Skördare

Lillebror

815 inlägg 352187 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165849 Vill minnas det var den här modellen. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =35-672-02

Men det finns ju lite å välja på.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... omstallare

Ska bara kolla nivån i svänghuset efter fyllning så ska den provköras. Vet inte om det kan bli nån luftpropp vid fyllning. Gick bara i 2 liter och enl boken ska det va 3,5. Kranen fick sig en omgång med färg den med så nu ser den respektabel ut. Å som sagt bilder kommer :oops:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165850 Var förresten knappfel till tilten med men nu är den bytt och allt verkar ok.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166988 [img=http://s7.postimage.org/adz9l1s13/lillebror.jpg]

Ska hetvattentvätta den lite för att se vilka slangar som läcker. Blir lite olja under kranen då den står men vet inte hur mycket av det som är rester från det man grisat när man bytt oljor. Sen blir det transport till skogs. Hade hoppats på körning till helgen och nu när snön tryckts ihop så går det bra. Provade utanför verkstan att köra i ca 60 cm blötsnö och nog tuggade den sig fram men nya piggkedjor står på inköpslistan. Sitter pigg bak som är halvslut och fram sitter vanliga snökedjor. Båda är tagna från betydligt större däck än mina så passformen är ju lite si och så. Men innan nästa vinter ska den ha nytt fram och bak.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167176 Har lite problem med arbetsvarvtalet. Trodde det hade försvunnit men när jag flyttade maskin med knappen intryckt så vill inte varvtalet släppa. KG Knutsson styrning på det. Nån som har nåt tips? Hur som så hittade jag mer sprickor ikväll som ska svetsas imorron under arbetstid så man kan gå eldvakt. Satt bra till så det bör nog gå bra. Det har spruckit där förr så det verkar va ett utsatt ställe. Plåten som håller ihop rambalkarna ovan framaxeln.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror

mr_turbo  
#167216 Har du körriktnings knappen i neutral ? arbetsvarvet går inte ur om du har den i någon körriktning. Annars så kan knappen gett sig.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167219 Jo den är i neutral. Men är det knappen eller nåt annat? Känns mer som nåt relä eller nåt som spökar. Men du kanske haft samma bekymmer?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror

mr_turbo  
#167220 Bara någon gång då knappen inte ville gå ur, men inte annars. Men kan kolla på mitt el schema och se om jag hittar något. Men tror inte att det är något relä. Går nog in i databox direkt. Men är inte säker.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167242 Jo den går in i KGK-boxen men är det inga relän eller nåt där? I och för sig dom flesta andra knappar hade ju ärjat sönder så varför ska den skilja sig från mängden?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167682 Det var knappen! Slog av å på ett antal ggr och då släppte den. Blir å beställa en sån då med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror

mashun02  
#167693 Vad hamnade inköpspriset för dig på maskinen?

Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167919 155 + moms men då var det lite fix på den. Små elfel och stor service med byte alla oljor och filter. Gör man ju ändå iofs. Lite sprickor har jag hittat med men inte farligt. Svetsat sprickor på vardera sida maskin vid fästöronen för styrtuberna. Får hålla koll på det för det lär spricka igen. Nästa gång ska jag lyfta ur fördelningslådan och förstärka på baksidan. Sen är det en spricka under hytten vid plåten som håller ihop rambalkarna och en mindre vid kranfoten. Sen lär det tillkomma lite då diametermätningen inte funkar nu men det får tas sen. Nu ska den svetsas klart å sen ut i skogen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lillebror

Bax  
#168033 Och bilderna kommer snart.................eller?

Avatar Fallback

Re: Lillebror

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168094 Här är ett par.
[img=http://s9.postimage.org/h9vrovv0b/lillebror.jpg]
Liten i jämförelse mot Ljungbyn.
[img=http://s11.postimage.org/gdo61me73/DSC_0047.jpg]
Senast redigerad av roten ons 28 mar 2012, 15:28, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lillebror

mashun02  
#168123 Kul att se utvecklingen på projektet.

Är mycket sugen att hugga på en av de maskiner som ligger ute nu men velar mellan lillebror och rottne 200x modellerna.
Men måste avverka en hel del då för att få lös kapital å det är ju lite Depp i priserna just nu.

Men funderade på pendelarmarna till hjulen och hur mycket de kan jämna ut lutning?

Rottne ska ju vara mycket bra men hur funkar lillebror i lite sämre terräng?

Avatar Fallback

Re: Lillebror

mr_turbo  
#168124 Du kan luta den rätt mycket, är lite för lätt i rumpan om du ska hugga nerför, men uppför så går det fint.
Med kedjor fram så kommer du fram väldigt bra.
Sen är en lillebror cirka 1 ton lättare om man jämför med en rottne 2002.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).