Traktorer och processorer

Valtra 700 eller Valtra A 75

21 inlägg 43346 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valtra 700 eller Valtra A 75

Skogshuggarn  
#16818 Vad tror/tycker ni som är Valtra-experter.

Är det någon vits att satsa på en 7-8 år gammal Valtra 700 för mellan 220-240 och 2-3000 h på mätaren när man får en ny A 75 för omkr 280 m lastare?.
Sedan undra jag, -lite mer detaljerat-, vad det är som skiljer traktorerna åt?, och vad som ev kan krångla på dessa modeller.

Tack på förhand/



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16832 Om det inte är mer än ~50kkr skillnad till ny med önskad spec skulle inte jag tveka...

Det är inte så mycket som skiljer mellan dessa mig veterligen. Mest kosmetika, t.ex. , elmanöver på 4WD, diff, avgasrör som är flyttat till höger hyttsida på de senare A75. Men det brukar komma till en del på priset när det väl gäller. Jag var på väg att köpa en A85:a tidigare, och t.ex. skogshytt, hishift, autocontrol mm gör att det plockar på tusenlappar... Då kan det bli mer intressant med en beg.
Tänk t.ex. på att kopplingen är en sak som kan ta stryk på dessa traktorer, speciellt om de gått med lastare.

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16840 en skillnad som jag kommer på nu är att det är annan växellåda! p¨å en 700 har så har du 1 till 4 i en spak och hög/låg/back i en spak. på a resien har du 1 till4 i en spak, hög/låg/mellan i en spak och en separat mekanisk fram/back spak. men annars tror jag dom är rätt likai hytt och så!

a75 ligger på 300k ny med lastare +moms!

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16841 http://www.blocket.se/vi/14866084.htm?ca=20_s

här är en 700:a

http://www.blocket.se/vi/14795865.htm?ca=20_s

en A 65 med lastare

http://services.mascus.com/products.asp ... n=Tractors

finns en hel del valtra traktorer här!

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16857 Hej Skogshuggarn.
Jag skulle nog säga: Nytt är alltid nytt.Om det inte skiljer mer i pris väljer jag nog nytt.Kopplingen slits ju på en lastartraktor.Är man lite okänslig så går det att slita ut en koppling på under 3000 timmar.
cpt.Kirk.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#16895 Ja, det verkar inte bättre än att man gör klokt i att köpa nytt, även om man letar 5-8 år beg Valtra, sett till priserna mellan traktorerna.
Ska man dessutom undvika lastartraktorerna och kanske köpa en 700 utan, så lär den väl bli lika dyr som en A 75 innan man opererat dit en ny lastare?.

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#16897
Valtra skrev:a75 ligger på 300k ny med lastare +moms!


Har blivit erbj 2 A 75 för pengar under 300.

Ett std utrustat "demoex" med 40 h på mätaren hos "Lantmännen", för 275 och det andra var mässpris på Nolia för 279, men då var man tvungen att slanta några 1000 för att få på lite extra "lull-lull",,,bla så följde inte plastframskärmarna med, osv.

En ren "förhandlingsgrej" alltså så att köparen ska känna sig nöjd med köpet,,,, :wink:

   TS
Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16941 men när det är nya traktorer så blir det ofta massa små fel hela tiden oavsett märke. mycket elfel , fast å andra sidan är det inte så mycke el i en A75, så de kanske är mer större traktorer som krånglar i början!

ska du köra med lastare och i skogen så föreslår jag nästan att du tar med turbin koppling på traktorn som är väldigt bra till både lastar arbeten och i skogen även mjuka starter i transport!

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16947 Det låter ju spännande att få en sprillans ny Valmet A75 för 275 kkr, ingår frontlastare i det priset? Jag funderar själv på att förnya maskinparken (har en gammal Zetor idag). En frontlastare är ju bra då användningsområdet för traktorn ökar väsentligt. Men ärligt talat så blir den bara ivägen i skogen. Ska du endast använda traktorn som en skogstraktor klarar du dig utan frontlastare.

Avatar Fallback
Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16952
Skogsante skrev:Det låter ju spännande att få en sprillans ny Valmet A75 för 275 kkr, ingår frontlastare i det priset? Jag funderar själv på att förnya maskinparken (har en gammal Zetor idag). En frontlastare är ju bra då användningsområdet för traktorn ökar väsentligt. Men ärligt talat så blir den bara ivägen i skogen. Ska du endast använda traktorn som en skogstraktor klarar du dig utan frontlastare.


Såg att Valtra är väldigt mycket billigare i Baltikum.
Är det någon som importerat eller vet vad som gäller vid import?
Prisexempel på ny Valtra i Baltikum:
Valtra A75 249.000kr
Valtra N91H 386.000kr
http://www.rovaltra.lt/valtra/modeliai.php

Men kolla först hur mycket man kan pruta i sverige,
fick en offert på en Valtra där Lantmännen prutade 10%
på listpriset utan att jag ens försökte pruta.

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16961 Tack för den länken, men det är lite svårt att förstå vad det står. Vad är det för språk, är det finska eller har de något annat språk därborta. Hur som hellt så är din ide om att förhandla stenhårt med försäljaren här hemma god. Man kan ju börja med att bjuda 249 kkr om det är samma modell, iannat fall är det väl bara att ta färjan över och hämta hen en. Tror inte andrahandsvärdet påverkas i nämnvärt omfattning på samma vsätt som en importbil från Tyskland.

Avatar Fallback
Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16974
Skogsante skrev:Tack för den länken, men det är lite svårt att förstå vad det står. Vad är det för språk, är det finska eller har de något annat språk därborta. Hur som hellt så är din ide om att förhandla stenhårt med försäljaren här hemma god. Man kan ju börja med att bjuda 249 kkr om det är samma modell, iannat fall är det väl bara att ta färjan över och hämta hen en. Tror inte andrahandsvärdet påverkas i nämnvärt omfattning på samma vsätt som en importbil från Tyskland.


Lantmännen kör aggressiva kampanjer ibland och det lönar sig att utnyttja dessa.

Exempel
Hösten 2007 kunde man köpa en Valtra A75 med en Ålö lastare för 303.000kr.

2005 Kunde man köpa en Valtra A75 för 259.000kr

2005 kunde man köpa en Valtra 6200 för 299.000kr

Hösten 2006 kunde man köpa en Valtra 6250 HiTech för 339.000kr
Ordinarie pris 429.000kr
http://www.lantmannenmaskin.se/aciro/bi ... lfpRL78Uu2

Lantmännens kampanjpriser ger en rabatt på 20-25% vilket är mycket.

Tyvärr så fungerar inte prislistan på www.valtra.se.
I finland www.valtra.fi så kostar en Valtra A72 37600 €=353.000kr
Så visst finns det stor prutmån.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#17007 Tänk dessutom om man kunde "gå ihop" 2 kanske tom 3 st när det börjar vara aktuellt att shoppa ny traktor (av samma märke då förstås).
Det skulle nog gå att göra finfina priser i ett sådant läge,,,, 8)

   TS
Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17044 Knappast billigt med 249k SEK för en naken A75 om man kan handla en likadan med lastare för 300k i Sverige. För förmodligen pröjsa extra för hitchkrok och annat man anser skall vara standard.

MVH
MN

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17111 Morgan Nordin har en poäng där kampanjtraktorerna är väldigt nakna det är lätt att komma upp i fult pris. Demo traktorer är ofta fullutrustade där är det också möjligt att pruta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).