Motorsåg och handhållet

Valet av 3 sågar och legitimitet

17 inlägg 11477 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valet av 3 sågar och legitimitet

karlastrid007  
#170660 Jag står inför att köpa en elsåg att köra på vedbacken. Känns onödigt att stå där med en jonsered 2156 för 10 000 kr.

Tycker prissättningen är lite konstig när det gäller elsågar/märke, i förhållande till bensinsåg/märke. betrakta följande:

En husqvarna 2kw, 2200kr
http://www.husqvarna.com/se/products/ch ... el-501436/
Känns bra i handen ser bra ut etc.

Sen har vi denna som är nästan 40% dyrare men har samma tekniska detaljer och samma, 2kw!
http://www.stihl.se/isapi/default.asp?c ... +C-BQ.html
Varför så mkt dyrare? Är den så mkt bättre?


Men sen har vi det konstiga, stihl 2,2kw, 4800kr, ds 220% dyrare än husqvarnan:
http://www.stihl.se/isapi/default.asp?c ... 0+C-Q.html

Vad legitimerar dessa stora skillnader i pris, är det vrist på konkurrens inom elsågeriet som tillåter företagen att ta i våra ögon mer godtyckliga priser? De kinesiska modellerna söm har samma styrka men som kostar 500kr, dom borde väl ha i princip samma motor, så det är detaljerna som skiljer?
Jag är förvirrad iaf. Det blir nog rätt mkt elsåg i sommar.

ge mig era funderingar!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Valet av 3 sågar och legitimitet

totte  
#170671 Väldigt svårt att svara på, skulle dock tro att den dyraste Stihlen är av närmast proffskvalitet, medan de andra två är för konsumentmarknaden, men det är väl närmast en gissning.

Den största skillnaden jag kan se är att Hq:n vibrerar mer. Sen har den längsliggande motor, gör den smidig att hantera men innebär vinkelväxel = mer som kan slitas.

Avatar Fallback

Re: Valet av 3 sågar och legitimitet

foton  
#170698 Var på Rusta i dag dom hade extrapris på en elsåg som såg bra ut, pris under 500 kr.

Avatar Fallback

Re: Valet av 3 sågar och legitimitet

OAA  
#170742 Hei, jeg har en Meec el sag fra Jula, og den fungerer greit til å kappe ved med. Ulempen er at når en legger den på siden så kommer det olje ut av luftehullet på korken. Jeg har kappet ca 5 big bags med den. Jeg har tidligere saget med Partner el sag og synes ikke at det er noe stor forskjell på dem.

Avatar Fallback

Re: Valet av 3 sågar och legitimitet

Ile62  
#170794 Jag har erfarenhet av tre elsågar:

Jonsered 1200W, 15 år gammal, börjar vara sliten, kåpan sprucken lite. Liknar mycket den Husqvarna, som är nämnt här, men saknar dess förnyelser. Goda egenskaper: 1) smal. Detta betyder, att man kommer lätt mellan sågbockens stolpar. 2) Mekanisk överbelastninsskydd, som jag tycker vara ett måste i sågen. Ont i sågen: Knappen är hård att trycka med pekfingern. Fjädern är för strång. Dock den hindrar, att småbarn skulle få sågen till gång, med det är tröttnande vid långt arbete. För kort elkabel. Detta betyder, att det händer många gånger dagligen att då man trampar även lätt på kabeln, dras kopplingen av.

Electrolux 2000W, billig plastkonstruktion: För stor motor utan mekanisk överbelastningsskydd. Vid plötslig stopp av kedjan genom inträngning av en kvist till drivhjulet bröt av hjulet i växeln en tand. Garantitiden var på, och sågen gick tillbaka.

Sedan kom Stihl 1400W. Den har lämplig fjäder i startknappen, elektronisk quickstopp. Den breda konstruktionen är klumpig vid sågbocken. Det 12 tum svärdet kändes för kort och jag bytte till ett 14 tum svärd, även om den ger en lite saktare sågning. Tillsvidare är jag nöjd med den.

Avatar Fallback

Re: Valet av 3 sågar och legitimitet

sveno  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170798 Husqvarnan ser ut att vara samma som Jonsereds största elsåg, 2121EL. Jag har en sån som har snurrat på vedbacken tre-fyra år. Det är rätt trevlig att använda. Kedjan tvärstannar direkt när man släpper gasen och den är rejält rätt byggd.

Under dess livslängd har jag gjort av med en Rusta-såg och en gammal B&D. Jag köpte Jonsereden när jag hade kört ihjäl en Husqvarna av den klenare typen. Handlaren tyckte att jag hade kört den för hårt, vilket jag kanske hade gjort. Vi kom överens om att jag fick pengarna tillgodo på den starkaste Jonsereden. Det var en bra affär för mig det. Det var en väldig skillnad på den klenare modellen och den starkaste. Dels i styrka, men framförallt i byggkvalitet. Det kan kanske vara motorskyddet och mjukstarten som gör skillnaden.

Jonsereden använder jag för frihandskapning. På sågbordet har jag monterat något billigt skit från Rusta eller liknande som få gå tills den ger upp. (Den senaste rustasågen har hängt med genom minst 40 kubik halvmetersved, så den verkar svårdödad, men har usel ergonomi.)

Jag gillar alltså den starkaste Jonsereden (och troligen alltså Husqvarnan), men inte de klenare.

Användarvisningsbild

Re: Valet av 3 sågar och legitimitet

totte  
#170804 Stämmer att kvarnan och jonseredarn är samma såg.

