Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Framtida skogsjobb

8 inlägg 6524 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Framtida skogsjobb

neslund  
#169433 Hej har bara lite allmäna fuderationer om jobb inom skogen framöver, bor i Lycksele i västerbotten å jobbar som snickare. Till hösten hade jag tänkt börja skogsmaskin och skogsvårdar utbildning för sedan börja köra i skogen.

Frågan e då, hur se arbetsmaknaden ut i västerbotten, å främst i å kring Lycksele. Är det brist på förare i framtiden som man hör å läser om. Pensionsavgångar å generations skifte. Eller är det bara skröna.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Framtida skogsjobb

Crisse  
#169445 Bra och duktigt folk finns det alltid behov av oavsett sektor. Kanske inget svar på din fråga, men jag personligen tycker man ska satsa på det man är intresserad av.
Good luck!

Användarvisningsbild

Re: Framtida skogsjobb

neslund  
#169451 precis vad jag tycker,ett starkt intresse å viljan är vad som krävs. gäller bara å få in foten nånstans så man få visa vad man dug till.

   TS
Avatar Fallback

Re: Framtida skogsjobb

AKKAMAAN  
#175011 Generellt sett så är det stor brist på skogsmaskinförare i Norrland. Man "hankar" sig fram, men behöver rekrytera duktigt "framtidsfolk". I dag är det en "ihålig" rekryteringsbas bland ungdomar.
Vad som oroar mig med din situation, är att du inte redan verkar veta hur arbetsmarknaden är i din lokala hembygd....Är du verkligen intresserad av skogsmaskinjobb, eller är du tvingad in i detta av arbetsmarknadsskäl? Bara DU kan reda ut svaren på detta...Ha detta klart för dig innan du börjar "söka jobb".
Sedan, bör DU genast börja "visa" av dig för presumtiva arbetsgivare. Skogsbolagen vet var "hålen" finns, kontakta deras lokala områdeschefer först. Berätta om dina omskolningsplaner. Om du skall gå utbildning genom Naturbruksgymnasiet i Storuman, så är den utbildningen mest troligt uppbackad av skogsföretag och entreprenörer. Dessa utbildningar har vanligen del av körningsutbildningen förlagd till skogsbolag och entreprenörer. Leta upp en lokal entreprenör-skogsbolag kombination som uppfyller DINA grundkriterier. Försök sedan att få göra skolpraktik hos den entreprenören-skogsbolaget. Var sedan beredd på att "jobba gratis" ett tag....det kommer att betala sig om du klarar av att hålla maskin hel och under varsamt handhavande. Produktionen per timme är man vanligen mera tålmodig med, än trasiga maskiner.

Användarvisningsbild

Re: Framtida skogsjobb

neslund  
#175021 okey. har lite hum om situationen, för har lite kontakter i branschen, har även hunnit provköra för entreprenör. Är generellt bara intressant att höra hur andra ser på branschen, dom som redan är ute i skogen. Tvingad kan jag då absolut inte säga, tvärt emot, finns hur mkt göra som helst i branschen jag är i nu. Har jobbat här i 4 år och börjat ledsna. Har funderat på skogen en lång tid och tog steget att söka i vintras. sitter bara och väntar på besked å ta mig in på skolan så jag äntligen får börja med nåt jag verkligen tycker om. Så mer säker på mitt val kan jag nog inte bli. Skulle inte hoppa av ett välbetalt fulltids jobb om jag inte 100% vill detta :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Framtida skogsjobb

mrsandstrom  
#175740 Hej jag jag söker jobb som helst skotarförare har även efrarenhet av markberedning jobbar nu som montör men börjar bli less på industri jobb

Användarvisningsbild

Re: Framtida skogsjobb

neslund  
#229303 Tänkte bara uppdatera tråden med att jag gick ut utbildningen den 5 juni och fick jobb direkt hos en entreprenör som hugger kring Lycksele. Trivs otroligt bra, Absolut värt å ta steget att söka till utbildningen å äntligen få jobba i skogen !

   TS
Användarvisningsbild

Re: Framtida skogsjobb

totte  
#229304 Grattis, jättekul att höra!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).