Avverkning (slutavverkning)

Sönderkörda vägar.

69 inlägg 30854 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167607 Nackdelen med den är att den utgår från uppkomna miljöskador. Framkomlighet för markägaren är inte prioriterat.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

Si63  
#167615
Ingvar skrev:* Södra har rätt att forsla ut virke från avverkningarna på det sätt de finner lämpligt*


Det är ju samma som elbolagen har dom har rätt göra som dom finner lämpligt när det tex gäller reparation av ledning, men det friskriver inte dom ansvar om dom tar sönder något.
Tex efter Gudrun så kom dom från EON för att inspektera skadorna efter stormen och då fann dom det lämpligt att köra fram till lednings-stolpen med deras SUV, med resultat att dom körde och satte sig på min åker och när dom skulle ta sig upp så rev dom ner häst-staketet. Ingen meddelande mig utan jag såg skadorna ca 2 veckor senare (och ringde och skällde på dom för att dom inte hade meddelat mig om det). Det kom sedan en kille i från EON och frågade mig vad jag skulle ha för ersättning för mark-skadorna och för att jag hade reparerat staketet (jag kunde inte vänta på det då det gick djur i hagen).
Jag sa mitt pris. ( bil och släp med grus) och det gick han med på.
Stå på dig!
Mvh Sinkro63

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

hokatorpet  
#167621 Hugg och kör ut allt virke själv. Bygg ett sågverk på gården. Barka, såga och sälj.
Då behöver ni aldrig ha några sönderkörda vägar, inga fuskfub, inga felaktiga skördarrapporter. Inga partiska virkesmätare.
Ni slipper också påstridiga inköpare som bara vill luras och leva jävel. Ni slipper också slöa och okunniga skördareförare. Som bonus kommer inte heller en dryg skotare och kör sönder alla fina vägar som ni gjort.

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

Ingvar  
#167628
hokatorpet skrev:Hugg och kör ut allt virke själv. Bygg ett sågverk på gården. Barka, såga och sälj.
Då behöver ni aldrig ha några sönderkörda vägar, inga fuskfub, inga felaktiga skördarrapporter. Inga partiska virkesmätare.
Ni slipper också påstridiga inköpare som bara vill luras och leva jävel. Ni slipper också slöa och okunniga skördareförare. Som bonus kommer inte heller en dryg skotare och kör sönder alla fina vägar som ni gjort.



Jo, men det där är ju bara alternativ när man har gott om pengar och bara behöver sin skog för skojs skull.

Behöver jag ha loss 200 000 på stört för en investering, så kan jag knappast köra hem virket med vajerkran och en BM 500, för att sen såga upp det på min Mariannelundsbänk från -56, och sen försöka sälja det på Blocket.
Då är investeringen förbi sen 3 år.
Behöver man stora pengar snabbt, då finns det inte så många alternativ.
Men bara för det så tycker jag inte man ska behöva få hela sin gård sönderkörd och obrukbar.

Möjligen är du ironisk, men då vill jag påminna om att jag inte klagat ett ord på slöa skördarförare eller fuskfubb eller luriga inköpare.
Jag tycker den delen funkar utmärkt, det är bara den där detaljen med att ställa i ordning efter sig som fallerar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

hokatorpet  
#167632 Fanns det någon annan väg att köra ut virket.
Konstigt att någon annan skall betala för att marken inte bär.
Där du påtalat att dom skulle köra på åken, där tycker jag det är självklart att du skall ha vägen i samma skick eller bättre en den var innan.
Men om det inte finns något annat ställe att köra på vad skulle dom ha gjort. Väntat på djup tjäle.
Kanske flyga ut virket. Grävmaskinsmattor en ca 750st.
Inköparen skulle aldrig ha köpt in skogen när bärigheten är som den är.
Många tycker det är bra att det inte får bli spår i markerna men man investerar inte i bättre vägar.
Tror snart att skogsbolagen drar öronen åt sig och helt enkelt inte köper skog som måste skotas över dåliga marker. Jag själv har investerat stora pengar på att bygga vägar son håller för moderna skogsmaskiner. Jag säljer mitt virke till samma bolag som du. Varför ska jag vara med och betala för att inte du sköter din fastighet.

