Före och efter jobbet

Bensinen kostar nu 16,03 kronor

44 inlägg 26082 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bensinen kostar nu 16,03 kronor

Kjell S  
#168326 De känner "oro" på oljemarknaden, "oro" på börsen, "oro" på elmarknaden....
När ska vi känna "oro" och höja våra ersättningar?

Elmia
Avatar Fallback

Re: Bensinen kostar nu 16,03 kronor

masyngel  
#168329 I dag betalade jag 1.86 euro for bensinen... jag tror nog att var medelinkomst har pa sicilien ligger ngt under den i Sverige...

Himla tur att jag ofta lyckas ligga under 1,2l per mil (mkt bergskorning).

Avatar Fallback

Re: Bensinen kostar nu 16,03 kronor

volvo_buster  
#168334 Efter att alla löneavtalsförhandlingar är över så vet de stora drakarna hur mycket de kan höja sina priser. Reellt sett så blir det minskning utav lönen vart år sett till prisökningar och inflation.. :x 😡

Avatar Fallback

Re: Bensinen kostar nu 16,03 kronor

r93  
#168344
masyngel skrev:I dag betalade jag 1.86 euro for bensinen... jag tror nog att var medelinkomst har pa sicilien ligger ngt under den i Sverige...

Himla tur att jag ofta lyckas ligga under 1,2l per mil (mkt bergskorning).



I svenska kronor blir det 16:52:-, inkomsten kan vara lägre i italien, men marginalskatten där är 43% i sverige 57% så vi kanske har samma pengar efter skatt.

Italien 301´230 km2

Sverige 528´447 km2

Endast 0,18 % av den arbetande delen av italien deklarerar inkomster över 200´000 euro. Så det verkar inte vara fett i italien trots ferrari, lamborghini, maserati, & en hel hög med designkläder, en fotbollsliga som omsätter miljarder, för det kan väl inte handla om korruption? Skattesmitning?

Sverige är ett rikt land med många fattiga invånare, Italien är ett fattigt land med många rika invånare.

Avatar Fallback

Re: Bensinen kostar nu 16,03 kronor

axwell  
#168434 I starten av tråden skrevs det om en OKQ8-mack i Grums med 16.03, det finns troligen fler mackar som håller det priset för 95-oktan.

Kollade något år sedan varför OKQ8 i Söråker tar 20 öre/l mer än andra OKQ8-mackar.
Blev nästan idiotförklarad som påstod nåt sånt, "alla har samma pris utom obemannade som ligger 15 öre lägre".

Började med länets ok distrikt, samma svar

Ringde HK i Sthlm, samma svar i kundtjänst som lovade att jag skulle bli kontaktad av en marknadschef.

Faktiskt han ringde inom någon minut: " De privatägda OKQ8-stationerna har rätt att ta ut upptill 20 öre/l påslag mot rekommenderat pris".

En sån mack har vi Söråker, under flera månder saknades den lilla pristavlan som man brukar ställa så undanskymd som möjligt, idag låg de bara 10 öre över (15.93).

Älandsbro, samma system men de är ärligare och skyltar tydligt med aktuellt pris, nästan alltid 20 öre över.

Kolla priset innan du tankar på en OKQ8-mack !

Användarvisningsbild

Re: Bensinen kostar nu 16,03 kronor

totte  
#168436 Det var som tusan, hade jag ingen aaaaning om! Tack för den infon.

Användarvisningsbild

Re: Bensinen kostar nu 16,03 kronor

Vedproducent  
#168438
r93 skrev:
Men staten får ju in 78 miljarder extra tack vare höjningarna, show me the money! Borg.


Var har du fått dom siffrorna ifrån? Vet inte hur mycket det är men det kan jag säga att det är inte i närheten av sanningen i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Bensinen kostar nu 16,03 kronor

Vedproducent  
#168440
Vedproducent skrev:
r93 skrev:
Men staten får ju in 78 miljarder extra tack vare höjningarna, show me the money! Borg.


Var har du fått dom siffrorna ifrån? Vet inte hur mycket det är men det kan jag säga att det är inte i närheten av sanningen i alla fall.

Hittade faktiskt lite siffror för år 2010
Energiskatt bensin 13 miljarder 479 miljoner.
Koldioxidskatt bensin 10 miljarder 671 miljoner.

Så tack vare höjningarna då cirka 15 % blir det 3,5- 4 miljarder och inte 78 miljarder.

Samtliga punktskatter inkl tobak, alkohol mm uppgick till 119 miljarder.

Användarvisningsbild

Re: Bensinen kostar nu 16,03 kronor

stegmaster  
#168444 Stigningen på bensinpriset har varit kr 1,04 sedan nyåret her i Norge.
Så här ser prisbilden ut innom vore nabolander medräknat skatt och lönar.
"Organisasjonens beregninger viser at nordmenn og irer får 17 liter bensin for én times arbeid etter skatt, mens dansker kun får 15 og svensker 13.
"


Orsaken til höjningen senaste tiden er inte fremst Iran, utan raffinerier som vil ha bättre betalt för att omvandla råolje til bensin.
3 Stk. har lagt av i USA på grunn av dårlig ökonomi, så at dom numera importerar en del från Europa.
Så det er i första hand raffinerien som böven i dramaet just nu + lite högra $$$$ och oljepris i allment.

http://e24.no/bil/nytt-hopp-i-bensinprisen/20174582

Men sluta nu inte köra, för oljeproduksjon er snart det enda man tjänar pengar på her i Norge, nästan all industri som inte er underleverantörer til oljeproduksjonen er snart borte. :wink:

Avatar Fallback

Re: Bensinen kostar nu 16,03 kronor

r93  
#168455
Vedproducent skrev:
Vedproducent skrev:
r93 skrev:
Men staten får ju in 78 miljarder extra tack vare höjningarna, show me the money! Borg.


