Föryngring

Grönrisplantering, täckrot?

25 inlägg 13997 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grönrisplantering, täckrot?

sojoh  
#170512 Avverkade ett mindre område i höstas. Lämnade lite tall varav hälften blåste ner. Ska markbereda om ett par år men det är mycket granris! Nu tänkte jag försöka mig på grönrisplantering på en del av hygget. Till våren försvinner väl barren och du undrar jag om skulle egentligen gjort det här i höstas? Ska man använda vanliga täckrotsplantor? Intresserad av alla synpunkter på mitt hugskott.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Grönrisplantering

Bengt.Svensson  
#170515 Jag brukar låta hygget vila några år innan jag planterar. Efter 3 år har de minsta grenarna börjat multna och är inte så mycket i vägen. Jag brukar sedan köpa behandlade plantor men gör aldrig ombehandling eftersom snytbaggen inte brukar "angripa" på hyggen som är 4-5 år gamla.

Användarvisningsbild

Re: Grönrisplantering

Mäki  
#170535 Väntar man 4-5 år så har gräset hunnit ta överhand så jag anser att plantorna skall dit så snabbt som möjligt och jag har bara hört positivt om grönrisplantering men har inte hunnit pröva själv men kommer att göra det vid nästa plantering.

Användarvisningsbild

Re: Grönrisplantering

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170552 Gjorde en "grönrisplanetering" eller vad man kan kalla det för i fjol. Det var 1,4 Ha med en granskärm som stått i fem år. Innan avverkningen fanns det ganska hög mossa och fläckar med smågran. Efter fem år hade mossan torkat ihop men granarna fanns fortfarande bara fläckvis. Därför stoppade jag ner ytterligare 1500 ettåriga snytbaggebehandlade granplant. Det såg fint ut i höstas plantorana hade till och med vuxit en del. Ska bli intressant att följa dem de kommande åren. En stor fördel med granskärmen är att det inte kommer något björksly vilket det annars gör på detta skifte.

Avatar Fallback

Re: Grönrisplantering

Blivande snickare  
#170555 Vet int riktigt hur jag ska formulera den här frågan men ändå.
Grönris plantering. Så som jag förstår det på namnet så planterar man direkt efter en avverkning. Nu är det ju inte så förstår jag så varför heter det just grönrisplantering?

Avatar Fallback

Re: Grönrisplantering

Bengt.Svensson  
#170560
Mäki skrev:Väntar man 4-5 år så har gräset hunnit ta överhand så jag anser att plantorna skall dit så snabbt som möjligt och jag har bara hört positivt om grönrisplantering

Det beror lite på marktyp, vissa ställen kan ha mycket gräs och andra ställen knappt inget. Gräset gör ju inte att granen dör, men det hämmar ju tillväxten en del. Vid markberedning tycker inte jag att det är problem med gräs.
Jag har hört en otrevlig erfarenhet av en "kurskamrat" på en sprutkurs. Han fick omplantera 23000 st. granplant pga av snytbagge. Om man planterar samma år eller året efter avverkning så bör man nog fundera på några "omsprutningar" av plantorna, åtminstone fram till våren år 3.

Avatar Fallback

Re: Grönrisplantering

4WD  
#170561 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 16:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Grönrisplantering

Mäki  
#170591
Blivande snickare skrev:Vet int riktigt hur jag ska formulera den här frågan men ändå.
Grönris plantering. Så som jag förstår det på namnet så planterar man direkt efter en avverkning. Nu är det ju inte så förstår jag så varför heter det just grönrisplantering?


Det heter så för det är meningen att du skall plantera medan riset av det du huggit fortfarande är grönt.

Bengt.Svensson skrev:Det beror lite på marktyp, vissa ställen kan ha mycket gräs och andra ställen knappt inget. Gräset gör ju inte att granen dör, men det hämmar ju tillväxten en del. Vid markberedning tycker inte jag att det är problem med gräs.
Jag har hört en otrevlig erfarenhet av en "kurskamrat" på en sprutkurs. Han fick omplantera 23000 st. granplant pga av snytbagge. Om man planterar samma år eller året efter avverkning så bör man nog fundera på några "omsprutningar" av plantorna, åtminstone fram till våren år 3.


Jo visst gör det skillnad vilken mark typ du har men angående snytbaggen så kan du också få problem med den om det blivit för mycket gräs runt plantan.
En annan skadegörare är sorken som får ett bra skydd om det lägger sig ett snötäcke på riset och du har plantan i luftrummet däremellan.

