Socialt (mer om oss)

Sluta med Alkohol ??

349 inlägg 211384 visningar 40 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163672 Att föra budskapet vidare är en mening som ingår i behandlingsprogram för mig betyder det en hel del att skriva lite vad jag upplevt,det tog ca 455 nätter innan jag i stort sett befriades från drömmar om återfall nästan var natt i olika skalor,men efter det har det hänt bara ett fåtal gånger ca6st på 4 år i lindrig skala.
2176/dagen solig och fin.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Sluta med Alkohol ??

Kjell S  
#163687 Härligt att höra! Det mesta går med vilja och lite hjälp!
Lyckades få tanten att ta två veckor nycktert nu..
Har inte hänt på två år tror jag... Kors i taket.

Ett delmål, om inte annat får bli att åtminstonde halvera drickandet.

Abstinensdrömmar kan ställa till det, hade någon efter jag slutade röka.
Värre var det efter hojåkandet och skärmflygningen... men det var mest lyckodrömmar...

Solig dag här med! :-bd

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163695
Kjell S skrev:Härligt att höra! Det mesta går med vilja och lite hjälp!
Lyckades få tanten att ta två veckor nycktert nu..
Har inte hänt på två år tror jag... Kors i taket.

Ett delmål, om inte annat får bli att åtminstonde halvera drickandet.

Jag instämmer med lite filosofiska synpunkter: Delad glädje är dubbel glädje.
Framgången kan väl Backman va med och dela på.
Din kära gumma (jag tog mig friheten att byta benämning) får uppmuntran från mig, en stor beundrare (drygt två meter lång) för sitt lovvärda initiativ.

Två veckor är god början, om hon bestämmer sig att vara nykter de närmaste 6 timmarna som ligger framför, kan det bli fortsättning på något riktigt positivt.

Att halvera alkoholintaget påstås bara vara möjligt för den som är storkonsument. För den som är mera bunden vid alkohol är "nog halv konsumtion" som att leka rysk roulett.
Men all minskning är bra för kroppen.

Jag vädjar till er som kan mer om detta att utöka förlagen/hjälpen till "kära gumman"!

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165171 Konsekvenser av att dricka sprit har varit många,nu när det har varit Vasalopp kom jag att tänka på att för 50år sedan var jag på Vasaloppet och då hamnade jag i Fyllcell i 4 timmar efter att jag pratat lite dumt? med en polis måttligt berusad enligt mig själv.
Det va sista gången det hände att bli inburad hoppas jag men inte den enda.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167516 Hej på er Jag måste erkänna att det har blivit ett räknefel i mina nyktra dagar på en vecka
så i dag är det rätta 2192dagar så om jag klarar morgondagen blir det 6år som har gått. Åker ner till Jälla i morgon för att vara med på utskrivningen av ett gäng nynyktra eventuellt kommer jag att berätta om mig och min resa till ett nyktert liv.Det är ganska känslosamt att prata för alla nykomlingar i grupperna men det är spännande att göra.Får väl ha näsduk i beredskap om det kommer tårar.
Rapport kommer så småningom

   TS
Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

Gubben  
#167525 Tyvärr har jag vuxit upp med en alckoliserad far och kan inte på något sätt tycka synd om en suput på något vis. Det är den som dricker som skruvar av korken som bestämmer. Löjligt att kalla det för sjuk dom ett djävla svammel att dalta med suputer. Låt dom ta sitt ansvar. Sup och var som en stackar eller jobba som oss alla andra och förtjäna dit leve bröd!!!!!!!!!!!!!!!!! 😡

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167531 Tack för att du tog dig tid att tala om vad du tycker jag det stämmer nog inte att du kallar mig en belastning för samhället har jobbat sedan jag slutade 7klass tills jag blev pensionär. Nu talar jag om vad jag upplevt inte något annat. Ha det bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sluta med Alkohol ??

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167697
Gubben skrev:Tyvärr har jag vuxit upp med en alckoliserad far och kan inte på något sätt tycka synd om en suput på något vis. Det är den som dricker som skruvar av korken som bestämmer. Löjligt att kalla det för sjuk dom ett djävla svammel att dalta med suputer. Låt dom ta sitt ansvar. Sup och var som en stackar eller jobba som oss alla andra och förtjäna dit leve bröd!!!!!!!!!!!!!!!!! 😡


Tycka synd om dem ska man inte göra, det klarar suputen av helt själv...
Jag tycker också att det lite märkligt att kalla det en sjukdom, det jag invänder mig emot är att det isåfall är den enda sjukdomen man kan bli frisk från bara genom att bestämma sig för det. Finns ingen behandling som hjälper om inte den sk suputen själv har bestämt sig för att sluta. För mig är en sjukdom nånting som botas med medicin eller läker av sig själv, inte nåt man kan styra själv.
En alkoholist är sjuk på många sätt men är alkoholism en sjukdom? Nja, jag vet inte det.

