Avverkning (slutavverkning)

Drivare skogsmaskin?

15 inlägg 11145 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Drivare skogsmaskin?

Volundsmed  
#169993 Hej, blev de någonting av Valmets skogsmaskin drivare? Kom de ut någon maskin till någon entreprenör? Fibercut är ju en ny drivare som samma gubbe som har gjort besten är skapare av.

Är det någon som tror på drivare i skogen? Ponsse Dual är ju en sorts drivare, jag själv tror att Dualen kan bli bra i slutavverkning.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Drivare

Mäki  
#170011 Jo då nog finns det dom som tror på drivare fortfarande.
Logman har en drivare.

Bild



Här är en film på drivaren med ett balaggregat på kärran.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6wRG6jHXRY8[/youtube]


http://www.logman.fi/pages/pa-svenska/c ... skiner.php

Avatar Fallback

Re: Drivare

Volundsmed  
#170074 jo, i energi synpunkt tror jag på drivare. vi har ju en 840 tx på skolan med långkran och ett nisula 280 aggregat, vid säsong. annars känns det lite feltänkt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Drivare

wrytter  
#170081 Tror på en drivare med ett bracke c16 agg för att t.ex bredda skogsbilvägar, klippa åkerkanter och dylikt om man har en kund som har mkt av dessa uppdrag. En äldre valmet drivare med snurr och tiltbart lastutrymme vore något att få tag i :)

Avatar Fallback

Re: Drivare

Volundsmed  
#170083 fibercut är ju en sån slags drivare, den har ju ett sp 561 aggregat och kör slutavverkning :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Drivare

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170088 Den nya av Brun, är väl den som kallas Fibercut!
Är det en vanlig skördare?
Men som dessutom stoppar topparna i en medhavd paketeringsmaskin.

Användarvisningsbild

Re: Drivare

Mäki  
#170095 viewtopic.php?f=10&t=13059&p=170094#p170094

Tråd om Fibercut.

Avatar Fallback

Re: Drivare

Volundsmed  
#170119 Maskinens skapare bor ungefär 2-3 mil hemifrån. för övrigt han som har gjort dasa datorerna :mrgreen: Christer Lennartsson heter han :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Drivare

mb-man  
#170139 Den ser ju lätt och smidig ut :wink:

Avatar Fallback

Re: Drivare

johan85  
#170149 Tanken är bra med drivarna men som vanligt så funkar det inte lika bra i praktiken. Skall man ha en kombi maskin måste man komprimissa. En så maskin kan helt omöjligt vara lika produktiv som en skördare och en skotare. Valmets drivare var jävligt tung tomme. Vi fick köra ut och hugga vf där drivaren inte kom fram.

Avatar Fallback

Re: Drivare

Volundsmed  
#170309
johan85 skrev:Tanken är bra med drivarna men som vanligt så funkar det inte lika bra i praktiken. Skall man ha en kombi maskin måste man komprimissa. En så maskin kan helt omöjligt vara lika produktiv som en skördare och en skotare. Valmets drivare var jävligt tung tomme. Vi fick köra ut och hugga vf där drivaren inte kom fram.



har du kört VAlmets 801? kan man få lite spec och lösningar kanske?

   TS
Avatar Fallback

Re: Drivare

johan85  
#170455 Jag körde aldrig valmets drivare själv men en polare till mig gjorde det.
Jag vet två entreprenörer som köpte dessa maskiner och körde under gudrun med.
Men ingen av dom var nöjda med dom. om man gungar till med agregatet med jd så dunkar man till kåpan som skyddar ventilpaketet. Som man kan skydda med att sätta dit slitbanan av ett punkterat lastbilsdäck. Dom kan man hitta lite var som men med drivaren så slog man agregatet rakt i motorhuven.
Ena drivaren vet ja att dom satt hugg på så den fick gå som flisare

Användarvisningsbild

Re: Drivare

Torparn79  
#170543
wrytter skrev:Tror på en drivare med ett bracke c16 agg för att t.ex bredda skogsbilvägar, klippa åkerkanter och dylikt om man har en kund som har mkt av dessa uppdrag. En äldre valmet drivare med snurr och tiltbart lastutrymme vore något att få tag i :)

det konceptet kör mina chefer med, kör mest åkerkanter åt bönder och sen har dom faktiskt varit in i några mindre bestånd med den också..
då gäller det att ha tungan i rätt mun och planera körningen..

Avatar Fallback

Re: Drivare

wrytter  
#170551
Torparn79 skrev:
wrytter skrev:Tror på en drivare med ett bracke c16 agg för att t.ex bredda skogsbilvägar, klippa åkerkanter och dylikt om man har en kund som har mkt av dessa uppdrag. En äldre valmet drivare med snurr och tiltbart lastutrymme vore något att få tag i :)

det konceptet kör mina chefer med, kör mest åkerkanter åt bönder och sen har dom faktiskt varit in i några mindre bestånd med den också..
då gäller det att ha tungan i rätt mun och planera körningen..



Jaså? Intressant! Skicka gärna ett pm och förklara hur den delen av verksamheten ser ut. t.ex om de klipper på timtid och förmedlar energiveden till någon som flisar eller om de klipper på ackord och tar betalt per m3, eller tar de betalt en summa för att klippa samt behåller energiveden själv etc. etc.

Väldigt tacksam för svar! :)

Avatar Fallback

Re: Drivare

Volundsmed  
#170825 Massa intressanta och bra svar! :lol: Bara skriv på om dessa intressanta maskiner! :mrgreen:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar