Bioenergi

vad har ni vedmaskin till

49 inlägg 19431 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: vad har ni vedmaskin till

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169138 Är det något att snåla på om man har tillgång till el där man är? En traktor som ska stå och brumma, sörpla diesel och rulla timmätare är inte gratis den heller.

Användarvisningsbild

Re: vad har ni vedmaskin till

vetinte  
#169139 Klyvert-2000.
Eget bruk o kanske nån m3 till bekant.
Har kört ca 35m3 på 10 efektva timmar.
Funkar KANON.
Grymtnöjd :grin:

Avatar Fallback

Re: vad har ni vedmaskin till

skogsbonne  
#169142
Skogsola skrev:Är det något att snåla på om man har tillgång till el där man är? En traktor som ska stå och brumma, sörpla diesel och rulla timmätare är inte gratis den heller.


inte jag som betalar traktorn så det är lungt 14 år är jag men det är jag som kanske ska betala maskinen så vill ha den så billigt som möjligt

   TS
Användarvisningsbild

Re: vad har ni vedmaskin till

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169145
Skogsola skrev:Är det något att snåla på om man har tillgång till el där man är? En traktor som ska stå och brumma, sörpla diesel och rulla timmätare är inte gratis den heller.


Det beror på hur mycket man ska köra. Dieseln är som sagt inte gratis. Hur som haver är det smidigt att få stopp på maskinen om det skulle behövas. Än att springa runt hela maskineriet för att komma till traktorn.
Själv är jag nöjd att det är en elmotor på den.

Avatar Fallback

Re: vad har ni vedmaskin till

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169151
vetinte skrev:Klyvert-2000.
Eget bruk o kanske nån m3 till bekant.
Har kört ca 35m3 på 10 efektva timmar.
Funkar KANON.
Grymtnöjd :grin:


Klyvert är säkert nåt att fundera på om man vill köra traktorburet. Det beror ju helt på vad man har för råvara. Har man gallringsvirke så är den nog perfekt. Har man rötgran och torrgran ifrån slutavverkningar så räcker den inte till.

Användarvisningsbild

Re: vad har ni vedmaskin till

vetinte  
#169154 Nix.
O derför så har man motorsåg o hydralklyv oxå.
Mycket grejer blir de :)

Avatar Fallback

Re: vad har ni vedmaskin till

skogsbonne  
#169168 men det är ingen som vet vad en bala 320 traktor kostar??
men en tex klyvert bilke och liknanade dom kostar rätt mycket mer än 40??

   TS
Avatar Fallback

Re: vad har ni vedmaskin till

snubblaren  
#169172 sök och du skall finna http://www.blocket.se/kalmar/Bala_Agri_ ... ?ca=14&w=3

Avatar Fallback

Re: vad har ni vedmaskin till

skogsbonne  
#169175 så traktor drift är dyrare än el trodde det var billigare

   TS
Avatar Fallback

Re: vad har ni vedmaskin till

snubblaren  
#169180 Vet någon hur många liter diesel en normal traktor vill ha i timmen för att dra runt en vedmaskin?

Avatar Fallback

Re: vad har ni vedmaskin till

Husqy346  
#169193
snubblaren skrev:Vet någon hur många liter diesel en normal traktor vill ha i timmen för att dra runt en vedmaskin?

beror presis vad för traktor du tar samt vilket kraftutag du använder. Jag körde min vedmaskin med John deere 3130 på 540 varv utag o det gick åt massor med diesel. Sedan satte jag den på 1000 varvsuttag förbrukningen gick ner men ändå för mycket.
I fortsättningen ska jag köra maskinen på en fordson major det jonten tog på en dag kanske räcker en vecka i majorn.

Avatar Fallback

Re: vad har ni vedmaskin till

skogsbonne  
#169218 men ni som har en bala 320 tycker ni den är bra??

   TS
Avatar Fallback

Re: vad har ni vedmaskin till

marcus_ford 3600  
#169253 Jag ska nog köpa en kellfri kw340 den är ju dubbelt så billig som bala agri men visst kvaliteten är la såndär man det går ju altid svetsa

Användarvisningsbild

Re: vad har ni vedmaskin till

jonathanA  
#169257
skogsbonne skrev:
Skogsola skrev:Är det något att snåla på om man har tillgång till el där man är? En traktor som ska stå och brumma, sörpla diesel och rulla timmätare är inte gratis den heller.


inte jag som betalar traktorn så det är lungt 14 år är jag men det är jag som kanske ska betala maskinen så vill ha den så billigt som möjligt


Dieseln kostar 15kr/litern, spelar ingen roll vem som betalar!
Jag har en palax ks 35s med eldrift och viktigaste av allt ett riktigt stockbord (halva jobbet), kör mellan 250-400m3/år!
Palaxen kostade 93t+moms stockbord byggde jag själv 5000+moms, men sedan så lastar jag ju med min vreten 1000 158t+moms och valmet 705 115+moms och kör ut med brorsans större john deere-traktorer!
Skall man hinna med mycket annat, hela tiden så får det ju gå effektivt! :grin:
Lycka till! (köp inte kellfri)

Avatar Fallback

Re: vad har ni vedmaskin till

skogsbonne  
#169259 det kanske blir en Hydraulkombi 2000 är inte riktigt säker än men vi får se

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).