Skotare

Valmet 820 går ej fram eller bak

14 inlägg 8396 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 820 går ej fram eller bak

cosmo  
#144706 Hejsan.

Har ett problem med en skotare Valmet 820 -98års
Det går ej att köra fram eller bak och landsvägskörning
fungerar ej. :x

När jag lägger den i drivläge tänds lampan för att
den är i driftläge,men när kör med joysticken
körs gripen, som om den är kvar i läget för gripen.

Är det någon som känner igen detta problem ? :o



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Valmet 820 går ej fram eller bak

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144708 Har ingen lösning men det verkar vara vanligt just på valmet. I västa fall så står man i en återvändsväg med sin bil på insidan och en timmerbil på väg in på utsidan. I ett fall jag hörde så var det ett kretskort som tappat minnet.

Avatar Fallback

Re: Valmet 820 går ej fram eller bak

cosmo  
#169870 Det visade sig vara problem med fördelningsväxellådan.
Den fick renoveras. Någon annan som haft bekymmer
med fördelarlådan?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 820 går ej fram eller bak

machonisti  
#170441 Har plockat några gånger i valmet 828 lådor. Kan hälsa att det blir ett trångt jobb ifall de är byggda likadant

Användarvisningsbild

Re: Valmet 820 går ej fram eller bak

machonisti  
#170443 Äsch var så snabb att svara såg inte att den redan var renoverad. Antagligen har lådan blivit növerhettad eller torr någon gång. Då får man en massa underliga problem tex friläget hoppar i eller lager som går sönder. Jag tror det ligger 5 defekta kugghjul i hyllan.

Avatar Fallback

Re: Valmet 820 går ej fram eller bak

cosmo  
#170547 Är det svårt att dela maskinen så att man kommer
åt fördelningslådan?.Pratade med tillverkaren av lådan
(Dana Hurt Transauto) de trodde att orsaken till att lådan
gått sönder p.g a att klokoppling kanske ej gått helt läge.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 820 går ej fram eller bak

machonisti  
#170557 Är den byggd som 828 måste man dela fördelningslådan i det trånga utrymmet inunder kranfoten

Avatar Fallback

Re: Valmet 820 går ej fram eller bak

cosmo  
#170584 Den är nog byggd som 828:an lådan sitter en
liten bit framför kranfoten. Hur mycket måste
maskin o vagn säras på för att komma åt på ett bra
sätt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 820 går ej fram eller bak

machonisti  
#170694 Montera bort korsen i mitten minns inte riktigt hur axeln är monterad till växellådan men nån svår grej borde det inte vara eftersom inget minne dyker upp. Då monterar du bort långspärren en rund klump på kanske 5 kg. Ta bort spårring och motera bortr gaveln ca 30 bultar."" Men kolla först att växelföraren rör sig på växellådan"". Tänk om rörsprinten gått av

Användarvisningsbild

Re: Valmet 820 går ej fram eller bak

machonisti  
#170738 Jag kolla: montera bort 3 kors sedan kommer spärren mellan bak och fram diffarna. När korsen är bortmonterade kan axeln föras mot vagnen montera bort spärren montera bort grejerna tills växellådsgavel kan monteras bort behöver du få den avlägsnad kan det bli problem åtminstone för oss. Vi skar bort en bit av ramen för att få bort gaveln sen är det bara att plocka kuggar. Ifall hela växellådan skall demonteras bör även hydraulmotorn monteras bort. Men ännu en gång kolla att det verkligen behöver monteras bort det kan vara ett enklare fel å då e de ju rena ssssssa att skruva av bara fff...f . kolla växelföraren det kan vara knepigt eftersom det är så trångt. Det finns ett hål i kranfoten just där axeln till växelförarn finns kolla.

PS körde åt farsan för 20 år sedan åtgärderna som refereras gjordes för 15 år sen därför behövs betänketid

Avatar Fallback

Re: Valmet 820 går ej fram eller bak

cosmo  
#170744
machonisti skrev:Jag kolla: montera bort 3 kors sedan kommer spärren mellan bak och fram diffarna. När korsen är bortmonterade kan axeln föras mot vagnen montera bort spärren montera bort grejerna tills växellådsgavel kan monteras bort behöver du få den avlägsnad kan det bli problem åtminstone för oss. Vi skar bort en bit av ramen för att få bort gaveln sen är det bara att plocka kuggar. Ifall hela växellådan skall demonteras bör även hydraulmotorn monteras bort. Men ännu en gång kolla att det verkligen behöver monteras bort det kan vara ett enklare fel å då e de ju rena ssssssa att skruva av bara fff...f . kolla växelföraren det kan vara knepigt eftersom det är så trångt. Det finns ett hål i kranfoten just där axeln till växelförarn finns kolla.

PS körde åt farsan för 20 år sedan åtgärderna som refereras gjordes för 15 år sen därför behövs betänketid


Hej machonisti,

Har beställt en reservdelsbok från Valmet och
tyvärr tar det minst 14dagar innan man får den. Den
beställs från ett tryckeri. Den här växelföraren
ser man den utan att montera ner något ?

PS Tack för ditt engagemang :P

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 820 går ej fram eller bak

machonisti  
#170751 Jepp de gör du genom hålet i befinner sig ungefär mitt på livplåten upp emot kranfoten mot hytten på högra sidan sett bakifrån. Ifall växellådsjobbet är ett faktum måste detta lokaliseras i alla fall pga att växelföraren skall demonteras.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 820 går ej fram eller bak

machonisti  
#170779 Efter en natts sömn korrigerar jag mina påståenden. Växelvippan går in i hålet. Växelvippan är enkel gjörd av ett rör med ett stag och en led och handtag in i hytten.
Vippans rör är förenad med växelförarens axel med en rörsprint ifall den är av och växeln ligger i fritt är det enkelt.
För oss var det dock haveri och visade sig genom att man kunde köra nån meter sen var det stopp backa lite sen gick det igen osv tills maskin var på trailern för service. En massa lösa kuggbitar mellan kuggarna skapade dessa stopp.
Om det är så att den inte alls reagerar så har du troligen inte i nån växel.
Jag minns att farsan var lite småsur på mig en gång för 20 år sedan då samma sak hände för mig. Växeln mellan hög och låg hoppade i friläge av sig själv. Satt och vickade på elkontrollerna en stund och konstaterade haveri. Han kom dit drog i växeln och reparerade haveriet på 5 minuter.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 820 går ej fram eller bak

machonisti  
#188497 Står 820:an fortfarande stilla?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).