Var har du fått dom siffrorna ifrån? Vet inte hur mycket det är men det kan jag säga att det är inte i närheten av sanningen i alla fall.

Hittade faktiskt lite siffror för år 2010
Energiskatt bensin 13 miljarder 479 miljoner.
Koldioxidskatt bensin 10 miljarder 671 miljoner.

Så tack vare höjningarna då cirka 15 % blir det 3,5- 4 miljarder och inte 78 miljarder.

Samtliga punktskatter inkl tobak, alkohol mm uppgick till 119 miljarder.



Sorry! Du har rätt.

Jag läste det på dagens industri, men blandade ihop siffrorna 78 miljarder blir bruttointäkterna för bensin & diesel, detta var när priset låg runt 15:30, så nu blir det väl lite mer.

Men jag tycker fortfarande att billisterna pungslås, vi med två bilar i hushållet betalar oerhörda mängder skatt.

Det finns inte heller några vettiga alternativ, än.... Gengas? för oss skogsägare vore det fint!

Batteribilar: Batterier är ju miljöfarligt utav helvete, dessutom håller dom inte länge, plus att dom är tunga.

Hybridbilar: är väl ganska vettigt, men soppa behövs.

Etanol: Förstör brasiliens regnskogar, samt att halva världen svälter & då ska vi göra drivmedel av mat. Har dessutom läst för länge sedan att för att tillverka 1 liter etanol går det åt 1.4 liter annat drivmedel. (detta var flera år sedan och tekniken är säkert bättre idag.)

Gasbilar: Vi har två gasbilar på jobbet, funkar fint men är otäcka att tanka, men jag är för dåligt insatt i gastillverkningen. Kan gasen ersätta bensinen?

Bränsleceller: Var på tapeten för några år sedan, nu helt tyst?

Eller blir det så att alla tillslut kör diesel, diesel finns det väl många variationer av RME, talldiesel, kol kan man tydligen göra diesel av, havsalger........

Avatar Fallback

Re: Bensinen kostar nu 16,03 kronor

röjjare  
#168479
matte57128 skrev:
snubblaren skrev:Ja är man dum nog att tanka bensin så får man vara beredd på att punga ut lite.. Själv tankar jag 104 oktanigt bränsle och betalar 10.13 litern för det förstår inte hur folk kan ge så mycket för 95 oktanigt bränsle...


Vad har du för bil, Snubblaren?

Jag har en Volvo 945GL-93 som vi kört på E85 i ett par år nu, åtminstone när dygnsmedeltemperaturen är på +sidan. I början hade jag höjt bränsletrycket och höll på att lattja med turbospridare och annat skräp, men kom så småningom på att den funkar riktigt bra helt original också :-bd Det har ibland sina fördelar att ha en gammal Volvo...

Då har du tur, för min tänder gula lampan om jag drar på fullt. :P

Avatar Fallback

Re: Bensinen kostar nu 16,03 kronor

hasse_as  
#168489 ska bli kul å se vad bolagen kommer att ta för den nya bensinen när 95oktan försvinner i maj..

Avatar Fallback

Re: Bensinen kostar nu 16,03 kronor

Midgård  
#168517 Det pågår en hel del forsknng kring torrefiering av biomassa. Tekniken är känd och är på gång att kommersialiseras. Egentligen enkel teknik - upphettning av exempelvis träflis tlll c:a 280 grader under några minuter i frånvaro av syre. Produkten "grönt kol" har liknande egenskaper som fossilt kol, är vattenavstötande samt mycket lättare och mindre i volym jämfört med träflis. Det "gröna kolet" är mycket lätt att mala till ett pulver som i sin tur kan pelletiseras med högre energivärde än vanlig träpellets. Dock det man nu forskar kring är att genom ett katalytisk process omvandla det "gröna kolet" till flytande drivmedel med egenskaper liknade petroleum, dieselolja och andra kemikalier. En forsargrupp på Umeå universitet har fått EU-anslag att forska i detta under 2012-2014. Det finns också några forskargrupper i Holland som håller på med liknande arbete. Vissa prognostiserar att vi kan ha ett flytande bränsle med denna teknik kanske 2017.

Användarvisningsbild

Re: Bensinen kostar nu 16,03 kronor

loppan  
#168529 Man kan ju cykla,det är nästan gratis.....

Användarvisningsbild

Re: Bensinen kostar nu 16,03 kronor

221  
#168533
Midgård skrev:Det pågår en hel del forsknng kring torrefiering av biomassa. Tekniken är känd och är på gång att kommersialiseras. Egentligen enkel teknik - upphettning av exempelvis träflis tlll c:a 280 grader under några minuter i frånvaro av syre. Produkten "grönt kol" har liknande egenskaper som fossilt kol, är vattenavstötande samt mycket lättare och mindre i volym jämfört med träflis. Det "gröna kolet" är mycket lätt att mala till ett pulver som i sin tur kan pelletiseras med högre energivärde än vanlig träpellets. Dock det man nu forskar kring är att genom ett katalytisk process omvandla det "gröna kolet" till flytande drivmedel med egenskaper liknade petroleum, dieselolja och andra kemikalier. En forsargrupp på Umeå universitet har fått EU-anslag att forska i detta under 2012-2014. Det finns också några forskargrupper i Holland som håller på med liknande arbete. Vissa prognostiserar att vi kan ha ett flytande bränsle med denna teknik kanske 2017.


det är ju klart intressant, men frågan är ju vad liter priset på alternativa bränslen kommer att kosta? knappast billigare än olja.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).