Gallring

hur ska jag gallra rätt o lägga bra vägar?

13 inlägg 9369 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

hur ska jag gallra rätt o lägga bra vägar?

Skogs_mullen@hotmail.com  
#16729 hje jag går på helgesbogymnasiet o nu ska jag göra min första gallring utan fassans hjälp på våra marker det är tallgallring men hur långt ska man ha mellan trädaen o vad ska man gå efter o hur ska jag lägga vägen på bästa sätt o jag ska göra där med en traktor med griplastar vagn?.tacksam för svar



   TS
Malwa
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16851 Det finns gallringsmallar att gå efter.
När jag röjer brukar jag ibland ta lite provytor för att kalibrera ögat avs antal stam/ha.Borde väl gå bra i gallring också?

Läste i en gammal skogsbok att det ansågs som ett viktigt och ansvarsfullt jobb att stämpla ut en gallring dvs bestämma vilka träd som skulle fällas.Det fick inte göras av vem som helst.

Idag görs valet på en sekund från en maskinhytt.Jag är imponerad av hur fint det faktiskt ändå blir i de flesta gallringar.

/Nisse

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16859 När vi gallrar här uppe (dalarna) så har vi en tigercat H09 Alltså en beståndsgående skördare... vi har som regel i första gallring att lägga vägarna med ca 20 meter från varandra, då är vägarna färdiga då det ska andra gallras, vi gör även vägarna lite smalare för att få fler stam /ha


//Fredrik

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16862 Du menar att du hugger manuellt i första gallringen, eller köra maskinellt med Tigercat:en?

Att göra vägarna smala ökar väl risken för körskador?

Hur många gallrar manuellt? Hur tar ni ut virket då?

//.D

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16872
Sundhult skrev:Du menar att du hugger manuellt i första gallringen, eller köra maskinellt med Tigercat:en?

Att göra vägarna smala ökar väl risken för körskador?

Hur många gallrar manuellt? Hur tar ni ut virket då?

//.D


vi kör givetvis med tigercaten, men vitsen med det hela var att lägga vägarna på ca 20 m för att förbereda för andra gallringen, vi har på många ställen problem där folk gjort sk Gallrings röjning själva i ett väldigt tidigt stadium, där folk gjort vägarna för sina jordbrukstraktorer osv, dom går ju oftast lite hur som helst vilket gör att men inte använda sej av dessa, vilket gör att man måste lämna fler träd pr ha för att få rätt grund yta när vi gör nya vägar så att man får hela skiftet gallrat, hoppas du förstår hur ja menar...

Det bästa är ju att gallra manuellt å köra med ett litet ekipage typ vimek 606 som är beståndsgående, då behövs inga "Vägar" viket gör att man kan ta ut mer virke pr/ha i en 2:a gallring senare, kör man med en större skotare typ valmets 840 i en första gallring krävs ju att stickvägarna blir minst 3 meter breda viket gör att man tar bort massor av träd i vägen istället för imellanzonen... Om man vill ha rätt stam/ha...

I början av Min sk karriär körde vi med en Valmet 701 i första gallring, å skotade med en minibruunett, en riktigt bra kombination för en egen hemmare till lagoma priser...

Andra har säkert helt andra åsikter, men denna är min...

Avatar Fallback
gremo hpvr  
#16917 Tänk också att lägga vägarna på torra och fast mark. Dom skall ju användas sen i andra och sista gallring.Att planera vägar i första gallrig är mycket viktigt, dom skall ju vara där i kanske 40 år

Användarvisningsbild
masterchief  
#16924 Sedan är en detelj viktig om man hugger smalare vägar för typ en griplastarkärra.
Många håller dem på ca 3m och gallrar normalt, dvs håller det lite tätare i vägkanterna för att gallra mer inne i beståndet.
När man sedan kommer i andragallringen med större maskin så vips får man vägar på både 5 och 6m när man tar dän vägträd så man kommer fram.
Försök att tänka på det när du hugger och lämna träd innanför.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16962
Sundhult skrev:Hur många gallrar manuellt? Hur tar ni ut virket då?

//.D


Jag är inte särskilt rationell - gallrar med motorsåg och kör ut med traktor och griplastare. Det blir en del vinschning.

Går kanske inte så fort, men jag behöver inte betala dyra pengar för att gå på gym. :D Och jag gör inget annat som kostar pengar under tiden.

Dessutom har jag en duktig hustru som hjälper till med att plocka ihop åtminstone de mindre bitarna. Mycket roligare att vara två.

Avatar Fallback
SG76  
#19832 Gallra rätt!

Själv gallrar vi första manuellt, då har du chansen att beakta stam o krona och därefter ta bort rätt träd! Även jag går nu i tall skog och tallen är ett ljusälskande träd. Friställ så kronorna har fritt åt minst två håll. Eftersträva att lämna träd med rik krona, slinkar och krök rätar ut sig har jag fått höra.
När man går där o hugger och lyckan e på topp, passa på att kvista av de stående träden för att underlätta övervallning av kvist längre fram.

Manuellt?!
Självklart om man eldar med ved som man gör. Jag brukar stanna vid en eller två massabitar och sen går resten till hemved! Med tre ved pannor i släkten räknar vi med att spara ca 75000 i uppvärmningskostnad!
Veden ger oss bättre detalt än vad massa gör!
Kämpa på !

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19834 3m vägbredd? Det är ung. vad man skulle kunna lämna mellan granarna efter röjningen utan att någojn skulle märka det. Om man vet var vägen skall gå, varför inte strunta i att plantera just där, och få ett permanent vägnät?

Har svårt att tro att du får igen planteringskostnaden på träd som ändå ryker i förstagallring.

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#23027 Vägbredd saknar egentligen betydelse.
Rikta blicken uppåt, kronorna behöver utrymme.
Och, nota bene, avsaknad av kronor ger hål i skogen där vinden kan få fotfäste.... Hugg inte bort alla fulträn, vissa gör nytta..

Användarvisningsbild
halvproffs  
#23158 Håller med om att det är oerhört viktigt att planera vägarna. Tag gärna hjälp av en erfaren skogsman. På mina marker är det väldigt stenigt :( på vissa ställen, så jag hyrde in en grävare som hjälpte mig att göra vägar :P Går att använda för all framtid.Bra investering tycker jag.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23248
Mangan skrev:3m vägbredd? Det är ung. vad man skulle kunna lämna mellan granarna efter röjningen utan att någojn skulle märka det. Om man vet var vägen skall gå, varför inte strunta i att plantera just där, och få ett permanent vägnät?

Har svårt att tro att du får igen planteringskostnaden på träd som ändå ryker i förstagallring.


Bästa stället att planera stickvägar är givetvis kalhygget! Läste om ngn som planterade julgranar i stickvägarna.

Ett problem här i norr är dock att det är måånga år mellan plantering o gallring.Men märker man upp ordentlig så..

/Nisse

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).