Sågtimmer

Nya apteringsregler?

25 inlägg 14280 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nya apteringsregler?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14664 Läste en kort notis om nya reglerna och trots att det är en kort text lyckas de säga både att man ska lämna kröken i skogen och att man inte ska vara rädd att skicka in den???

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=44009

/Björken



   TS
Avatar Fallback
Ingvar  
#14665 Tyckte också det var obegripligt.. krökar skulle dra ner priset nåt otroligt, men man skulle ändå inte kapa av stocken kortare, för då missar man högt pris för längden.... :roll:

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#14671 Det känns lite som att man försöker tillskansa sig mera "gratisvirke" eftersom stocken rätt snabbt landar på klass 3/4 och vrak.
Speciellt med tanke på att många moderna sågverk idag är datoriserade med optik/lasermätning för att kunna korrigera bort "fel" på sågtimmret och därmed få "fullt sågutbyte" även om det förekommer stamkrök.

Bara en snabb reflektion såhär 09:15 på måndagsmorgonen,,,,

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14690 Kontentan av artikeln (den jag läste i papperstidningen) var väl att vid den gamla mätmetoden kortades stocken vid mätningen om det var en krök. Med den nya mätningen förekommer ingen avkortning. Antingen slinker stocken igenom som prima vara eller, om kröken är för kraftig, vrakas hela stocken.

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16531 Neja.. Då är det fel i den tidnings artiklen.. Om det är en krök i stocken som är under gränsen av max krök så kortat stocken 1-2 modeler.. Men är kröken mitt på stocken och det inte går att få väck kröken igenom kortning så är det vrak som jag har uppfattat allt inom skolan...
Rätta mig om jag har fel??

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16540 det här med en eller två moduler kortning finns inte i det nya.. över 20cm utbytesförlust =sämsta klass över 120cm utbytesförlust= vrak

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16864 Jag var på en träff med Södra igår och tittade lite på den nya klassificeringen.

För gran känns det som att det bara gäller att få en sågcylinder att löpa igenom stocken (15 mm under bark).

Det mest intressanta var att i ena änden kan man låta det vara defekter 20 cm in som inte påverkar klassificeringen.

Eftersom det var en medlemsträff var det kul att höra hur de gamla rävarna vrakade stockar som efter lite närmare översyn tillhörde bästa klassen. Det visar på att det kan löna sig att sätta sig in i reglerna och var noggrann vid utbytet ur ett träd. Det är ganska stor skillnad i vrak och klass 1 om man tittar på inkomsten.

Försökte hitta en sammanställning på nätet över de nya reglerna, men kunde inte hitta något. Är det någon som kan bidra med en länk?

Användarvisningsbild
XP  
#16865 Här finns en lathund. http://www.mellanskog.se/templates/MS_I ... px?id=2957

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16878
Sundhult skrev:Jag var på en träff med Södra igår och tittade lite på den nya klassificeringen.

För gran känns det som att det bara gäller att få en sågcylinder att löpa igenom stocken (15 mm under bark).

Det mest intressanta var att i ena änden kan man låta det vara defekter 20 cm in som inte påverkar klassificeringen.

Eftersom det var en medlemsträff var det kul att höra hur de gamla rävarna vrakade stockar som efter lite närmare översyn tillhörde bästa klassen. Det visar på att det kan löna sig att sätta sig in i reglerna och var noggrann vid utbytet ur ett träd. Det är ganska stor skillnad i vrak och klass 1 om man tittar på inkomsten.

Försökte hitta en sammanställning på nätet över de nya reglerna, men kunde inte hitta något. Är det någon som kan bidra med en länk?

fick ni se några prislistor?

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16892 Nä!

Man skall hugga efter den nya klassificering, men prislistor finns det inte.

Man kan inte skylla på att man blivit tagen på sängen och att det kom oväntat från Södras håll.

//.D

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16958

Suveränt!
Väldigt intressant att läsa dessa nya regler. Kanske inte är så tokigt ändå. Jag funderar först och främst kring tallens inmätning, det verkar nästan som att det kan tänkas bli fler i klass 1 och 2 än tidigare. Sedan granen, det kan väl sammanfattas såsom att friskt och fint grantimmer utan stor kvist blir klass 1 övrigt grantimmer med <5% röta blir klass 2.

Avatar Fallback

Timmer

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18850 Kompletta uppgifter finns om nya klassningen på följande länk
http://www.virkesmatning.se/default.asp?id=1205
Klicka på kompendie. Nr4.

Kröken är ca 4 ggr farligare nu mot tidigare klassningametod. 40 kr gäller nu mot ca 10 kr tidigare.
Bertilsson

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#19073 Hej,
Här kommer ytterligare en version.
Den finns säkert på länken ovan av Bertilsson, men nu slipper ni leta!

Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19075
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Här kommer ytterligare en version.
Den finns säkert på länken ovan av Bertilsson, men nu slipper ni leta!


Mina vänner.
Det var en förnämlig hämtningsrutin här ovanför och den leder till en välkänd broschyr. Det är dock inte den handledning jag syftade på utan ett material på 29 sidor som förklarar det Fredrik tipsar om och mycket mer.
Kanske tycker någon att det är mer material än nödvändigt.
För den ivrige är det dock ett värdefullt material och intill ligger värdefulla kompendier om massaved och virkesmätning. Det är en guldgruva om än lite mäktigt.
Denna hemsida är bra att titta på då och då.
För er som ser nytta i detta material har ännu mer aktuellt att hämta på resp. virkesmätningsförening. Där hittar ni mera lokalt material i form av cirkulär för mätningen och även specifikt för vissa köpare i närheten.
Båda källorna är så innehållsrika att ni bör reservera en god stund för orientering och studier där.
Lycka till, även om ni måste trycka i er det med skohorn.

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#19112 Hej,
Korrekt! Jag lade till denna "broschyr" mest för att den ev inbjuder till lite tyngre läsning senare om man blir intresserad av att läsa om hur var och ens virke hanteras och prisgrundas efter att det lämnar skogen.
Jag gissar Lennart att det var detta dokument du syftade på:

http://www.virkesmatning.se/Admin/html/vmr/html/pdf/kompendium/Kompendiet%20del%20IV%20s%C3%A5gtimmer%202007-12-12.pdf

Osäkerheten och okunskapen tror jag kan vara stor hos gemene skogsägare när det gäller detta område, det är otroligt mycket att sätta sig in i, och köparen har ju säkerligen relativt lite intresse i att informera...

Så, vi får hoppas att fler startar trådar, kommer med frågor och påståenden här på forumet, så vi hoppas att vi alla kan bli lite rikare, både här och där!

Och det känns bra att du anammat forumet Lennart!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).