Virkesmätning och Matrisfub

ej tur med inmätning

32 inlägg 30394 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

ej tur med inmätning

halvproffs  
#16761 för ca 5år sedan högg jag 79 björkstockar av hög kvalitet mellanskog förmedlade virket, fick sedan avräkningslappen. 28 av dom klassades som lägsta kvalitet. jag jobbar som snickare,hugger och sågar flera hundra stockar varje år av olika trädslag och har även en viss försäljning av virke, så jag tycker mig veta en del om kvalitetsgränser. aldrig mer en såld björkstock. kan ju vara så att jag fick den kräsnaste mätaren!?



   TS
Avatar Fallback
Fisketorp  
#16782 säker på att dem var sågade korekt då?

vet inget om sådant här, men klassade dem ner de 28a stockarna för att "björken" var dålig eller att det var "dåligt" sågat?

om det nu ens går att såga ner fel? =P


//Martin

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#16788 Har du apterat efter någon speciell lista?, och vad säger Mellanskog (VMF) om det hela?.
Björktimmer är ju lite "specialsortiment", och då är det bättre att sälja direkt till sågen som vidareförädlar björken utan inblandning av SÄF eller övriga "mellanhänder".

Användarvisningsbild

Re: ej tur med inmätning

Thunborg  
#16793
halvproffs skrev:för ca 5år sedan högg jag 79 björkstockar av hög kvalitet mellanskog förmedlade virket, fick sedan avräkningslappen. 28 av dom klassades som lägsta kvalitet. jag jobbar som snickare,hugger och sågar flera hundra stockar varje år av olika trädslag och har även en viss försäljning av virke, så jag tycker mig veta en del om kvalitetsgränser. aldrig mer en såld björkstock. kan ju vara så att jag fick den kräsnaste mätaren!?

Hej. man kan inte gemföra kvaliteten på en lövtimmer stock från idag med en 5 år tillbaka, då importerades 80% av lövtimmret och kraven var stenhårda.Idag är det brist på lövtimmer, och kraven mycket snällere.Dessutom bra betalt.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16848 De jag träffat som provat sälja björktimmer har tvärtom varit positivt överraskade.

Kan nog vara som Thunborg säger.

/Nisse

Användarvisningsbild
halvproffs  
#16937 rätt kapat övermål 5 cm. fanns några med kvistansvällningar. nä bättre att sälja som ved . då kan man ju även välja skatteklass

   TS
Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16940 Tråkigt för dig "halvproffs" jag tror inte att det är Mellanskogs fel. Dock har jag hört att de bedömer röta i rotändan samt rötkvist mycket hårt, finns endast antydning slår de ner på klassningen.

Avatar Fallback
HotRodFranki  
#26670 Jag praktiserade under min skolgång som virkesmätare. Jag vill minnas att de erfarna mätarna klassade stockarna rätt i ~75% av fallen och då slog det fel åt båda hållen.
Jag kan lova att alla mätare gör sitt yttersta för att utfallet ska bli så korrekt som möjligt då kontrollerna är många och mätaren får högre lönebonus ju närmare sanningen han mäter.

Användarvisningsbild

Re: ej tur med inmätning

halvproffs  
#498556 Lite över 10 år sedan men iaf där jag hugger nu i lågmarken är det förutom mycket al även mycket björk som inte sågverken kommer att få nytta av. Nästan så man har ett leende på läpparna när man får mer betalt för Kw än fub. Dock tycker jag att det är synd att elda upp stammarna motför att det kunde blivit fina möbler eller köksluckor. Korsnäs saknar ju också björkved efter det att dem sänkte priset i höstas med 20kr fubben.. Nej jag är inte långsint bara skadeglad 😀 .

   TS
Avatar Fallback

Re: ej tur med inmätning

Bosse1  
#498570 :(|) -Menar du att vi ska sopa av stockarna? Var kommentaren när jag ringde och frågade varför allt grantimmer hamnade i andra klass. Det var ganska länge sen nu,vinter ja.

Avatar Fallback

Re: ej tur med inmätning

charger  
#506245 Hej jag sålde en mindre avverkning som leveransrotköp i år ,talltimret ca 100st gick i sin tur till ett tallsågverk
ca 10% vrak ,verkar högt, går de att få ngn ersättning tror ni.

Användarvisningsbild

Re: ej tur med inmätning

skogsjan695xl  
#506279 Vad var vrakorsaker?

Avatar Fallback

Re: ej tur med inmätning

charger  
#506443 Hej, de gick till ala sågverk ,vrakorsak var krök ,hade de kunnat korta stockarna istället.

Avatar Fallback

Re: ej tur med inmätning

bgsentr  
#506460 Om det var ett leveransrotköp så kan de väl vraka bäst de vill, ni har ju gjort upp om ett fast pris per m3, eller har ni undantagit vraken?
Det ska man aldrig göra, då brukar det bli så här.

Avatar Fallback

Re: ej tur med inmätning

ÅsaNisse  
#506472 Jag vet inte vad man ska säga om VMF...
Ett parti som jag skickade kom 8 stockar" Fel trädslag" trots att det bara var gran i i hela lasset. 7 grova stockar varav en som jag inte klarade att lasta med min lilla griplastarkärra finns inte med på mätbeskedet. Ingen var dock övergrov i rotändan. Det var mätt och putsat med motorsågen.
Inväntar svar från inköparen som besiktigade posten innan avverkningen. Var även med och klavade några av de största träden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).