Avverkning (slutavverkning)

Grannen har olovligen avverkat min skog

50 inlägg 41442 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169291 Om du är säker så bör du anmäla stölden till polisen.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

Tien  
#169387 Nu har jag pratat med grannen, och han skulle ge ett svar efter påsk. Jag lade fram ett förslag som gör att han köper hela marken för ett överpris.
Det blir lite lurigt med siffror här men jag köpte marken för 475 000 kr (500 000 kr med avgifter till lantmäteri och dyl), pga av avverkningen så sjönk värdet till, säg, 425 000 kr.
Jag säljer i så fall för 575 000 kr.

Låter rätt lagom för min del, även om jag väl får skatta på de där 75 000 kr.

Så slipper man dra in polis, lantmäteri, domstolar och Grannfejden. Jag känner annars en av programledarna för just Grannfejden, och det lät som om han var lite intresserad...

Får väl se vad grannen säger efter påsk.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

nalle34  
#169389 re Tien bra tänkt går han med på det så slipper du massa jobb med advokater och annat i många år och får vänta på pengarna i många år. Hoppas det går bra för dig och han går med på det.

Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

Blivande snickare  
#169403 Hoppas det löser sig bra...

Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

bergsby  
#169415 ...
Senast redigerad av bergsby ons 04 apr 2012, 18:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169434
bergsby skrev:Jonas gårde är förövrigt tiens Chef :D

låter troligt

Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

Avslutat-03  
#169741 Låter inte som en bra lösning att sälja marken. Skrev du inte att din brunn lågdär? Då måste du ju lösa den biten genom servitut.Angående prisetså skriver du inget om vad som händer med virkesintäkten? Självklart ska du ha virkesintäkten och ersättning för föryngringskostnader + förlorad tillväxt eftersom skogen inte var mogen för slutavverkning + ersättning för ditt arbete med denna affär + skadestånd. Totalt landar du säkert på mellan 100000 och 150000 kr i ersättning. För att reda ut värdet på skogen så ringer du lämpligast Skogsstyrelsen eller LRF Konsult.

Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

Tien  
#170662 Grannen har berättat vad han anser att det kan vara rimligt att köpa marken för 500 000 kr. Vilket naturligtvis är på tok för billigt. Jag tyckte då att 550 000 kr är mitt lägsta bud, vilket inte alls var aktuellt. Så då blir det nog tyvärr polisanmälan och dyl vägen.
En polisanmälan gjord.

Det råder tydligen delade meningar om hur mycket skog som faktiskt fanns på marken. I min skogsbruksplan (okt 2011) så står det att det var 79 m3sk. Grannens avverkare anser att det rör sig om max 40 m3sk. Jag antar att man vid en polisutredning kommer gå på mina 79 eftersom den summan kommer från en oberoende part.

100 000 kr till 200 000 kr tycks vara den summa som de flesta hamnar på som tittat på det här.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

surjämten  
#170665 Att förföra sig på annans mark anser jag mycket allvarligt. Får inte direkt intrycket av att "grannen"
tycker detsamma. OM man har att göra med egoistiska personer eller personer som inte är beredda att
ta sitt ansvar finns ingen anledning för dig att vara "dumsnäll". Bra att du polisanmält !

Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

nalle34  
#170672 Glöm inte bort att ta och boka en tid oss advokat (kostnaden ska granen betala sen i skade skadeståndet) Ta kontakt med ditt försäkrings bolag. Hem försäkring gäller oftas sådana här tvister. Des utom är det svårt som privat person att bevaka sina rättigheter utan advokat. Två åtgärder som du kommer tacka mig för om några år att du gjorde. Lycka till och räkna med det kommer ta lite TID det här, men tyvärr finns det sådana här personer i verkliga livet.

Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

valmet862  
#170735 rekomenderar advokat,dom har stenkoll på alla dina rättigheter!!

Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

Tien  
#171572 Ytterligare ett samtal med grannen.
Han erbjöd att köpa bara skogen för 350 000, vilket är lite under marknadspriset. I de 350 000 skulle också skadeståndet ingå.
Jag tar inte det budet vidare seriöst.

Så då blir det till att sälja marken och försöka få så mycket i skadestånd som möjligt.

Någon som vill köpa en bit skog söder om Borås :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

Tosca  
#171580 Varför inte behålla marken så slipper du förrättningskostnaden och istället sikta på att få ut skadestånd för den skada du lidit.
Om tio är finns det ju björksly som är mer än manshögt och då kanske du kan återuppta uthyrningen igen?

Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

Tien  
#171584 Det kan hända att jag måste vänta med att sälja tills polisutredningen är gjord och skadestånd utbetald och då blir det väl till att vänta ett tag. Jag väntar på att mitt försäkringsbolag skall ringa, så får jag nog klarhet i hur det ligger till med detta.

För att uthyrningen skall fungera (till nuvarande arrendatorer) så behövs det en god relation till grannen som avverkat skogen.
Det är nog fullt möjligt att arrendera ut torpet för 10 000 kr / år till någon annan och då för hela marken gå ~ +-0. Men jag har ett lån att betala, och jag skulle vilja lägga pengarna som nu är bundna i fastigheten på en ny fastighet i stället. Jag har inte hunnit få några känslomässiga band till marken än.
Det finns ett par olika vägar ett gå här. Kanske är det mest lönsamma att sälja skogen och arrendera ut torpet. Kanske borde man sälja skogen rusta upp torpet och sedan sälja torpet.
Det här sista är lite OT.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

surjämten  
#171590 Hej igen ! Har följt denna tråd lite. Om du tycker att grannens bud är allt för dåligt så ha lite is i magen och ta dig tid till att lösa en sak i taget. Red först ut den olovliga avverkningen. Fundera sedan i lugn o ro vad du vill med fastigheten. Att hasta fram en avverkning nu när råvarupriserna är låga är inget som jag skulle rekommendera innan en ev. försäljning. Efter avverkning har man ju som alltid skatter, återplantering och annat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).