Skördare

Lillebror

815 inlägg 352185 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168304 Rottne verkar skitfina men då pratar man lite mer pengar. Tyckte den på blocket var dyr men den verkar vara lite nyare än min och kanske är i bättre skick. Min var ju lite fix på.

Var i alla fall på jobbet ikväll och letade fram givaren till diametermätningen. Den satt riktigttrångt till kan man säga utan ljug. Kedjan har släppt i sitt fäste så jag ska ringa imorrn och beställa grejer. Tvättade av den en gång till så ska svetsen fram imorrn bitti. Vill inte svetsa på kvällstid för då ryker nattsömnen. Gör jag det på morron så har man ju eldvakt hela dan sen om det skulle bli nåt. Snackade även med en åkare om transport så på Tors el Fre så åker den till skogs. Skulle skett förra veckan men en kollektiv magsjuka i familjen satte stopp för det.

Vart nåt skit med bilderna jag la in, dom blir ju inte större när man klickar på dom. Eller är det bara i min burk?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror

mashun02  
#168319 Hur är det med reservdelar till maskinen?
Finns det eller uppfinna nya?

Vad ligger förbrukningen diesel per timme?

Användarvisningsbild

Re: Lillebror

totte  
#168320
Vart nåt skit med bilderna jag la in, dom blir ju inte större när man klickar på dom. Eller är det bara i min burk?

Jo tyärr blev det nåt med bilderna, lite större än frimärken bara. Verkar som du postat tumnagelbilder i stället för dom riktiga.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168383
mashun02 skrev:Hur är det med reservdelar till maskinen?
Finns det eller uppfinna nya?

Vad ligger förbrukningen diesel per timme?


Bra fråga blir svaret på båda. Motorn är ju Iveco och pumparna är Linde bägge två tror jag, den ena i alla fall. Skulle väl vara transmissionsdelar i så fall som kan va besvärligt.

Den andra frågan hoppas jag kunna besvara efter helgen :wink:

Ska prova igen med bilderna sen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168384 La in länkar istället på bilderna! Hoppas kunna filma lite när jag kör.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror

mashun02  
#168514
roten skrev:La in länkar istället på bilderna! Hoppas kunna filma lite när jag kör.


ska bli kul att kika på.


Hade varit riktigt kul att få se jämförelsebild mot en 901 eller liknande.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168519 901:an är nog ett monster i jämförelse :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror

mashun02  
#168521 Jo skulle tro att det skulle se kul ut.

Användarvisningsbild

Re: Lillebror

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168543 Hej roten. Din Lillebror körde jag 97-99. Vi bytte kran på den då, till Cranab 290H som sitter på nu och byggde även om till minispak. Satt kattskallar i från början. Det var 731 aggregat på då. Jag tror att kedjorna som sitter på är samma som satt på då, så det är rätt dimension men dom har väl blivit så slitna nu så dom är för långa men har bara sträckts på sidokättingen. Kolla så dom inte släpar i portalerna på insidan. Det är OFA skogsmatti, så det är bra kedjor. På OFA:s hemsida finns en film som visar hur du ska kapa länkarna för att korta dom en ruta. då blir dom nog bra igen. Ett tag efter sen jag slutade lackades maskinen om och såldes till Dalarna, då med ett Keto Forst aggregat på. Det aggregatet blev senare stulet. En morgon när ägaren kom till maskin i skogen var aggregatet borta! Tror han ledsnade då och sålde maskin utan aggregat. Tiden som Lillebrorförare är det bästa jobb jag har haft, trivdes otroligt bra med det. Men jag slutade i skogen och köpte grävmaskin. Några år senare var abstinensen så stor att jag köpte en Lillebror 0470 som jag kör i egen skog, Jag har bytt bort den usla orginalkranen på den till en Cranab 290 HL som är 6 meter. Sitter ett Logmax 828 på.

Just nu är jag extraförare på en JD 1210E ALS-T å kör skift med han som ägde din Lillebror när jag körde den, han köpte den ny och jag tror han saknar den!

