Före och efter jobbet

dubblerat bränslepris blir miljösmart

51 inlägg 19472 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

dubblerat bränslepris blir miljösmart

jan larsson  
#168445 asch. gnäll inte på de låga bränslepriserna. dubblera priset istället.
så att det blir ordentlig fart på miljöalternativen istället. som redan finns men inte får den chans de förtjänar.
visst det blir en tuff övergångsperiod. men vad tänker vi lämna över till kommande generationer. rovdriften som nu pågår vad gäller bränslet är på inget vis hållbar.

el-forest för skogen är väll ett bra ex. på vad som kan göras för att minska miljöpåverkan ifrån skogsbruket. med lite större press o efterfrågan så kommer det säkert komma både smartare o effektivare system.
lastbilar använder väll addblue för att åtminstone släppa ut renare avgaser men förbrukar fortfarande stora mängder fossila bränslen.

nån miljönörd är jag inte. men jag försöker tänka på hur jag använder fordonen. för att använda bränslet så effektivt som möjligt. o i änden så påverkas ju även ekonomin av en mindre bränslenota.

detta kan väll ingen mer än möjligtvis oljebolagen protestera emot.

men man skulle vilja göra mer men vad.
t.ex.
ändra tankesättet om hur vi använder våra fordon.
hur vi beter oss i samhället.
nya effektiva tekniksystem.
m.m. m.m.

vilka tipps, tankar, idéer eller smarta uppfinningar besitter ni för att komma ifrån det
"dyra" bränslet.

rubrik justerad.


Senast redigerad av jan larsson lör 31 mar 2012, 00:14, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: dubblera bränslepriset o bli miljösmart

Mäki  
#168447
jan larsson skrev:detta kan väll ingen mer än möjligtvis oljebolagen protestera emot.


I Finland har vi ytterligare en som inte vill att vi skall köra miljövänligare och det är staten.

När det kommer något alternativ till bensin så är staten där direkt och slår drivmedels skatt på det så det blir olönsamt att köra med.

Okej dom kommer nu med den nya bilskatten som träder i kraft 1.4 beskatta nya bilar
hårdare vid nyköp om dom har höga utsläpp.

Men det är ju drivmedlet man vill få ner för vad gör det om bilen är 2000€ dyrare när du köper den om man inte har råd att använda den.

Nej ge skattelättnader till bilar som drivs av el eller hybrider så kanske folk skulle vara intresserade.

Avatar Fallback

Re: dubblera bränslepriset o bli miljösmart

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168453 Många skulle klara sig med en elbil.

Exempel:
Pressmeddelande:
På bilsalongen i Genève är det premiär för Renault ZOE som från grunden är utvecklad som en ren elbil. Bilen har en räckvidd på hela 210 km.
Den första massproducerade elbilen med ett pris från 15.700 Euro.
Kostnaden för hyra av batteriet startar från 79 euro i månaden.
http://elbil.forum24.se/elbil-about3592.html

Användarvisningsbild

Re: dubblera bränslepriset o bli miljösmart

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168458
jan larsson skrev:
vilka tipps, tankar, idéer eller smarta uppfinningar besitter ni för att komma ifrån det
"dyra" bränslet.


Jag gör det enkelt för mig. Jobbar extra en halvtid varje söndag morgon och dedikerar lönen helt till bensinkontot. Bensinen får väl inte kosta vad som helst men hittils så har det fått mig att bara tanka på utan att bry mig om räkneverket.

Användarvisningsbild

Re: dubblera bränslepriset o bli miljösmart

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168460 Annars så tror jag inte en sekund att etanol är avgörande bättre och det vore orimligt att de flesta kör på ett bränsle som tillverkats av "dyra" jordbruksprodukter. Elbilar fungerar inte i praktiken och hästar är inte miöjövänliga heller. Hörde någon siffra på lantbruksskolan, något om att en femtedel av all åkermark gick till hästfoder i slutet av artonhundratalet så det är ju heller ingen lösning.

Det enda som håller är att köra på i dagens spår, tills systemet faller sönder. Sedan går man som man alltid gjorde förr.

Avatar Fallback

Re: dubblera bränslepriset o bli miljösmart

r93  
#168466 Det finns inget alternativ till bensin & diesel.

Mycket prat om elbilar, batteritillverkningen förstör miljön, speciellt där man bryter metallerna, detta görs främst i afrika & asien, men det ser vi ju inte här, alltså är det miljövänligt?

Nästa fråga är vart ska elen komma ifrån?

redan nu är det elbrist på vintern, på lördag är det något påhitt som heter "earth hour" vilket menas att man ska spara ström genom att släcka lampan.

