Före och efter jobbet

Bensinen kostar nu 16,03 kronor

44 inlägg 26076 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bensinen kostar nu 16,03 kronor

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168253 Q8 vid Nyängsrasta i Grums där priset efter tisdagens höjning är 16,03 kronor.
http://di.se/



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Bensinen kostar nu 16,03 kronor

snubblaren  
#168255 Ja är man dum nog att tanka bensin så får man vara beredd på att punga ut lite.. Själv tankar jag 104 oktanigt bränsle och betalar 10.13 litern för det förstår inte hur folk kan ge så mycket för 95 oktanigt bränsle...

Avatar Fallback

Re: Bensinen kostar nu 16,03 kronor

mannen  
#168260 snubblaren vars får du tag i det?

Avatar Fallback

Re: Bensinen kostar nu 16,03 kronor

snubblaren  
#168261 Finns på de flesta mackar blåa handtaget :)

Avatar Fallback

Re: Bensinen kostar nu 16,03 kronor

mannen  
#168266 AHA nu kopplade det :lol:
Jag började fundera på helt andra saker som alla var så dumma att jag inte törs skriva det här. 8)

Avatar Fallback

Re: Bensinen kostar nu 16,03 kronor

Blivande snickare  
#168267 Tänkte du blanda själv? :lol:

Avatar Fallback

Re: Bensinen kostar nu 16,03 kronor

snubblaren  
#168271 Ja såklart jag tankar e85 drar ungefär 20% mer än med bensin men bensinen är ju 50% dyrare så det går att köra rätt billigt med etanol nästan lika billigt som med diesel.

Användarvisningsbild

Re: Bensinen kostar nu 16,03 kronor

matte57128  
#168284
snubblaren skrev:Ja är man dum nog att tanka bensin så får man vara beredd på att punga ut lite.. Själv tankar jag 104 oktanigt bränsle och betalar 10.13 litern för det förstår inte hur folk kan ge så mycket för 95 oktanigt bränsle...


Vad har du för bil, Snubblaren?

Jag har en Volvo 945GL-93 som vi kört på E85 i ett par år nu, åtminstone när dygnsmedeltemperaturen är på +sidan. I början hade jag höjt bränsletrycket och höll på att lattja med turbospridare och annat skräp, men kom så småningom på att den funkar riktigt bra helt original också :-bd Det har ibland sina fördelar att ha en gammal Volvo...

Avatar Fallback

Re: Bensinen kostar nu 16,03 kronor

snubblaren  
#168286 Saab 9-5 2004 e85 konverterad av nordic.

Användarvisningsbild

Re: Bensinen kostar nu 16,03 kronor

221  
#168290 Passa på och tanka nu! för billigare lär de inte bli...

Avatar Fallback

Re: Bensinen kostar nu 16,03 kronor

skogsbjörn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168295 det är en av de dyrare mackarna jag vet, tankat där en gång och aldrig mer och ännu värre är nog preem precis när man kommer in i grums.. Här i sundsvall kostar soppan fortfarande under 16.00:- vad jag vet men jag blev inte så imponerad när jag fick 30 liter 95 för 500 spänn häromdan..

Avatar Fallback

Re: Bensinen kostar nu 16,03 kronor

r93  
#168309 Jag är riktigt orolig!!

Vid årsskiftet kostade bensinen 14:28, det har höjts nästan TVÅ kronor på TRE månader, och vi är inte inne i "driving season" än.......

Jag pendlar 5 mil om dagen, min sambo 3, mina två små barn kommer inom några år att börja med diverse aktiviteter vilket betyder skjuts hit & dit.

Jag kör inte bil för att det är kul, jag kör för att jag måste! Vilket innebär att man får mindre pengar till allt annat!

Allt kommer att bli dyrare, eftersom allt kräver transport!

Varför vill man döda landsbygden?

Varför har Alliansen höjt bensinskatten?

Varför har Alliansen höjt reseavdraget med 2000:-.

Ställ bilen en vecka! Så kanske det händer något.

TVÅ kronor på TRE månader! Hur hög inflation har vi egentligen?

Avatar Fallback

Re: Bensinen kostar nu 16,03 kronor

Elfving  
#168312
r93 skrev:Jag är riktigt orolig!!

Vid årsskiftet kostade bensinen 14:28, det har höjts nästan TVÅ kronor på TRE månader, och vi är inte inne i "driving season" än.......

Jag pendlar 5 mil om dagen, min sambo 3, mina två små barn kommer inom några år att börja med diverse aktiviteter vilket betyder skjuts hit & dit.

Jag kör inte bil för att det är kul, jag kör för att jag måste! Vilket innebär att man får mindre pengar till allt annat!

Allt kommer att bli dyrare, eftersom allt kräver transport!

Varför vill man döda landsbygden?

Varför har Alliansen höjt bensinskatten?

Varför har Alliansen höjt reseavdraget med 2000:-.

Ställ bilen en vecka! Så kanske det händer något.

TVÅ kronor på TRE månader! Hur hög inflation har vi egentligen?


Det är inte inflationen som driver bensinpriset. Hela Europa känner av detta just nu, orsaken är den tillsynes kommande konflikten med Iran. Iran slutade sälja olja till europeiska bolag för ett tag sedan baserat på att de annonserat ett köpstopp av politisk orsak längre fram i tiden. Man kan tycka att de oljebolag som säljer olja till oss svenskar inte borde höja priset innan de själva drabbas av högre oljepriser (men det är precis vad de gör, trots att den olja vid konsumerar just nu levererats långt innan senaste tidens höjningar av råoljepriset). Konkurrensen är för liten inom petroleumbranschen, om det vore samma konkurrensvilja där som inom skogsentreprenad är jag övertygad om att bensinen vore mycket billigare.

Avatar Fallback

Re: Bensinen kostar nu 16,03 kronor

volvo_buster  
#168315 Enkel förklaring: Kartell-bildning och girighet av bensinbolagen....

Avatar Fallback

Re: Bensinen kostar nu 16,03 kronor

r93  
#168323 Bensinen tror jag kostar cirka 8 kronor sedan hundra procent skatt på det!

bensinen kommer ALDRIG att sänkas 2 kronor på tre månader.......... vad som än händer....

Höj reseavdragen i alla fall, som sagt jag kör inte för att det är kul, jag kör för att arbeta.

Men staten får ju in 78 miljarder extra tack vare höjningarna, show me the money! Borg.

Man kan ju hoppas att dessa pengar går till forskning av alternativa bränslen, etanol av skog etc... men jag misstänker att dom går till ngt helt annat.

Dessa satans miljöskatter kommer att knäcka Sverige! Det bor mer folk i London än i hela Sverige. Danska rederiet maersk släpper ut lika mycket svaveldioxid som nio miljarder bilar.... Nio miljarder.

Angående Europa vore det kul att se bensinpris i förhållande till medelinkomst i respektive länder,men det börjar bli sent nu så jag orkar inte leta fram det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).