Bioenergi

Torka ved innomhus

6 inlägg 5234 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Torka ved innomhus

calle336  
#171094 Halloj där ute alla ved månglare.
Det är så att jag i år har möjlighet att ställa in mina 1,5m3 vedsäckar i en stor plåt lada. Är den nån som har erfarenhet av att lagra veden innomhus från att den är rå och nyklyven. Torkar veden eller behövs det solsken och vind?
har torkat den utomhus föregående år.
Ladan är ganska så stor så kan ställa säckarna med mellanrum och tänkt ställa dem på pallar så de kan ventileras under också. Ladan saknar halva den ena kortsidan så den är inte tät på något vis.
Skulle det funka att ställa in veden redan nu eller ska jag vänta till efter midsommar ?

Mvh calle



   TS
Användarvisningsbild

Re: Torka ved innomhus

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171097 Är det nån panik att ställa in dem när de är alldeles nykapade?
Torraste tiden är väl fram till midsommar så varför inte vänta till dess och slippa ev mögel.

Avatar Fallback

Re: Torka ved innomhus

calle336  
#171098 Nja tanken va mest att slippa lite hantering och så är det lite platsbrist på gården just nu innan vårbruket är klart. Men kanske dumt att chansa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Torka ved innomhus

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171101 Ställ in tio säck och rapportera här sedan?

Avatar Fallback

Re: Torka ved innomhus

Blivande snickare  
#171106
Slurfi skrev:Ställ in tio säck och rapportera här sedan?

Ja det var ingen dum idé. Vi får alla veta om det fungerar, och ingen behöver göra om det om det inte skulle fungera av nån anledning.

Men det är ju din ved alltså ditt val :wink: :smile:

Avatar Fallback

Re: Torka ved innomhus

Husqy346  
#172738 De som jag har pratat med som har ställt in ved direkt, de har haft mögelsporer som har börjat vuxit på väggarna efter en vinter! Då rör det sig om garage bodar mm som har taskig ventilation

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).