Vedmaskiner, flishuggar

Faxe 500, Klyvlängd?

27 inlägg 15435 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Klyvlängd på faxeklyv

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168613
palmen76 skrev:Pratade med sotarmästaren här om dan, han rekommenderade att kapa veden 5-10 cm kortare än vad pannan tar. Bara för att få en så bra förbränning som möjligt.


Se där, då har jag en ännu bättre ursäkt till varför jag lyckades kapa alla mina 5 cm för kort förra året. Det var inget mätfel - det var med avsikt!! :grin:
Tackar och bugar!

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Klyvlängd på faxeklyv

herjman  
#169127 Har en Faxe 500. Den har problem med grov vresig löv, men det har säkert de flesta..

Irriterande är dock att jag nu måste byta bordet till nått kraftigare, större hemmabygge då jag klyver mkt grovt som ramlar ner och har bockat till hela bordet samt att skruvskallen har gått genom plåten.

Användarvisningsbild

Re: Klyvlängd på faxeklyv

totte  
#169152 Svagaste punkten på Faxen, det usla lilla bordet. Jag har ett som jag gjorde av en gräsklipparkåpa och några järnbitar och plåtar. Inte så elegant, men funkar mycket bra med "vingarna" som förhindrar bitarna att ramla ner. Ett plattjärn under skruvhålet stabiliserar och gör att skruven inte racklar igenom,

100408_03.jpg

Användarvisningsbild

Re: Klyvlängd på faxeklyv

herjman  
#169463 Tjusigt Totte! Så det är inte bara jag som haft detta problem, ska tillverka ett större bord.
I övrigt funkar den bra, kunde trycka ett par ton till kanske

Användarvisningsbild

Re: Klyvlängd på faxeklyv

totte  
#169465
herjman skrev:Tjusigt Totte! Så det är inte bara jag som haft detta problem, ska tillverka ett större bord.
I övrigt funkar den bra, kunde trycka ett par ton till kanske


Haha, tjusigt vet jag inte :mrgreen: men funkar bra just för att dom förhöjda kanterna hindrar bitarna att ramla ner.

Tryckkraften har jag aldrig haft problem med men du kanske har sydsvenskt löv att hantera, jag har bara norrlandsbjörk som värst.

Användarvisningsbild

Re: Klyvlängd på faxeklyv

herjman  
#169873 Jo, bara övergrovt förbannat skånskt ädellöv. Bra att elda, skit att klyva.

Användarvisningsbild

Re: Klyvlängd på faxeklyv

totte  
#169935 Förklararar saken. Värst är väl Alm, enligt vad jag hört.

Användarvisningsbild

Re: Klyvlängd på faxeklyv

viktor meck  
#169940
totte skrev:Svagaste punkten på Faxen, det usla lilla bordet. Jag har ett som jag gjorde av en gräsklipparkåpa och några järnbitar och plåtar. Inte så elegant, men funkar mycket bra med "vingarna" som förhindrar bitarna att ramla ner. Ett plattjärn under skruvhålet stabiliserar och gör att skruven inte racklar igenom,

100408_03.jpg


ser ut som en husqvarna master gräsklippare :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Klyvlängd på faxeklyv

totte  
#169950 Husqvarna är det det är inte så svårt att ta på färgen. Vad modellen hette har jag ingen aning om, köpt nångån 90 - 91 eller så, hade "robsondrift", alltså rullar mot framhjulen. D-a skitmaskin var det.

Användarvisningsbild

Re: Klyvlängd på faxeklyv

viktor meck  
#169968 Då var det en TEAM S. och jag håller med dig. drivningen är livsfarlig. man kan lätt fastna i den 😡 Drivningen slirade lätt när hjulen lite slitna och var blött i gräset. den var inte så stabil heller efter några år.
Det var en sån här eller är jag helt ute och klyver ved :lol:
team s.jpg


Btw: håller också med om att att bordet är för litet. har ej någon klyv själv men har kört ett par :mrgreen: Riktigt smart med gräsklipparen faktiskt :smile:

Användarvisningsbild

Re: Klyvlängd på faxeklyv

totte  
#169969 Just precis, sån var det, nr 3 fr v i bild, ett rejält bottennapp. Drivningen slirade och lagren för kuggväxeln slets ut, remmen hoppade av för att lagret var rackligt, bakaxeln höll inte höjdjusteringen, handtaget var klent, allmänt sett ett missfoster. Sista året den gick rev jag bort hela drivningen och drog den för hand.

Men motorn tuffar på än, den sitter på min vägkantklippare numera.

Användarvisningsbild

Re: Klyvlängd på faxeklyv

viktor meck  
#169972 Det är ju en B&S :mrgreen: men du hade den första Quantummodellen med vertikal start. om jag inte minns fel. en av de bästa b&s enligt mig. gillar även de gamla med choke O matic förgasare. satt ofta på klippo g6 :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).