Traktorn i skogen

rengöra bm 430

48 inlägg 23564 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: rengöra bm 430

axwell  
#170927
Månskensbonnen skrev: Att få allt torrt innan du kopplar på strömen igen är nog inte roligt, kan bli kortslutning både här och där.


Rent vatten är inte så farligt, skitigt kan ge kortslutning eller läckströmmar.

Blås bort det värsta med tryckluft!

Batteriet mår bra av ljummet vatten runt polerna, behövs inget högtryck där.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: rengöra bm 430

lodjuret  
#170942
Månskensbonnen skrev: Jag skulle inte ge mej in med en vattenslang där, även om systemet är strömlöst.


kom på att jag har en 5l manuell tryckspruta med långt och smalt skaft, borde ge ganska bra kontroll på vattnet. ska testa.

Bakom batterierna sitter alla knappar och vred på instrumentpanelen, nedanför dom sitter säkringshållaren.


men det är ovanför området jag vill ha rent.

Ner till höger sitter reläer å annat.


hoppas kunna undvika dem men de borde ju klara en del stänk åtminstone.

Att få allt torrt innan du kopplar på strömen igen är nog inte roligt, kan bli kortslutning både här och där.


kommer dröja minst 1 vecka innan jag ens har möjlighet att prova, men kommer även byta en del packningar/membran i/runt motorn (diesel i motoroljan) så det lär ta längre tid, behöver inte använda traktorn för än om 1 1/2-2 månader så det borde hinna torka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: rengöra bm 430

lodjuret  
#170944
Månskensbonnen skrev:

Blås bort det värsta med tryckluft!.


nu vet jag inte om jag kommer blåsa rent den men om man gör det så får man nog passa sig även lite där. tryckluft kan även trycka in vatten i områden som annars var torra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: rengöra bm 430

lodjuret  
#170945 någon som vet vad det är för kablar som sitter under en liten halvöppen kåpa mot framsidan av växelspaken?

   TS
Användarvisningsbild

Re: rengöra bm 430

lodjuret  
#171004 så nu är det mer eller mindre rent, nackdel då man börjat så är det lätt att fortsätta.
rengjorde även delar av motorn samt kylaren.

måste ta ett ordentligt "privat" snack med underhållsansvarige

Bild


gick dock enkelt att ta bort, alltid något

   TS
Avatar Fallback

Re: rengöra bm 430

Månskensbonnen  
#171083 Har du använt den som höfläkt :P De va den skitigaste kylare jag sett :mrgreen: Tycker underhållsansvarige bör omplaceras

Användarvisningsbild

Re: rengöra bm 430

lodjuret  
#171147 haha ja man skulle kunna tro det, jäkla slaghack !"#¤%&

den var ren på baksidan ;)

mest skrämmande är att jag glömt att rengöra där så pass länge, inte direkt så att det där bara är från ifjol.
rengör nästan allt varje gång man slår åkrarna men lyckas missa det som är bland det enklaste, 8 skruvar (7 för mig)

   TS
Avatar Fallback

Re: rengöra bm 430

kcry  
#171971 Kablarna i locket framför växelspaken har med varvtalsbegränsning att göra. Dom går till en brytare i växellådslocket som när man kör på hög-4:an (påverkas mekaniskt inifrån lådan) och gör att man inte kan "övervarva" motorn. Brytaren är på något sätt, som jag inte kan närmare om, kopplade till insprutningspumpen-begränsar den på nåt sätt. Vet ett fall för många år sedan när en då yngre bekant kopplade bort denna brytare och sedan hade en 430:a som gick som f-n efter vägen .. tills motorn rasade..

Har själv en 430 som har fungerande brytare men vet att det finns en del som har denna funktion bortkopplad, i många fall vet man säkert inte om det eller i andra fall är det avsiktligt för att bota brist på kraft. Hursomhelst är det ingen bra lösning..

Avatar Fallback

Re: rengöra bm 430

HÅkan N  
#171976
kcry skrev:Kablarna i locket framför växelspaken har med varvtalsbegränsning att göra. Dom går till en brytare i växellådslocket som när man kör på hög-4:an (påverkas mekaniskt inifrån lådan) och gör att man inte kan "övervarva" motorn. Brytaren är på något sätt, som jag inte kan närmare om, kopplade till insprutningspumpen-begränsar den på nåt sätt. Vet ett fall för många år sedan när en då yngre bekant kopplade bort denna brytare och sedan hade en 430:a som gick som f-n efter vägen .. tills motorn rasade..

Har själv en 430 som har fungerande brytare men vet att det finns en del som har denna funktion bortkopplad, i många fall vet man säkert inte om det eller i andra fall är det avsiktligt för att bota brist på kraft. Hursomhelst är det ingen bra lösning..



Vår grann familj har en BM 430 som dom koppla bort kabeln som du säjer, gick som faaan i ett par månader. Sen när det blev dax för vårbruk skar motorn . blev dyrt rusta motorn ,hyra en låne traktor.. Vevaxel tål inte dom varven eller lagren ska jag säja.... :wink:

Användarvisningsbild

Re: rengöra bm 430

lodjuret  
#172277 ok tack då vet man det.

nu kör man sällan efter vägar så mer fart känns inte av intresse.

men man kan ju undra varför de använder en så pass öppen kåpa där, rasar ju ner mer eller mindre skräp på växellådan varje gång man sätter ser i traktorn.

   TS
Avatar Fallback

Re: rengöra bm 430

Månskensbonnen  
#172489 Kopplat på strömmen än?

Användarvisningsbild

Re: rengöra bm 430

lodjuret  
#172521 hehe nä har inte haft tid, lär nog ta runt 2 veckor till, kanske lika bra det då det inte har varit något vidare torkväder, runt -1-+5 grader sedan dess och en massa nederbörd (den står dock inne men dragit....)

ska även fixa matarpumpen, diesel i oljan så hoppas att det bara är membranet.
lär förmodligen även spola ur kylarsystemet.


värsta är ju att när man kommer sig för att fixa en grej så hittar man mer

   TS
Avatar Fallback

Re: rengöra bm 430

Månskensbonnen  
#172626 Därför brukar ja vänta tills nåt måste göras å göra de å inget annat, annars blir de aldrig klart :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: rengöra bm 430

lodjuret  
#172636 jo jag vet men ändå svårt att låta bli att titta på andra saker då man liks har sett ett problemet.

   TS
Avatar Fallback

Re: rengöra bm 430

jd6630  
#172651 just därför ska maskinerna in direkt o servas upp, vid minsta lilla problem eller fel ska dom servas upp.
har själv just nu 4 traktorer inne i verkstan som ska servas, en potatis sättare som ska få nya kedjor i morron o så står de ett växlar flak med en repa i sidan som ska lackeras i osse i morron

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).