Skördare

Hjulmotorer ecolog

11 inlägg 8299 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjulmotorer ecolog

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170419 Hej

Tänkte bara kolla om de är nån som kör ecolog som klarat sig längre än 10000 timmar utan att byta nån hjulmotor till driften?
sen en liten följd fråga hur håller dom andra dyrare delarna i basmaskin, ex.cylindrar,pumpar



   TS
Avatar Fallback

Re: Hjulmotorer ecolog

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170729 130 visningar och inget svar, betyder det att de inte finns nån som klarat sig 10 000 timmar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjulmotorer ecolog

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170811 Jag har ingen erfarenhet av ecolog.Men av grävmaskiner som oxå har hydraulmotorer direkt som drivning o där finns många som har mer än 10000tim på mätaren.,Det enda som jag varit med om är läckage vid packbox.Det man läst om ecolog är att armarna gått av o att dom drar en del diesel.Den som vet en hel del borde vara thunborg tror jag????
Masterscheif har ju h8 med hjulmotorer,även den gammla 5005an var väl hjulmotor på.När man läst om tekniken så verkar problemet va att få diffsystemet att fungera bra,har en kompis som har h8 o när han kör utför o är tvungen o backa så går all olja till bakhjulen i stället för fram.Minsta motståndets lag råder.Fördelen med hjulmotorer är ju att man kan plasera hjulen var man vill.
Måste va några här på forumet som kör hjulmotorer?????

Användarvisningsbild

Re: Hjulmotorer ecolog

bodaedet  
#170823 Har en Rottne 2004 13000tim inte bytt nån. Tycker inte att diffen är så dålig heller, kanske bara har haft tur. Fulldiff är det ju inte men funkar fint så länge man håller sig från de värsta surhålen.

Avatar Fallback

Re: Hjulmotorer ecolog

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170835 Vad händer i surhålen?

Avatar Fallback

Re: Hjulmotorer ecolog

mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170838 ecolog har ju två hydraul pumpar en för fram och en för bak så du får inte samma tendenser som på rottnen med att den skickar olja dit de går lättas som exemplet med att den skickar all olja bak om du ska backa uppför.

Användarvisningsbild

Re: Hjulmotorer ecolog

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170887 Även om det sitter två pumpar å fyra motorer på skogsjan å va dom heter nuförtiden, så upplever jag att dom ofta krafsar med nån av axlarna om det går tungt. Å då gräver dom lätt ner sej, då dom e rätt tunga..
Svårt att få båda kretsarna o dra lika, förr gick det å justera vart man ville ha kraften, men det är väl borta nu..

Jag gillar enkelheten o funktionen hos hydrostatisk/mekanisk transmission.. Fulldiffat går inte att leva utan..

Användarvisningsbild

Re: Hjulmotorer ecolog

masterchief  
#170964
mrhakan skrev:ecolog har ju två hydraul pumpar en för fram och en för bak så du får inte samma tendenser som på rottnen med att den skickar olja dit de går lättas som exemplet med att den skickar all olja bak om du ska backa uppför.

5005an hade 2 pumpar med, men den axeln som hade minst motstånd krafsade alltid.

Avatar Fallback

Re: Hjulmotorer ecolog

Anders48  
#172272 Pronlemet är väl att dragkraften per axel är för låg, står man i nedförsbacke och 70 cm snö så står ju framhjulen stilla om man försöker backa pga att dragkraften inte är tillräcklig. Det skulle behövas 15t dragkraft per axel för att fungera hyfsat. Detta på Ecolog 560d

Användarvisningsbild

Re: Hjulmotorer ecolog

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172339 Ja driften är inge vidare på de maskinerna. Varken äldre eller nyare...Sen om man väl får fäste o diffar tar man död på dieseln istället..

Avatar Fallback

Re: Hjulmotorer ecolog

Marcus_J  
#216413
skogogräv skrev:Vad händer i surhålen?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).