Traktorer och processorer

koppla vagnstyrningen

24 inlägg 11409 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

koppla vagnstyrningen

krille99  
#17070 har inte idag på gammla traktorn vagnsstyrningen inte kopplad till ratten på 430n har den på en seperat ventil och en spak i ventilpaketet.

men har köpt en valmet istället nu där
sitter 4 uttag är 2av dessa kopplade till ratten avsedda för vagnsstyrningen eller ?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17078 Hänger inte riktigt hundra med hur du tänker men vagnstyrning körs alltid med traktorns hydraul uttag.
Vagnstyrningen har inte något samband med traktorns rattstyrning.
Vagnstyrningen är ju bara en extra grej för att öka smidigheten.

Avatar Fallback
krille99  
#17080 ja men om jag kopplar de till tarktorn hydraluttag hur svänger vagnen då ?
vad reagerar den på ?

   TS
Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17082 Vagnens styrning reagerar på hur du drar i hydraulspaken inne i hytten... Har ingen som helst samhörghet med ratten... Lite träning men har du väl lärt dig att hantera ramstyrningen så blir det oerhört mycket smidigare i terrängen

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17083 In med slangarna å testa!

Ram styrning minskar vändradie enormt o är mycket bekvämt o ha på många sätt.
Med lite teknik o vana så kommer du nog på hur det funkar.

Avatar Fallback
PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17084 Det är väl två dubbelverkande uttag, dvs fyra kopplingar.

Avatar Fallback
krille99  
#17092 då blir det ju samma sak, sitter ingen spak vid ratten monterad väl?

idag sitter den spaken i ventilpaketet och man får böja sik bak och styra därifrån.

därav används bara 2uttag till vagnen.

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17094
krille99 skrev:då blir det ju samma sak, sitter ingen spak vid ratten monterad väl?

idag sitter den spaken i ventilpaketet och man får böja sik bak och styra därifrån.

därav används bara 2uttag till vagnen.


då kan du annars koppla om det nu så har du vagnstyrningen på traktorns uttag. lättare att nå å smidigare utan att vrida ryggen ur le.

Finns bara en liten risk att du måste slå av kranes oljeflöde då du ska annvända vagnstyrningen.

Avatar Fallback
krille99  
#17101 får se hur ajg gör då

   TS
Användarvisningsbild
XP  
#17120 Har endast ett dubbelverkande uttag på min valmet 702 så jag köpte en 6/2 ventil så man får två dubbelverkande uttag i samma spak. Ändrar vilket av uttagen jag ska andvända med en elektrisk brytare på instrumentpanelen.funkar bra tycker jag.

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17127 Du krille99.. Du har nog kopplat det lite fel hör jag :? Hur mänga slangar huar du till utagen back på traktorn??? Det kan max finnas 5 Slangar om du har likt våran 604...

Avatar Fallback
krille99  
#17131 har 2 slangar ifrån vagnen 4uttag i traktorn den nya

hade 4slangar på vagnen när vi köpte den men de kopplade in så det bara behövdes två hade bara 2 uttag på gammla traktorn.

   TS
Avatar Fallback
mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17153 Hej!
om jag har förstått det hela rätt så har du byggt om vagnen så att du kör ramstyrningen med någon extra(överbliven) spak på ventilpaketet till vagnen?? och således endast behöver en tryck och en retur för att mata det hela. om jag gissat rätt nu vilket inte är säkert :? så behöver du inte ändra på något utan bara koppla in och köra som det är om du tycker att det fungerar bra. enda synpunkten i sådana fall är väl att det måsta vara väldigt osmidigt att måsta vrida sig bakåt för att komma åt ramstyrningen om du kör den från ventilpaketet till kranen eller någon extra spak i den regionen.

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17156 Hej Krille99.Jag förstår inte riktigt hur du menar?Troligen körs ramstyrningen nu över en ventil i kranpaketet (gissar jag).Ramstyrning kopplas och körs via vanligt dubbelverkande tipputtag på traktorn.Ramstyrningen har inget samband med ratten.Ramstyrning är mycket bra att ha.Det enklaste är att du provar dig fram.Detta är mycket enklare än att försöka förklara hur man gör.
cpt.Kirk.

Avatar Fallback
krille99  
#17160
mixter1 skrev:Hej!
om jag har förstått det hela rätt så har du byggt om vagnen så att du kör ramstyrningen med någon extra(överbliven) spak på ventilpaketet till vagnen?? och således endast behöver en tryck och en retur för att mata det hela. om jag gissat rätt nu vilket inte är säkert :? så behöver du inte ändra på något utan bara koppla in och köra som det är om du tycker att det fungerar bra. enda synpunkten i sådana fall är väl att det måsta vara väldigt osmidigt att måsta vrida sig bakåt för att komma åt ramstyrningen om du kör den från ventilpaketet till kranen eller någon extra spak i den regionen.


precis såhär gör jag sattes in en extra ventil i ventilpaketet.

hade hellre velat ha en spak vid ratten , det sitter väl ingen förmoterad tror jag.

tack för hjälpen

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).