Att markbereda är ofta att föredra men det är en kostnads sak och ligger skiftet dessutom svåråtkomligt så kanske grönriseplantering kan vara ett alternativ.

Avatar Fallback

Re: Grönrisplantering

Blivande snickare  
#170651 Tack Mäki :smile:

Borde kanske prova på ett litet område nästa gång vi planterar!

Användarvisningsbild

Re: Grönrisplantering, täckrot?

widetrak  
#404237 Erfarenheter av grönrisplantering på större arealer, 10-20 ha? Har just övertagit skog från min far och har sålt ett par större avverkningar på rot. 100% granskog på blåbärsris, norrsluttning. Det är stora lövinslag i ungskogen på våra marker men grönrisplanteringen verkar ha en hämmande inverkan på lövet vad jag har kunnat läsa mig till. Virkesköparen förordar konventionell harvning och plantering.

Avatar Fallback

Re: Grönrisplantering, täckrot?

jannee  
#404239 Satsa i stället på att plantera något större behandlade barrotsplantor. Självklart dubbelt så mycket arbete men sedan är du troligtvis kvitt ALLA bekymmer. Plantorna klarar både snytbagge och växer i från (o)gräset, du ligger ca 2 år före en täckrotsplanta.

Användarvisningsbild

Re: Grönrisplantering, täckrot?

widetrak  
#404246 Behandlade plantor verkar vara ett måste. Nu kanske jag hamnade i fel tråd men hur ställer man sig till frågan om kostnad/kvalitet för åtgärden om man jämför konventionell harvning/plantering i förhållande till grönris, när det gäller ett så pass stort område? Planten och planteringen blir dyrare för grönris, å andra sidan blir det ingen kostnad för själva markberedningen. Jag kommer sannolikt att leja bort arbetet oavsett.

Avatar Fallback

Re: Grönrisplantering, täckrot?

Hanatorp  
#404250 Det brukar bli betydligt mindre uppslag av löv vid grönrisplantering än vid markberedning. Där sparar man en del på röjningen. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Grönrisplantering, täckrot?

widetrak  
#404255 Om jag gör en sommaravverkning, måste planten i marken redan samma höst? Här i Västernorrland har vi ofta torka på försommaren så jag har fått för mig att det kan vara fördel att plantera på hösten. Väntar jag till följande höst är förstås inte riset grönt längre... Är detta stor nackdel?

Avatar Fallback

Re: Grönrisplantering, täckrot?

alias  
#404258 Tycker att du har fått en del intressanta infallsvinklar i svaren ovan.

Ett litet tankeexperiment, med anledning av Hanatorps inlägg ovan om minskat röjningsbehov, och därmed lägre kostnad, vid omarkberett hygge.

Jag håller helt med honom i sak - det brukar oftast inte bli lika mycket lövuppslag om det är omarkberett jämfört med harvat. Om det däremot blir billigare eller ej (totalt sett) anser jag vara mer tveksamt.

Om man antar att man vill ha ca 2000 barrplantor/ha vid 3 meters höjd på beståndet.

Om plantöverlevnaden gynnas av markberedningen så behöver du plantera färre plantor.

Om jag tar ett exempel med priser från mitt hemområde så skulle jag säga att stora barrotsgranar med snytbaggebehandling och plantering kostar i storleksordningen ca 6 kr/st. Markberedningen kostar kanske 2500 kr/ha (tycker det varierar väldigt).

Om plantöverlevnaden är ca 95 % på ett markberett hygge och ca 80 % på ett icke markberett.

2000/0,95= 2105 plantor/ha krävs på ett markberett hygge = 12 632 kr + 2 500 kr för markberedningen = 15 132 kr/ha

2000/0,8=2500 plantor/ha krävs på ett omarkberett hygge = 15000 kr/ha

Förmodligen får plantorna dessutom en bättre start och börjar växa fortare där det är markberett, vilket kan ge viss vinst i längden, samtidigt så blir förmodligen röjningen dyrare än på det omarkberedda hygget - dock tror jag inte att man kommer ifrån röjningen helt även vid omarkberett hygge.

En kompromiss kan ju var högläggning/fläckmarkberedning istället för harvning för att få bra plantöverlevnad och microklimat samtidig som man inte rör om så stor del av markytan vilket minskar lövuppslaget.

Vad som bör beaktas i valet av metod är pris på plantor, plantering, markberedning och lätt resp. svår röjning, samt förväntad plantöverlevnad vid olika skötsel-/föryngringsalternativ.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).