Jag har aldrig hört en politiker säga "vi har bensinbrist" däremot elbrist har jag hört ett flertalet gånger.

vad händer då när ett antal tusen bilar ska laddas?

Avatar Fallback

Re: dubblera bränslepriset o bli miljösmart

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168468
r93 skrev:Det finns inget alternativ till bensin & diesel.

Mycket prat om elbilar, batteritillverkningen förstör miljön, speciellt där man bryter metallerna, detta görs främst i afrika & asien, men det ser vi ju inte här, alltså är det miljövänligt?

Nästa fråga är vart ska elen komma ifrån?

redan nu är det elbrist på vintern, på lördag är det något påhitt som heter "earth hour" vilket menas att man ska spara ström genom att släcka lampan.

Jag har aldrig hört en politiker säga "vi har bensinbrist" däremot elbrist har jag hört ett flertalet gånger.

vad händer då när ett antal tusen bilar ska laddas?


Man laddar ju sin elbil med ved!
Pannan Compower ger ju både el och värme.

"Compower’s first product will be rated at 7 kW electricity.
What is the thermal output?
Compower’s ET10 is rated at 17 kW heating capability."
viewtopic.php?f=24&t=1636

Avatar Fallback

Re: dubblera bränslepriset o bli miljösmart

r93  
#168471 helt klart en framtidsprodukt!

Men i dagsläget fanns det ingen för ved va?

närmast är väl pellets.

Undrar vad en hel anläggning går på?

Sedan måste det jämföras med solceller alt vindkraft....

Avatar Fallback

Re: dubblera bränslepriset o bli miljösmart

foton  
#168510 Gjorde en liten insats för plånboken bytte bort min Discovery mot en Suzuki alto. Bränsleförbrukning 0,42 liter per mil, skattefri 5 år. När jag åker till stan 2 mil tjänar man några minuter på smidigheten.

Användarvisningsbild

Re: dubblera bränslepriset o bli miljösmart

Kjell S  
#168515
Zalman skrev:
Man laddar ju sin elbil med ved!
Pannan Compower ger ju både el och värme.

"Compower’s first product will be rated at 7 kW electricity.
What is the thermal output?
Compower’s ET10 is rated at 17 kW heating capability."
viewtopic.php?f=24&t=1636


Deras länk var ju tyvärr inaktuell tydligen...

Avatar Fallback

Re: dubblera bränslepriset o bli miljösmart

jan larsson  
#168746 ja här var det en del variation på idéer.

själv tror jag på biogas som drivmedel förmodligen i kombination med eldrift som en hybrid. rena elfordon lär också bli vanliga. effektiva hållbara o lätta batterier är väll redan utvecklade. miljövänligheten vid tillverkningen av dem vet jag inget om. men man slipper ju både smörjolja o växellåda. så det är en ganska enkel konstruktion.

brist på el njae. inte har jag varit utan el trots att det talats om elbrist. visst det produceras mest el i norr men förbrukas mer söderut. så det handlar mer om transport o transportförlust av elen. men vindkraften är på god väg att kompensera i söder. kärnkraften är ju i princip redan avvecklad pga. alla driftsstopp.
psykologi för att försvara höjningar av elen för vinstökning hos elbolag o kraftnätsägare är en annan.

etanolen anser jag helt förkastlig av anledning som sagts ovan. stjäl livsmedelsproduktionskapacitet o är hittills energiineffektiv att framställa.(vilka långa ord det finns)

det man snabbast kan göra är väll att köra bränslesnålt o så miljörent som möjligt. samt planera sin körning så gott det är möjligt. ingen massa korta turer, samlade ärenden o samåkning där det går.

nu blir det lite mer spännande.

hur kommer skogsmaskinerna att drivas. kanske en liten flistugg att mata in en massabit i vid behov för att tanka pannan som producerar el eller ny revolutionerande lösning för gengas. föredrar nog pannan ingen förbränningsmotor o mindre smörjolja.

förresten hur kommer skogsmaskinerna eller skogsbruket att se ut framöver.
maskinkoncepten är i stort sett lika för engrepsskördaren ca 25 år o skotaren ca 50 år. inga större revolutioner där inte.
om 25 år men förmodligen mycket mindre. så lär vi inte kunna förbruka den mängd fossila bränslen som idag. visst dagens maskiner producerar o transporterar mer volym virke per liter bränsle jämfört med förr.men fortfarande fossilt.

så hur kan det komma att se ut månntro.

