtas. Men även om hon lyckas återhämta sig, så har väl alla Guds skapelser som hade skogen till hemmet fått dö.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).