Bioenergi

vad har ni vedmaskin till

49 inlägg 19427 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vad har ni vedmaskin till

skogsbonne  
#169081 hej
jag undrar vad ni har vedmaskinen till om ni säljer ved eller om ni bara gör eran årsved med den??
Funderar på att köpa en liten vedmaskin typ bala agri 320 :)



   TS
Avatar Fallback

Re: vad har ni vedmaskin till

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169095 Har just köpt en sån. Tycker att det är max vad man kan sträcka sig till för eget bruk även om det är två hus med betalande hyresgäster i det ena. Tyckte maskinen verkar ok för sitt pris. Har inte fått hem den än.

Avatar Fallback

Re: vad har ni vedmaskin till

skogsbonne  
#169096 ok så du tycker den är lite för stor för eget bruk??

   TS
Avatar Fallback

Re: vad har ni vedmaskin till

Blivande snickare  
#169099 Vi sågar för eget bruk men säljer nog något vagnslass ibland :wink:
Japa cirkel

Avatar Fallback

Re: vad har ni vedmaskin till

skogsbonne  
#169107
Blivande snickare skrev:Vi sågar för eget bruk men säljer nog något vagnslass ibland :wink:
Japa cirkel



vad har du för maskin??

   TS
Avatar Fallback

Re: vad har ni vedmaskin till

Blivande snickare  
#169108 Äldre japa cirkelsåg och valmet 803, farsans då alltså :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: vad har ni vedmaskin till

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169122
skogsbonne skrev:ok så du tycker den är lite för stor för eget bruk??


För stor blir den aldrig. Möjligen för dyr. Allting har ju ett pris. Men säg att den kostar
40 000 och håller i tio år och kör 100 m3 på året. Då kostar den 40:- per m3 och det är ändå rimligt. Nu gav jag inte fullt 40' men alltid tillkommer nåt och den är inte hemma än.

Avatar Fallback

Re: vad har ni vedmaskin till

skogsbonne  
#169123 basmaskinen kostar 36 tror jag men då följer väll inte 4 klyvyxa med så det finns någat att köpa till.
finns det något annat märke som har en lika liten maskin för ungeför lika peng??

   TS
Användarvisningsbild

Re: vad har ni vedmaskin till

Vedproducent  
#169126
Skogsola skrev:
skogsbonne skrev:ok så du tycker den är lite för stor för eget bruk??


För stor blir den aldrig. Möjligen för dyr. Allting har ju ett pris. Men säg att den kostar
40 000 och håller i tio år och kör 100 m3 på året. Då kostar den 40:- per m3 och det är ändå rimligt. Nu gav jag inte fullt 40' men alltid tillkommer nåt och den är inte hemma än.

Ok, om du bortser från räntan och reparationer då förstås. Det blir ju en hel del pengar det med.

Avatar Fallback

Re: vad har ni vedmaskin till

skogsbonne  
#169129 [/quote]
Ok, om du bortser från räntan och reparationer då förstås. Det blir ju en hel del pengar det med.[/quote]

blir det mycket reperationer på en bala 320 om man kanske kör 50-100 m3 per år

   TS
Användarvisningsbild

Re: vad har ni vedmaskin till

ananders  
#169130 Jag har en Palax ks35, kör till mig själv och mamma. Det blir ca 100 m3 per år. Det tar mig ungefär fyra dagar.

Kanske lite lyx då maskinen står stilla 361 dagar per år.

Avatar Fallback

Re: vad har ni vedmaskin till

skogsbonne  
#169131
ananders skrev:Jag har en Palax ks35, kör till mig själv och mamma. Det blir ca 100 m3 per år. Det tar mig ungefär fyra dagar.

Kanske lite lyx då maskinen står stilla 361 dagar per år.


är den inte lite stor bara för att ha till sig själv??
det räcker väll med en 320 i storleken till 100 m3???

   TS
Användarvisningsbild

Re: vad har ni vedmaskin till

ananders  
#169133 Jo det är den säkert men jag kunde inte motstå den då priset var nedsatt med 20.000kr och att jag lyckades pruta med en 6-delsklyv i priset.

Avatar Fallback

Re: vad har ni vedmaskin till

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169134
skogsbonne skrev:

Ok, om du bortser från räntan och reparationer då förstås. Det blir ju en hel del pengar det med.[/quote]

blir det mycket reperationer på en bala 320 om man kanske kör 50-100 m3 per år[/quote]

Tror att den klarar sig hyfsat utan reparationer under avskrivningstiden. Sen kostar den lika mycket om året som förut men då i form av reparationer. Det där är naturligtvis inget facit men ett sätt att räkna. Japa har en i ungefär samma prisklass men den tar bara upp till 45 cm längd så den gick bort för mig. Kineser ska man nog akta sig för.

Avatar Fallback

Re: vad har ni vedmaskin till

skogsbonne  
#169137 vet någon vad bala 320 traktor kostar ?? den är väll billigare än en el

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).