Avverkning (slutavverkning)

Grannen har olovligen avverkat min skog

50 inlägg 41436 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grannen har olovligen avverkat min skog

Tien  
#169002 Grannen har avverkat 0.4 ha 50-60 årig granskog (79 m3sk), som snart skulle gallrats. Antagligen av misstag. Någon form av ersättning skall jag väl ha för det här, men vad är rimligt?

Jag köpte ett torp utanför Borås med tillhörande skog på 4.4 ha vid årsskiftet. Samtidigt köptes marken bredvid. Jag har en bit skog som sticker ut från tomten som en udde in på grannens mark. Gränsen var kanske inte väldigt väl utmärkt eftersom markerna hörde samman tills nyligen.

Denna udde är alltså 0.4 ha, och avverkad tillsammans med grannens mark.

Till saken hör kanske också att min brunn (torpet har inget annat vatten) som ligger precis där numera ligger med kalhygge på 3 sidor och att torpet som tidigare låg "djup" inne i skogen numera har utsikt över sagda kalhygge och två villor (som ligger en bra bit bort, men likväl).

I morgon måndag skall jag dit och titta närmare. Lite beroende på hur det ser ut blir det till att sälja eftersom det kanske inte längre passar för de aktiviteter som skall vara där. Området arrenderas ut till en lajvförening.

Jag tänkte räkna träd och diameter på träden när jag kommer dit. Är det något mer som jag bör göra? Och, som sagt, vad skulle kunna vara en rimlig ersättning?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

ollonet  
#169017 har du kontaktat avverkningsledaren för bolaget som avverkade.de brukar veta hur det går till vid överhuggningar .när ersättningen diskuteras kan du ta in flera värderingar på din avverkade skog från olika håll.
vad gäller din nya utsikt är det nog inte mycket att göra tyvärr.
lycka till.

Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

bergsby  
#169041 Vi va där idag och upptäckte förödelsen om man nu kan kalla de för de...

Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

Tien  
#169047 Jag vet ännu inte vilket företag som har avverkat. Jag antar att jag kan få det från den grannen som avverkade, men jag tänkte försöka få lite mer kött på benen innan jag kontaktar honom.

Det kanske kan verka lite småaktigt med utsikten och brunnen, men för lajvföreningen är det viktigt.

Anv "bergsby" är en ur lajvföreningen som arrenderar marken

   TS
Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

snubblaren  
#169052 Går väl att få i princip vad man vill för skog som någon förstört för en... en kompis körde lite fel och körde ner 50 plant tror det vart ett skadestånd runt 50 tusen...

Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

MNskog  
#169070
Tien skrev:Jag vet ännu inte vilket företag som har avverkat. Jag antar att jag kan få det från den grannen som avverkade, men jag tänkte försöka få lite mer kött på benen innan jag kontaktar honom.

Det kanske kan verka lite småaktigt med utsikten och brunnen, men för lajvföreningen är det viktigt.

Anv "bergsby" är en ur lajvföreningen som arrenderar marken


Småaktigt är det absolut inte. Det är väl de som har gjort fel.
Först ska du ha ersättning för virket utan avverkningskostnad och utförd skogsvård även det kostnadsfritt. Om skogen ej uppnått slutavverkningsmogen ålder ska du även ha ersättning för förlorad tillväxt. Försäkringsbolagen har mallar för beräkning av det.
Skador på brunnen och vattnet ska du få åtgärdat kostnadsfritt.
Vad som gäller utsikten och miljön runt torpet är det endast du som kan värdera skadan. Tänk igenom och lägg ett skadeståndsanspråk.

Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

valmet862  
#169083 Brukar lösa sig på ett eller annat sätt men det gäller att inte vara blyg med ersättningsanspråk. Skogsbolaget som har averkat är väl nog den som ska ersätta alla skador 😈

Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

Tien  
#169149 Nu har jag varit och tittat på marken och det är ett märkligt misstag som gjorts.

Det är Södra som stått för avverkningen.
Den skog som grannen har bredvid är björkskog som skulle röjas. Den skogen är inte gammal (10-20 år tror jag). Han har ingen granskog där. Det är alltså inte så att han har råkat komma över gränsen, eller missat min udde. Södra har åkt ut för att kalhugga just den skogen som står på min mark.

Förutom detta så har Södra också kört med avverkningsmaskinen över min tomt/betesmark (vart gränsen går mellan betesmarken och tomten är lite oklart). Han har avverkat precis vid brunnen, men det är oklart om den tagit skada. Och han har kört på gärdsgården så ena bandlarven gått över slutet av gärdsgården.

Kalhygget är bara 0.4 ha, så man kanske inte lämnar fröträd (heter det väl). Det är i alla fall inga träd sparade som det brukar vara på kalhyggen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

Mäki  
#169153 Vilken jävla miss.
Detta är helt klart egenmäktigt förfarande= stöld samt skadegörelse.
Endera så ersätter dom det ordentligt eller så är det ju bara polis anmälan som gäller.
Skulle vara intressant att höra deras undan förklaring till varför det ha blivit så här.

Troligt har inte grannen sina gränser på klart eller så är det du men så kan väl inte fallet vara?

Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

Blivande snickare  
#169158 Så dom har röjt grannens skog men kalhuggit din? :???:
Luktar nog lite ruttet det där :ymsigh:

Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

valmet862  
#169164 grannen ville väl jävlas riktigt ordentlit eller? Luktar väldit ruttet....

Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

Ingvar  
#169166 Men hur gick köpet av marken till då? Har grannen fattat att han sålt 'udden' med granskog mitt i sitt björkskifte?

Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

Tien  
#169184 Jag har inte köpt marken av grannen utan det var två skiften som låg bredvid varandra som såldes samtidigt. Jag köpte den ena marken och grannen den andra.

Alla mina papper säger att udden är min. Grannens papper säger det också, jag har hans skogsbruksplan eftersom jag var intresserad av att köpa den biten också, men hade inte råd.

Strax efter att området köptes, alltså i januari någon gång, så ringde jag grannen. Då pratade vi lite om gränsen eftersom det finns en viss möjlighet att föra över lite av hans mark till min (ett kalhygge på 3-4 ha). Jag har svårt att se att han skulle missat vem som äger vad, däremot kan Södra missat det på något sätt, Jag tror (och hoppas) att det är Södra som gjort misstaget.

Jag räknar med att ha en telefonkontakt med Södra i morgon. Det skall bli intressant att se vad de säger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

Tien  
#169277 Södra sa att det är grannen som själv avverkat området och att de bara kör bort virket.

Det lär bli svårt att upprätthålla goda kontakter med grannen efter detta.

Nästa steg bli väl att höra med någon (mäklaren som sålde marken/Lantmäteriet) om det finns någon oklarhet hur gränsdragningen ser ut där. Kan det stå fel i mina och grannens papper och så har grannen kommit över papper med en annan gränsdragning? Låter lite långsökt eftersom det är så nyligen som gränserna där reglerades och tittades på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

valmet862  
#169282 Börja med o kontakta mäklaren som sålde,ta kontakt med grannen ifall du inte redan gjort det,sen måste ni få klara papper från mäklaren/lantmäteriet vem som äger vad. Låter ju lite konstigt att det skulle stå fel i pappren men allt är förstås möjligt. Sen finns ju tv-programmet grannfejden... B-)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).