ATV och UTV i skogen

Avesta 4,2 H

40 inlägg 22266 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Avesta 4,2 H

anersimyra  
#170826 Jaha, nu har den nya Avestavagnen monterats, men dom s.k. HD-fjädrarna som jag monterade (polaris 800 efi 2010) är ju rena "spaggetin". Visserligen kan jag öka förspänningen 3 hack till men det tror jag inte hjälper. Jag har sökt efter bakvagnslåsning på nätet utan att finna något. Finns här någon som vet?. Ja jag ska ju ringa Avesta på måndag, men man har ju bråttom att få veta. ^:)^



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Avesta 4,2 H

Sune_  
#170834 Nu är ju detta inte svaret på din fråga, men var det polaris egna fjädrar?
Ska nämligen investera i en riktig skogsvagn till min polaris (800 -11) och hade planerat att köpa de kraftigare fjädrarna samtidigt. Men dom är alltså såpass klena?

Förövrigt, den där låsningen du pratar om säljs av avestavagnen, du låser helt enkelt bärarmarna med ett "plattjärn", förenklat utryckt, mot ramen på atv:n så den blir låst i översta läget precis som en stel axel.

Användarvisningsbild

Re: Avesta 4,2 H

anersimyra  
#170849 Hej Sune.
Ok det blir då att ringa Avesta på måndag.Fjädrarna köpte jag från Rindab AB i Nacka. Jag minns inte tillverkare, men dom är gula.Till 850 finns ett par riktiga "brottarfjädrar" som räckte mer än väl (polaris egna). Till 800 har jag inte hittat några original, däremot finns en fjäder till en annan polarismaskin som passar. Du kan ringa till Bo-Zenk Nyköpings hyrmaskiner 0155-269030 och fråga efter Urban,han har artikelnumret men han kom inte ihåg till vilken maskin det var.Jag väljer "låset" istället då jag kör en hel del utan vagn.
Mvh Anders.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avesta 4,2 H

Sune_  
#170908 Nej ä dom så mesiga kvittar det, då även ja kör mycket utan vagnen köper ja hellre fjäderlåsning istället :)

Användarvisningsbild

Re: Avesta 4,2 H

anersimyra  
#170939 Fjädern som Urban "hittade", alltså den till en annan polarismodell funkade fint på 800. Men den blev riktigt stenhård, även mina "spagettifjädrar" är riktigt hårda utan vagn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avesta 4,2 H

Sune_  
#170965 Jasså, ja då finns det ännu en anledning att hoppa dessa fjädrar, som sagt kör man ju en hel del utan kärra.
Så en sådan låsning känns än mer aktuell nu när man får höra detta, men en fjäder kan ju trots allt inte vara mjuk samtidigt som den är hård, så är det ju bara.

Låsningen är nog det bästa av två världar helt enkelt!

Du får gärna skriva här vad den kostar när du pratat med dom på Unimet på måndag.

Avatar Fallback

Re: Avesta 4,2 H

micke 2  
#170990 Till polaris 850 skulle dom ha ca 2300+moms.

Användarvisningsbild

Re: Avesta 4,2 H

anersimyra  
#171000 Inte billigt för lite "järn". Men Avesta tillverkar ju riktigt fina tillbehör så det blir att beställa på måndag.Potatisen blev något låg fram trots att jag har lilla aggregatet utan elstart så det blir till att lägga på HD-fjädrar fram.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avesta 4,2 H

mozart2011  
#171002 Har en Artic Cat 550 LTD som jag har en Kranman T1900 vagn bakom. Köpte Artics "förstärkta" fjädrar till den, men det gjorde varken till eller från. Ingen skillnad mot orginal. Köpte Avestavagnens fjäderlåsning och sen är problemet löst. :-)

Användarvisningsbild

Re: Avesta 4,2 H

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171006 Det är väl så här egentligen, efter att ha kört med vagn nu i några år, att man egentligen inte behöver någon fjädring alls. Har haft låsning på bak nu i flera år, och det funkar alldeles utmärkt. Vill ha mer vikt fram, typ 70 kg så egentligen skulle jag vilja ha en låsning där också. Ska kolla i sommar om jag kan gå till något där också.
Visst, maxvikt fram specas ju av alla atv-tillverkare, men det handlar ju bara om stabilitet, inte hållbarhet. Vem kör fortare än 30 km/h med vagn?
Kör jag med däck så fjädrar de tillräckligt för anständig "komfort" och med banden på så tar även de upp ojämnheter i tillräcklig omfattning. Har aldrig saknat rörligheten i axlarna. Men, utan vagn då är det en annan sak :smile:

Användarvisningsbild

Re: Avesta 4,2 H

anersimyra  
#171008 Ha, ha, då är vi två, jag satt precis och funderade på om man inte lika gärna kunde ha låsning även fram på hjulingen, jag ska fan fråga Avesta i morgon.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avesta 4,2 H

micke 2  
#171010 Førsta gången jag hade på vagnen på min. Låg nestan på baken o gick inte styra ner de inte va någon vikt fram.Nu med det stora aggregatet styr den riktigt bra. Har 12 hk motorn.Men den e tung å lyfta dit.

Avatar Fallback

Re: Avesta 4,2 H

Blivande snickare  
#171011 Privat chaufför och allting...

Användarvisningsbild

Re: Avesta 4,2 H

anersimyra  
#171013
micke 2 skrev:Førsta gången jag hade på vagnen på min. Låg nestan på baken o gick inte styra ner de inte va någon vikt fram.Nu med det stora aggregatet styr den riktigt bra. Har 12 hmotorn.Men den e tung å lyfta dit.
Till din maskin finns ju hårdare fjädrar som tillbehör, riktigt fin MS 38 som du har. Jag tänkte köpa den först, men efter besök och provlyft av aggregatet hos Avesta blev det en 4,2.a istället.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avesta 4,2 H

micke 2  
#171026 Enligt polaris sæljaren blir maskinen mycket hård utan last me polaris hevy duty fjædrar.De blir nog en sats från avesta men tycker den va lite dyr. Nu har jag lagt i gummiringar men de gjorde ingen stor skillnad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).