Traktorn i skogen

Låna griplastarvagn

12 inlägg 8027 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Låna griplastarvagn

X-lon  
#170120 Jag tänkte låna en griplastarvagn av en granne här i vår för att köra hem lite ved.

Jag har en Fiat 680 och blev lite fundersam över att jag har ju hydrauloljan i bakaxeln och grannen har en Belarus 526 (tror jag den heter)har den samma olja som jag?

Kommer det att funka lr förstör jag min olja när den blandas med hans om det är vanlig hydraulolja i hans traktor?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Låna griplastarvagn

Skogstomte  
#170135 Fråga vad han har för olja i sin. Fråga även när han bytte olja och filter sist. Annars kan du få hans ev. skitiga olja i din traktor eller så får han din. En del oljor är blandbara, fråga oljeleverantören. Problemet brukar vara att man har våta bromsar i samma olja om man har växellådan som tank. De kan i värsta fall lösas upp av fel olja.

Vi är väldigt restriktiva med att låna/låna ut grejor när det är hydraulik inblandat. Vi brukar låna/låna ut hela ekipaget istället. Då passar ju även ventilpaketet i hytten och sådana grejor.

Användarvisningsbild

Re: Låna griplastarvagn

halvproffs  
#170136 Eller du kanske förstör hans olja?. Jag skulle aldrig låna ut min griplastarvagn, med risk för att kallas ogin.

Avatar Fallback

Re: Låna griplastarvagn

4WD  
#170141 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 16:03, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Låna griplastarvagn

X-lon  
#170144 Då ska jag kolla vad han har för olja.
Ja ett sätt är ju att låna hela ekipaget men det är ju roligt att kunna använda dom grejor man har själv oxå.

   TS
Avatar Fallback

Re: Låna griplastarvagn

axwell  
#170170 Belarusen har mest troligt en STUO-olja, din Fiat skall ha en UTTO-olja, blanda inte!

Hittar inte modelnr som du angav för Belarus.

Användarvisningsbild

Re: Låna griplastarvagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170187 Om man för skojs skull tänker sig att byta oljan i vagnen, hur gör man enklast?
Hur många liter kan det röra sig om?

Avatar Fallback

Re: Låna griplastarvagn

X-lon  
#170316 Jag har blivit rekommenderad av han som jag köpt traktorn av, och det är även han som gjort sista servicen på traktorn att använda okq8 T1000 olja vilket är STOU-olja efter vad jag hittat på nätet. Och han har ju sålt fiat länge.
Vad är skillnaderna på dom oljorna det står inte nämt varken STUO eller UTTO på någon olja till min traktor på okq8as hemsida varken i datablad lr säkerhetsblad?

Belarusen heter nått med MTZ 52? sista siffran kommer jag inte ihåg.

Men då kan det ju vara möjligt att använda vagnen om vi nu har samma olja.

   TS
Avatar Fallback

Re: Låna griplastarvagn

axwell  
#170342 Kategori : Jordbruksmaskiner
Märke : Fiat
Modell : 80 (1975 - 1984)
Typ : 680, 680 DT (1978 - 1984)

Stäng alla Öppna alla
Motor 8045.02
Volym : Filtervolym 0,7 liter
Volym : Volym 11,2 liter

Användning : Normal
Intervall : Byt 200 timmar
Produkter : Q8 T 1000 10W-30 PDB SDB


Differential, främre (4x4)

Navreduktioner, främre (4x4)

Växellåda, manuell 8/2

Hydraulik/bakaxel
Volym : Volym 44,5 liter

Användning : Normal
Intervall : Kontrollera 400 timmar
Intervall : Byt 1600 timmar
Produkter : Q8 T 2200 PDB SDB


Hydrauliskt bromssystem

Servostyrning

Smörjpunkter/nipplar, hjullager, främre

Smörjpunkter/nipplar, övriga

Kylsystem

Remskiva

I hydraulik och bakaxel rekommenderar även OKQ8 en UTTO-olja: T2200.

Samma typ av rekommendation i verkstadshandboken.

Avatar Fallback

Re: Låna griplastarvagn

BM 35  
#170347 Om man byter ut befintlig olja mot en universal 10W-30 i traktorn vad händer då?

Avatar Fallback

Re: Låna griplastarvagn

axwell  
#170456
BM 35 skrev:Om man byter ut befintlig olja mot en universal 10W-30 i traktorn vad händer då?


Då händer det inte mer än att den typen av olja har han redan i traktorn, Q8:s T1000.
En enklare transmissionsolja med tillsats av motoroljekemikalier, en kompromiss.

OKQ8 T2200 är inte heller så trevlig vid sträng kyla.

Bla. Shell har lämpligare UTTO-olja för mina anspråk.

Avatar Fallback

Re: Låna griplastarvagn

jd6630  
#170471 låna vagnen o kör. e så lite olja som kommer från slangar o kolv så de gör inte mycke. skulle oljan skära saj så seperar dom i tanken.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).