   TS
Avatar Fallback

Re: dubblerat bränslepris blir miljösmart

ord bind  
#168752 jag tror på lokalprodution av både bränsle och el det är omöjligt att få fram alternativenergi
till dagens transportintensivasammhälle. det var inte så dumt att flottatimer. :wink:

funderar på en statsionäranläggning för elproduktion med gengasaggreagat.

elnätet borde ägas av staten för att säkerställa konkurens och tillgång för alla på lika villkor!
nu lätman som värste komunist. :grin:

Avatar Fallback

Re: dubblerat bränslepris blir miljösmart

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168780
jan larsson skrev:asch. gnäll inte på de låga bränslepriserna. dubblera priset istället.
så att det blir ordentlig fart på miljöalternativen istället. som redan finns men inte får den chans de förtjänar.
Rubriken är i kraftigaste laget.
Att anamma grundsynen i inledningen här kan även jag göra men "släng inte ut barnet med badvattnet".
Nuvarande förhållande med dyrare bränsle och kommuners indragning av grundservice gör att pendling till städer blir ett måste men med höga kostnader.
Detta tömmer landsbygden, samtidigt som för många inte orkar med städernas stress och hårdhet.

Ännu högre drivmedelspriser kan önskas av de som kan åka kollektivt etc.

Drastiska höjningar tömmer landsbygden som jag tror behövs i framtiden när städernas problem blir för dyra. Jag har länge sett hur kommuner vill skicka ut ungdom med problem till landsbygdsfamiljer för rehabilitering.
Skynda mera avvägt i denna viktiga process att rädda miljön.

Avatar Fallback

Re: dubblerat bränslepris blir miljösmart

jan larsson  
#168825 det ligger nog en hel del i det att producera el o bränsle så lokalt som möjligt. o det gillas ju inte av oljebolagen.
sen får det ju inte bli för enkelt heller det lär inte staten gilla. då kommer de ju inte ha full koll på all ev. hemmaproduktion o därmed risk att förlora skatteintäkter.

javisst rubriken är kraftig. men det händer inte så mycket om man försöker vispa grädde med sked.
hela vårt samhälle är uppbyggt kring fossila bränslen med alla transporter av både varor o folk kors o tvärs m.m. i en övergångsperiod så lär nog landsbygden få sig en törn. men i det långa loppet bli en vinnare som bränsle o energiproducenter. som för övrigt även städerna kommer att bidra till genom sina reningsverk o sin sopproduktion.

jag är alldeles övertygad om att vår levnadsstandard inte kommer att försämras. tvärtom. men vi måste ändra våra sätt att tänka o bete oss i samhället. bla. ta ett eget större ansvar över sin egen miljöpåverkan o inte vänta på att någon annan skall komma o tala om vad som bör göras. varje liten åtgärd som kan utföras blir samlat i stort mycket värdefull.

Skynda mera avvägt. självklart måste det bli så. men vi har hamnat där vi är nu när det gäller förbrukning av fossilbränslen på drygt 100 år. o det är blixtsnabbt i vår planets historia. för skadan som orsakats lär ta betydligt längre tid att reparera.

spinn även vidare på tidigare inlägg. då det bör finnas många tankar o idéer om detta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: dubblerat bränslepris blir miljösmart

totte  
#168834 Ett pessimistperspektiv: I stort sett hela den västerländska teknologiska kulturen bygger på billig olja. Inte bara som drivmedel utan som råvara för en otrolig massa grejor, syntetmaterial av alla slag, konstgödning, smörjmedel och en hel del mer. I förening med ett ekonomiskt system som bygger helt på tillväxt så är den här civilisationen inte hållbar. Högre eller lägre pris, det förändrar bara tidspersektivet på när det brakar ihop, förr eller senare gör det det.

Det är inte troligt att vetenskapen hinner ifatt och klarar att skapa de alternativ som krävs för att ersätta oljan. Så när den börjar ta slut på allvar så väntar en lång period med globalt politiskt kaos, konflikter och troligen krig runt det lilla som finns kvar. När det sker är mycket svårt att säga, ett decennium, fem, tio, ingen aning.

Så höjningar av bränslepriser är i vilket fall bara kosmetika. Och den enorma förbrukning av energi som den västerländska samhällsmodellen förutsätter torde bli mycket svår att ersätta med biologiska bränslen, oavsett hur de skapas. Och varifrån vi skall få råvaror att ersätt allt som idag produceras från olja är ytterligare en fråga.

Mothugg mot detta dysterperspektiv mottas tacksamt!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).