Handen på hjärtat, hur många av er lägger presenning över kranen vid lite längre stillestånd?
Gör ni något annat istället? Lägger på lite olja på kolvstänger e dyl?
Står i manualen att kranen skall täckas, själv är jag allergisk mot presenningar då jag anser att de (oftast) förvärrar fuktproblemen. Spak- och reglagepaketet täcker jag så gott det går, försöker få det luftigt och solskyddat. Tror faktiskt att solen är skadligare för tätningar och gummin än fukten är för stålet.
Vagnen, en 8 tons med 5,1 kran, vinsch och vagnsstyrning har jag haft ca 5 år och utan den hade jag fått satsa på annan uppvärmning. Har bytt några nipplar som satt fel, svetsat sträckmetall på lastgrinden så jag inte får virket igenom. Motorsågsfäste är en två tum sex fastsatt på kranstolpen.
Reglagepaketet flyttar jag genom att montera ett 4-kantrör på vridhuset, i det röret löper ett annat rör som jag hänger paketet på och drar det enkelt ut från hytten. Att hoppa i och ur funkar inte för oss med grav artros

Det funkar förståss inte jättebra att sitta i hytten heller och det tar tid att räta ut sig om man lastat ett tag, men som tandläkaren sade: -Det är bara att bita ihop och härda ut.