Avatar Fallback

Re: Valet av 3 sågar och legitimitet

karlastrid007  
#170807 tack för svaren!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valet av 3 sågar och legitimitet

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170812 Karla om du är van att kapa ved med motorsåg så tror jag du blir besviken på elsågen, de har inte alls samma effekt och vridmoment vid kapning som en bensindriven motorsåg. Farsgubben köpte en 2 kW elsåg för att kapa ved på villatomten men den sågen har inte gått många timmar, han gick tillbaka till motorsågen. Elsågen (den är gul, tror det är en partner) känns också för lätt, man får ligga på med tryck på svärdet vilket upplevs som negativs jämfört med en vanlig motorsåg som skär av egen vikt.

Avatar Fallback

Re: Valet av 3 sågar och legitimitet

karlastrid007  
#170860 OAS,
Jo du har rätt, men jag har läst här att det sliter på bensinsågar att stå timme efter timme vid en vedbacke. Vilket är onödigt på min väldigt dyra motorsåg jag "råkade" köpa. Så valet står mellan en elsåg av bästa märket (husqvarna, jonsered eller stihl) för ca 2-3000 ca 2kw eller en mortorsåg för ca 2000kr. Då har jag fått känslan av att inget alternativ är bra jämfört med en farmasåg på 60cc men att en elsåg är mer ekonomiskt i längden.

Visst stämmer det totte?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valet av 3 sågar och legitimitet

totte  
#170872 Tja, en elsåg är ju billig i drift, håller som regel länge om den körs vettigt, och duger att kapa med, så ekonomiskt, ja det tror jag. Har aldrig haft nån själv, kört en enda gång, farsan hade en synnerligen usel liten Glapp & Decker, men den är inte jämförbar med dom vi pratar om. Så om du inte väger in "ha kul faktorn" så är det ett klart bra alternativ. Du har ju en rapp och bra bensinsåg med som du kan ta dom grövsta grejorna med.

Alternativet äldre begagnad såg förutsätter att man gillar att skruva och dona.

Men se det här bara som mina lösa funderingar, jag har inga fakta att dra fram och som sagt ingen erfarenhet av att köra elsåg. Bäst vore om du kunde få provsåga med en sån innan du bestämmer dig.

Att ligga på med tryck skall man inte behöva om man filar den rätt, trots att sågen är ganska lätt. En aning aggressiv vinkel på tanden och ordentligt vasst så skall kedjan dra sig ner själv.

Avatar Fallback

Re: Valet av 3 sågar och legitimitet

axwell  
#170875
totte skrev:Men se det här bara som mina lösa funderingar, jag har inga fakta att dra fram och som sagt ingen erfarenhet av att köra elsåg. Bäst vore om du kunde få provsåga med en sån innan du bestämmer dig.


Välkommen att testa på ca 10 m3tr med Stihl mse22o, samma svärdsfäste som de medelstora Stihlsågarna, välj mellan .325 och 3/8" pro.

Jag använder 16", 3/8" 1,3 mm.

Nackdel: Kostar som den smakar.

Användarvisningsbild

Re: Valet av 3 sågar och legitimitet

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170889 Karla, jag har kollat in de modeller du hänvisar till de verkar ju vara lite proffsigare grejer än den partner jag kört, men effekten är densamma. Om man nu ska stå med motorsåg i vedtraven så tror jag det optimala är att ha två bensindrivna motorsågar som man kör varannan tank med. Kapa med såg ett tills den är tom på bränsle, byt till såg två och kapa med den tills den är tom på bränsle, byt tillbaka tilll såg ett som då fått kallna... Om man aldrig låter sågen kallna så är risken stor att den till slut skär eller skadas, har själv den erfarenheten av en hva 345. Den går ju fortfarende med är lite trögstartad och stannar vid tomgångskörningen om man inte ställer upp den men då vill ju kedjan inte stå still, sågen har blivit ställd på hyllan.

Ett alternativ kan ju förståss vara att växla mellan en elsåg och bensinsåg.

Totte, jag tror gubben kan fila en kedja så det är nog inte där det sitter. Jag tror också att det är en fördel vid kapning att sågen inte är för lätt.

Avatar Fallback

Re: Valet av 3 sågar och legitimitet

Hälge  
#228046 Vill delge min historia om en Huskvarna elsåg 1600 W som under 15 år gjort ett fantastiskt jobb. Har använt den till att kapa ved till halvmeterslängder före klyvning, ca 15 m3/år. Efter 5 år pajade strömbrytaren i handtaget, kostade ca 200 kr. I våras la den av helt och tänkte att nu är det slut. Men man är ju lite teknik-intresserad så det var ju spännande att kolla hur den såg ut inuti efter 15 hårda år. Då var det endast kolen som var slut, nya kol och nu går är den som ny igen. Nu får den slita med riktigt tjurig ved. Försöker länka bilder här...vet inte om det funkar.
https://skydrive.live.com/?cid=E5E3AA48 ... 9132%21185

https://skydrive.live.com/?cid=E5E3AA48 ... 9132%21186

Användarvisningsbild

Re: Valet av 3 sågar och legitimitet

Rollomatic  
#228051 Helt rätt med el-såg på vedbacken om det finns tillgång till elektricitet anser jag. Det måste var dålig ekonomi att köra bensindrivet för ren vedkapning. Sedan blir ju arbetsmiljön klart trevligare också. Kör själv en Husqvarna 315 Electric när jag står på vedbacken och det funkar bra såvida det inte handlar om övergrovt. Men då finns ju alltid den ordinarie utrustningen att tillgå... :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).