sön 20 jan 2008, 12:37#16872
Sundhult skrev:Du menar att du hugger manuellt i första gallringen, eller köra maskinellt med Tigercat:en?
Att göra vägarna smala ökar väl risken för körskador?
Hur många gallrar manuellt? Hur tar ni ut virket då?
//.D
vi kör givetvis med tigercaten, men vitsen med det hela var att lägga vägarna på ca 20 m för att förbereda för andra gallringen, vi har på många ställen problem där folk gjort sk Gallrings röjning själva i ett väldigt tidigt stadium, där folk gjort vägarna för sina jordbrukstraktorer osv, dom går ju oftast lite hur som helst vilket gör att men inte använda sej av dessa, vilket gör att man måste lämna fler träd pr ha för att få rätt grund yta när vi gör nya vägar så att man får hela skiftet gallrat, hoppas du förstår hur ja menar...
Det bästa är ju att gallra manuellt å köra med ett litet ekipage typ vimek 606 som är beståndsgående, då behövs inga "Vägar" viket gör att man kan ta ut mer virke pr/ha i en 2:a gallring senare, kör man med en större skotare typ valmets 840 i en första gallring krävs ju att stickvägarna blir minst 3 meter breda viket gör att man tar bort massor av träd i vägen istället för imellanzonen... Om man vill ha rätt stam/ha...
I början av Min sk karriär körde vi med en Valmet 701 i första gallring, å skotade med en minibruunett, en riktigt bra kombination för en egen hemmare till lagoma priser...
Andra har säkert helt andra åsikter, men denna är min...
Eco-log 560B -04, Tigercat H09,Arctic cat 500 -08, valtra 6200, Nokka T10 4wd, LOGOSOL M7