@backman, att du räknat fel på en vecka är inte hela världen, även solen har sina fläckar :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167758
Gubben skrev:Tyvärr har jag vuxit upp med en alckoliserad far och kan inte på något sätt tycka synd om en suput på något vis. Det är den som dricker som skruvar av korken som bestämmer. Löjligt att kalla det för sjuk dom ett djävla svammel att dalta med suputer. Låt dom ta sitt ansvar. Sup och var som en stackar eller jobba som oss alla andra och förtjäna dit leve bröd!!!!!!!!!!!!!!!!! 😡
Denna tråd innehåller så mycket som hämtar förhållande djupt inne i personlighet. Tack för många inlägg.
Ovanstående inlägg har jag läst några gånger och jag tänker på olika scenarier för en lite grabb, som ser problem men definitivt är oförmögen att göra något. Det är hans pappa som påverkar en situation då pappa behöver vara ett positivt föredöme, men inte är det.
Att det påverkat synsättet på en person likt avslutningsfasen ovan ser jag som mänskligt.

Är alkoholism en sjukdom? Den har i varje fall genetisk och miljömässig koppling som ökar benägenhet för missbruk. Därför är nya generationen värd stort beröm för stålsättning att undvika missbruk. (Även om upplevda problem kan vara fullt tillräckligt för att ta avstånd.)

Är idrottsskador sjukdom/problem som samhället skall ta avstånd från. Det är ju en sannolikhet av ett frivilligt ställningstagande med mycket hög risk.

Är utarbetning på jobbet en sjukdom? Jag tänker inledningsvis på den präktiga flickan som fortsätter att var till lags och ställa upp till egen självutplåning.

Exemplen är vad jag lite hastigt tänker på. Som medmänniska vill jag försöka hjälpa alkoholisten och barn/anförvanter.

Om jag själv missbedömer en isfläck vill jag att mina inbetalda sjukkassepengar kan användas för min rehabilitering.

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168236 Ja nu har jag varit till Behandlingshemmet i Jälla 6år har gått nu sedan jag tog beslutet i sammråd med min fru som försökt påverkat mig i många år utan resultat men dom är envisa.Att komma till Jälla kändes bra men många minnen kom fram när man ser alla som behöver hjälp.Jag var upp och pratade inför alla det var nog lite värre än jag trodde att stå framför alla dessa förväntansfulla ungdomar jag va verkligen tagen av stunden men det va det värt. Om jag tycker det är en sjukdom eller inte spelar mig ingen roll men 2004 bestämde jag mig för att supa mig till döds men det tog en annan vändning av någon anledning det går att ändra sig om viljan finnes.
2197 dar

   TS
Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

Blivande snickare  
#168264
backman skrev:2004 bestämde jag mig för att supa mig till döds men det tog en annan vändning av någon anledning

Det är vi väldigt glada för :)

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168283
backman skrev: det går att ändra sig om viljan finnes.

Ja, finns inte viljan så är det nog svårt. Men det är då vänner och behandlingshem kan hjälpa till att jobba fram den. Sen har du ju Skogsforum och det är många här som stöttar dig.

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169263 Ja nu är det snart Påsk föhoppningsvis den 7de utan sprit och öl kommer inte att känna saknad efter något av dom, bara att tänka tillbaka hur det varit så känner jag att det är bättre nu.Jag har skaffat mig eller fått några personer som gärna vill prata om hur det går det är trevligt, Men 2st som betytt mycket för mig har gått bort i cancer dom var i en annan situation än jag.Jag är behandlingsbar så länge jag inte dricker tycker nu att det är ganska enkelt att förändras.
Ha en bra Påsk..

   TS
Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169274 En trevlig Påsk till er alla.

En långhelg är en prövning för många som har stor konsumtion av alkohol.
Jag mins ännu kvinnan som oroade sig för en lång julhelg och mannens omfattande drickande.

Att läsa Backmans "nya trivsel" är en talande erfarenhet, som tipsar om värdet av "egenvård".
Lycka till om ni vill försöka göra en "Backman"!

Användarvisningsbild

Re: Sluta med Alkohol ??

Kjell S  
#169278 Trevlig påsk på er alla!

I det här huset blir det dock lite påsköl o en lilling till silltallriken.
Skillnaden emot tidigare år blir nog att det blir enbart till påskaftonen.

Hushållet fungerar bra mycket bättre och blir trevligare med ett
moderat intag av rusdrycker. Det tillhör livets goda - trixet är att kunna hålla igen...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).