Små skogsmaskiner och övriga maskiner

snöslunga Toro 1132, årsmodell 1982 ?

19 inlägg 18850 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: snöslunga Toro 1132, årsmodell 1982 ?

ralleville  
#166718 Hej igen alla

Har nu monterat och ändrat lite.(läs mycket )
Måste ta bort förgasaren för den läckte bränsle.

Vid demonteringen av ljuddämparen så brast två bultar, sönderbrända och rostiga som de var.
Och en av bultskallarna föll ner mellan remmen och remskivan.
Detta märkte jag inte så när jag startade den så revs remmen sönder.Blev att montera den 40 tums långa remmen istället.Denna har nog aldrig varit på plats så det blev lite omändringsarbeten där.

Tankkranen läckte men det gick att kränga på en ny gummislang istället för den söndriga gamla.


Men det verkliga problemet kvarstår- det är ett system med flottör av mässing.Flottören lyfter en nål av stål ? som borde täta mot en gummiring uppe i locket på förgasaren.

Denna ring var alldeles grön av avlagringar och omöjlig att få rengjord oskadad.Borde ha haft den i nåt lösningsmedel men försökte med en tändsticka .Detta rev sönder ytan tyvärr.

Gummiringen sitter ovanom en mässingshylsa som är inpressad i godset, och mässingshylsan är säkert omöjlig att få ut.
Om man inte borrar ut den, var få en ny då ?

Går det att byta ut gummit genom att peta sönder det och eventuellt klämma dit en ny gummiring trots att hylsan är i vägen

Läckaget är inte så stort så när motorn går så märker man inget speciellt , men när man stoppar den så måste kranen genast stängas .Annars flödar allt med tiden ut.

Tändstiftet verkar ändå sotigt så antar den får inte normal mängd bränsle.

Annat angående framdrivningssystemet :en bra grej finns på justeringen av trycket till gummirullen.
Längst upp där växelspaken sitter fast finns en tapp som allt roterar runt.Den är gängad och man kan justera med tex ett varv neråt så blir glapp och annat slitage eliminerat.

Och snön är på väg bort här, behövs ingen slunga nu .

   TS
Avatar Fallback

Re: snöslunga Toro 1132, årsmodell 1982 ?

ralleville  
#168586 Lite info.

Köpte delarna till fögasaren från en mycket tjänstvillig och bra affär.Briggsparts om det är tillåtet att nämna firmor här.
Han , Per-Åke, gav goda råd hur bytet skulle göras och nu har förgasaren en ny tätningsring högst upp under aluminiumnålen( också ny )

Jag hade missförstått hur det är uppbyggt.
Så här är det:-

inne i mässingshylsa högst upp mot förgasargodset finns en inpressad liten packning av nåt material som lär tåla bränsle långa tider.Materialet heter "viton" och är tydligen i detta fall grönt.
Så jag hade fel när jag trodde det var gröna avlagringar.
Och denna ytan var sliten av nästan 30 års bruk, därav läckaget.Och min "hårdhänta " putsning med en tändsticka, det slet nog ner ytan lite och läckaget ökade.

Lite lurt:-
förgasaren måste helt bort och isär, ta bort strilen i botten först annars får man inte bort locket.

Men det är lätt att byta gummidelen.
Den är bara att peta ut med en järntråd eller liknande.
Och den nya delen har ett " dike " i ena ändan, den skall sättas uppåt mot godset, alltså bort från nålen.
Kläm in den nya packningen med tex en borr, diameter 4,5 mm efter att ha smörjat den så den löper lätt i hylsan
Nya skruvar till justering medföljer med repsatsen, förutom packningarna.

Och med ett nytt tändstift så går den riktigt bra nu, startar mycket bra.

Per-Åke tog reda på att fastän modellnumret skulle indikera 1982 ans modell så ger Code numret att det är en 1984.

Men längtar inte efter mera snö för testning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: snöslunga Toro 1132, årsmodell 1982 ?

totte  
#168605 Grattis! Alltid kul när det lyckas. :grin: :-bd

Avatar Fallback

Re: snöslunga Toro 1132, årsmodell 1982 ?

ord bind  
#168753 livet är till för att lära!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).