Gallring

Flisvedhantering

11 inlägg 3910 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Flisvedhantering

halvproffs  
#168770 Håller just nu på med att gallra ett 2ha MYCKET stamtätt bestånd bestående av 50% björk, 30% rönn, 10% sälg och 10% övrigt. Bhd ca5cm och björken är ca 6m hög.
Har gjort körvägar och fällt virket från vägarna och dragit ihop det för hand (puh :shock: )
Till saken hör att jag aldrig gjort en sån här flisavverkning förr. Krångligt att lasta virket med kranen (6,5m) för att det är trångt för den stående skogen.
En sån här gång skulle det nog vara guld värt att ha en tiltbar grip.
Har ni några knep man kan ta till som underlättar? Detta är väl en hantering som kommer att öka förmodar jag.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Flisvedhantering

stihl91  
#168782 Kör du stammarna 6 meter långa? Kanske ide att dela på mitten eller kapa av topparna.

Avatar Fallback

Re: Flisvedhantering

foton  
#168874 Om du lyfter högt går det ofta att dra taget genom topparna på det som står kvar, dom brukar tåla ganska mycket. Då räknar jag med att träden som står kvar är ca. 6m.

Användarvisningsbild

Re: Flisvedhantering

halvproffs  
#168894 Dom längsta stammarna delar jag på mitten men nog blir det en del som är 6m pga av att dom har stått tätt så är dom inte nå grova men tillsammans i ett knippe blir dom starka och styva.

Jodå, lyftar dom högt men dels blir det en jobbig arbetsställning med kraftig framåtlutning för att kunna se vad man gör, dels orkar kranen inte riktigt varken med rotor eller sväng tycker jag.

Man kanske skulle glesa ur mer för nu är det ca1,5m mellan stammarna speciellt där man lägger högarna.Fint blir det ialla fall. Fler tips?

   TS
Avatar Fallback

Re: Flisvedhantering

erikl  
#168905 Jag skulle inte ta tillvara i denna gallring utan lämna alltihopa för att istället ta ut vid nästa gallring. Hur mycket intäkter räknar du med att få? Jämfört det med vilken timpenning du får så blir det lättare att bestämma sig.

Ett annat alternativ är att erbjuda fritidshuggare att de får komma och hugga hur mycket ved som helst förutsatt att de träd som lämnas har 2 m mellan. Det verkar ju vara ett helt perfekt ved-bestånd :-)

Avatar Fallback

Re: Flisvedhantering

flisshejk  
#168911 Bry dig inte om erikl, naturligtvis skall du ta reda på stammarna, normalt så försöker man ju vid lastning göra så att det man tar i gripen väger ungefär jämnt, i ett tätt bestånd kan du gör så att bakändan får övervikt, när du lyfter och drar stickan mot dig så kommer fram ändan att stödja mot bommen då kan du genom att lyfta bommen så högt det går och sedan rätar du ut stickan, beroende på vilken kranlängd du har så kan du lyfta över ganska hög skog, vet inte vilken körvana med griplastare du har om detta blev begripligt, men jag har själv huggit i många sådana bestånd där jag använt den teckniken.

Avatar Fallback

Re: Flisvedhantering

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168920 Du drar bunten rakt emot dig emellan stakarna och så vrider du den så änden som som låg emot vägen hamnar bakåt i lasset. Du ska inte rota med kranen och bunten i kvarvarande bestånd.

Användarvisningsbild

Re: Flisvedhantering

halvproffs  
#168949 Nu är det så att det är en mycket bördig hagmark (g28i) närheten av boningshuset så man vill ju ha det lite "fint". Kran har jag haft i över 20 års tid så körvana finns.

Kvarvarande björk är i huvudsak av hög kvalite, rak och delvis avkvistad. Jag tror att det ska vara ganska öppet vid högarna så det blir lättare att lasta.

Börjar närma sig slutet nu på denna gallring och jag tror att det blir relativt lönsamt. Återkommer med bilder och ekonomi när det är klart så får ni facit på jobbet. Kan ju vara bra om andra funderar att göra samma sak.

   TS
Avatar Fallback

Re: Flisvedhantering

Storken  
#169014 Med risk för att bli utpekad som besserwisser... Visserligen är det bra mark, men 1,5 m mellan stammarna är ju ingen gallring utan en dålig röjning, om du förstår vad jag menar...

Användarvisningsbild

Re: Flisvedhantering

halvproffs  
#169155 Jag förstår vad du menar och jag tror inte att du är en besserwisser, men meningen är att jag tänkte ta ut ved i höst till mig själv så det kommer att bli ca 2m mellan stammarna.

Har ikväll kört 3 lass helt utan sälg och det gick mycket lättare. Sälgen är så "grenig" så med facit ihand skulle man kvistat av dom mer.

Vid avlastning hände en märklig sak; En äldre man stannade med sin bil bakom lasset och gick med raska in bakom stödan och försvann :surp: Kunde naturligtvis inte lasta av när jag inte såg han. Han kom fram efter en minut med en sekatör i ena näven och ris i andra och började klippa mer toppar från lasset innan han tog bilen och stack! :shock:
Ja, mycker får man vara med om medans man lever.

   TS
Avatar Fallback

Re: Flisvedhantering

Blivande snickare  
#169159 :shock: Vad fan tänkte han :???: ?

:lol: :lol: :lol: Annars lät det rätt roligt! :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).