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

Ingvar  
#167636 Nej, jag har ju som du kanske noterade, om du läste mitt första inlägg, aldrig innan tänkt att det är nån annan än jag som ska laga vägarna. Att jag ställde frågan var helt på grund av att jag hört att andra får sina kostnadsfritt iordningsställda, och då är frågan varför vissa ska få det, men inte andra. Att du lagt ner pengar på bra vägar är ju bra, men har inget direkt med frågan att göra, det är ju ett val du själv gjort.

Jag tror inte risken att de slutar köpa in virke är speciellt stor..vad ska dom då betala sina chefslöner med? Skogen är trots allt markägarens.

Det som brister är kommunikationen mellan de som kör, och de som sitter på kontoret och formulerar vackra miljöpolicys, som sen inte kan planteras i verkligheten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167642
hokatorpet skrev: Jag själv har investerat stora pengar på att bygga vägar son håller för moderna skogsmaskiner.

Hur lång tid räknar du med att det ska ta, innan investeringen är betalad, och ska börja generera lönsamhet..?
Vad är "stora pengar" på ett ungefär..?
Mvh. Ulf

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167643
hokatorpet skrev:Men om det inte finns något annat ställe att köra på vad skulle dom ha gjort. Väntat på djup tjäle.


Väntat tills det blivit torrt eller tjäle kanske. Det är ju de som bestämmer NÄR det skall köras, inte markägaren.

Hur mycket extra betalt får du för dina fina vägar?

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

Ingvar  
#167652 Det här med att investera i bra skogsvägar är ju en intressant fråga som säkert har många svar beroende på vem man frågar. Men allmänt sägs det ju alltid att 'bra skogsvägar betalar sig alltid'..

Gör dom? Skulle jag vilja motfråga.

Det finns ju naturligtvis många olika scenarior.
Men om man tänker sig mina vägar här ( jag har 38 ha skog ) dom går ner till skiftena i skogen, inget annat.
Under en vecka så avverkas 1000 m2 timmer som ska forslas ut med ca 100 skotarlass, vardera vägande kanske 20 (?) ton. En ganska extrem belastning för vilken väg som helst..

Sen ligger den vägen mer eller mindre oanvänd i först 40 år, tills det kommer en liten gallring, och sen i ytterligare 40 år innan det är dags för invasionen igen. 80 år alltså.

Vad är då rimligt, sett ur många perspektiv, att man bygger upp vägen så den tål denna punktbelastning, eller att man väntar ett halvår tills det är fruset, eller att man återställer vägen efter en eventuell skada?

Jag tycker inte svaret är självklart.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167675 Jag håller med Hogatorpet.

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

Månskensbonnen  
#167681 Jag håller nog med Ingvar, kan inte se att en liten skogsägare får igen den investering det innebär att bygga väg. Nån som avverkar över 1000 m3 vart 5e år kanske kan ta den kostnaden men inte om man avverkar 1000 m3 vart 20-30de år. Sen om man vill ha bra vägar för annat tex jakt fiske rekreation så får nog det gå på nöjeskontot.

Användarvisningsbild

Re: Sönderkörda vägar.

Mäki  
#167701 Jag räknade på ett skifte vi har och där skulle vi absolut tjäna på att både köpa mark samt bygga väg före vi avverkar men problemet är att den del mark vi skulle behöva köpa inte är till salu.

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167733 Mäki, berätta gärna lite mer om din vägkalkyl.

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

Ingvar  
#167737
Mangan skrev:Mäki, berätta gärna lite mer om din vägkalkyl.



Ja, jag skulle också gärna se kalkylen. Även om skotarna körde per timme, vilket jag aldrig varit med om, så finns det ju en maxhastighet dom kommer upp i med lass. Räknat på en 500 meters skotning så skulle det ju knappast innebära mer än ett lass extra per dag.
Och att bygga upp en 500 meters väg för lastbil med släp, inklusive vändplan, lär ju gå till...100 000? Räcker det? Hur många kubik måste då ut med bättre betalt för att tjäna tillbaka de 100 000?
Jag skulle vilja påstå att de pengarna inte kommer tillbaka förrän man säljer gården.

Spåna gärna kring ett typfall med 500 meter skotning till avlägg, det vore roligt att höra vad ni kommer fram till.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167768 På Södra har det pratats om 50/50 regeln de sista 1,5 - 2 åren. 50cm djupt och 50m långt som gräns när vi måste bryta avverkningen och kolla med inspektor/PL om vi ska fortsätta. Lämpligtvis hejdar man sig och kollar med ansvariga innan man sitter så djupt i skiten som 50/50 regeln faktiskt tillåter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).