Avatar Fallback

Re: Lillebror

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168568 Kul med sådana historier :) .....proveniens hade knutsson i Antikrundan sagt

Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168594
0470 skrev:Hej roten. Din Lillebror körde jag 97-99. Vi bytte kran på den då, till Cranab 290H som sitter på nu och byggde även om till minispak. Satt kattskallar i från början. Det var 731 aggregat på då. Jag tror att kedjorna som sitter på är samma som satt på då, så det är rätt dimension men dom har väl blivit så slitna nu så dom är för långa men har bara sträckts på sidokättingen. Kolla så dom inte släpar i portalerna på insidan. Det är OFA skogsmatti, så det är bra kedjor. På OFA:s hemsida finns en film som visar hur du ska kapa länkarna för att korta dom en ruta. då blir dom nog bra igen. Ett tag efter sen jag slutade lackades maskinen om och såldes till Dalarna, då med ett Keto Forst aggregat på. Det aggregatet blev senare stulet. En morgon när ägaren kom till maskin i skogen var aggregatet borta! Tror han ledsnade då och sålde maskin utan aggregat. Tiden som Lillebrorförare är det bästa jobb jag har haft, trivdes otroligt bra med det. Men jag slutade i skogen och köpte grävmaskin. Några år senare var abstinensen så stor att jag köpte en Lillebror 0470 som jag kör i egen skog, Jag har bytt bort den usla orginalkranen på den till en Cranab 290 HL som är 6 meter. Sitter ett Logmax 828 på.

Just nu är jag extraförare på en JD 1210E ALS-T å kör skift med han som ägde din Lillebror när jag körde den, han köpte den ny och jag tror han saknar den!


Han får köpa den för rätt pris :mrgreen:

Kul med lite bakgrund på maskinen. Köpte den från Leksand och då satt det aggregatet på som sitter nu, Keto Forst. Kedjorna fram är rätt slut men får gå nu i vår men till vintern blir det nya piggkedjor fram. Är ju vanliga kedjor på fram nu och pigg bak. Men dom bak är rätt slut dom med så får se om det blir nytt runt om. Kostar inte så farligt mycket i den dimensionen. Såg förresten att det var nött lite på portalerna nu men drog ihop kedjan på framsidan så nu ska det gå fritt.

Vet du förresten om timmarna på maskinen kan stämma? Står på drygt 16000 nu.

Sitter på nålar nu och väntar på samtal från trailern så man får köra den till skogs.

Märkte att diffen verkar vara i hela tiden så det måste kollas innan barmarkssäsongen börjar. Nån bra ide vad som kan fela där?

När jag tänker efter så köpte nog förra ägaren maskin utan agg för det var han och köpte norröver nånstans.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror

mashun02  
#168625 Har nu tagit första steget mot en lillebror :-)

Skall bara få till ett avverkningsavtal och förskott på det så.

Hoppas på bra bilder och film från roten då till veckan.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168696 Tog nån bild idag men den är i telen så det kommer imorrn. Men i alla fall så har den vart i skogen idag. Hade bara en kort stund för provkörning men hann köra ca 1 timme och fick ihop lite björk och nån gran.

Keton verkar vara lite kinkig på att man sätter trädet ordentligt. Hamnar man lite snett så stammen hamnar ute på kanten på mattorna vill den inte såga ordentligt. Har man däremot ordentligt tag går det undan. Matar som f-n gör den med. Körde fast mot nån gren å vips hade man spunnit av stammen.

Snödjupet låg på ca 0,5 m i skogen men det var inga problem. Snön är så porös nu ändå. Ska ut igen på söndag. Sen kan det hända att man tar ett par semesterdar till veckan. Roligare än så här med kläderna på går nog knappast att ha :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168698
mashun02 skrev:Har nu tagit första steget mot en lillebror :-)

Skall bara få till ett avverkningsavtal och förskott på det så.

Hoppas på bra bilder och film från roten då till veckan.


Blir det den på blocket?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror

mashun02  
#168750 Jo det är den jag hade tänkt.

Måste bara ta mig ner och titta på den samt fixa pengar till den.

Men annars är det nog klart.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).