Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Nyfiken på Bison 6000

24 inlägg 15948 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nyfiken på Bison 6000

Johan i Krokarp  
#166840 Undrar om det finns någon som har erfarenhet av Bison 6000?

Kör ut lite virke i kuperad terräng och har också behov av att gräva diken. Funderar på Bison kan hjälpa mig med bägge dessa uppgifter.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Nyfiken på Bison 6000

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166910
Johan i Krokarp skrev:Undrar om det finns någon som har erfarenhet av Bison 6000?

Kör ut lite virke i kuperad terräng och har också behov av att gräva diken. Funderar på Bison kan hjälpa mig med bägge dessa uppgifter.


Jag var och tittade på en Bison visning idag.
Dessvärre körde Åke (kranman) bara på fin terräng när jag var och tittade, skulle vara intressant att se den i sämre terräng. Maskinen ser ju smidig ut men också lite vinlig vid lastning.

Avatar Fallback

Re: Nyfiken på Bison 6000

Johan i Krokarp  
#166971 Jag såg tyvärr försent att det var visning 17 mars. Hade varit kul att se.

Märktes vinglighet också vid körning? Tänker lite på tipprisk med tanke på att den är rätt smal.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nyfiken på Bison 6000

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167013
Johan i Krokarp skrev:Jag såg tyvärr försent att det var visning 17 mars. Hade varit kul att se.

Märktes vinglighet också vid körning? Tänker lite på tipprisk med tanke på att den är rätt smal.



Nu körde han väldigt lite när jag tittade men jag tycker det ser ut som att tyngdpunkten ligger rätt så lågt så vältrisken är nog inte så stor.
Fasiken att de inte körde mer för det fanns mycket virke att köra ut, skulle varit roligt och sett den i produktion så att säga. :geek:

Avatar Fallback

Re: Nyfiken på Bison 6000

ord bind  
#167745 Tycker också att det är synd att det vid visníngar sällan eller aldrig visar maskinernas
begränsningar. Det skulle hjälpa kunderna att göra en bra bedömning. Vilket borde leda
till nöjdare kunder. Det visarsig i alla fall hur de fungerar i praktiken när kunden köpt
maskinen . Fungerar maskinen, okej inga problem. Men gör den inte det har man en
kund som känner sig lurad. Och dom ger ingen bra reklam.

Användarvisningsbild

Re: Nyfiken på Bison 6000

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167811
ord bind skrev:Tycker också att det är synd att det vid visníngar sällan eller aldrig visar maskinernas
begränsningar. Det skulle hjälpa kunderna att göra en bra bedömning. Vilket borde leda
till nöjdare kunder. Det visarsig i alla fall hur de fungerar i praktiken när kunden köpt
maskinen . Fungerar maskinen, okej inga problem. Men gör den inte det har man en
kund som känner sig lurad. Och dom ger ingen bra reklam.


Nu var det ju maskinens möjligheter jag ville se. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Nyfiken på Bison 6000

totte  
#167845 Möjligheterna vet man inte mycket om förrän man sett begränsningarna 8)

Användarvisningsbild

Re: Nyfiken på Bison 6000

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167854
totte skrev:Möjligheterna vet man inte mycket om förrän man sett begränsningarna 8)


Man borde väl få veta möjligheterna före begränsningarna. :?:

Användarvisningsbild

Re: Nyfiken på Bison 6000

totte  
#167862 Tvärtom enligt mitt sätt att se det. Först när du vet vad den inte klarar vet du vad den kan. Möjligheterna bestäms av begränsningarna, så de kommer först, sen är det ju hårklyverier förstås, på vilket sätt man formulerar det.

I demonstrationer som sker under väldigt fina förhållanden får du faktiskt inte veta mycket om möjligheterna, därför att du kommer aldrig nära begränsingarna. Först när förhållandena säger stopp så vet du vad den faktiskt klarar för terräng t ex.

Sen förstår jag förstås att när det gäller ett allmänt intryck av vad maskinens kapacitet och allt annat är så vill man ju veta det först för att det ens skall vara intressant att gå vidare.

Användarvisningsbild

Re: Nyfiken på Bison 6000

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167884 Hur visar man enklast en maskins begräsningar och finns det en risk att det kan vara riskfyllt? :-?

Avatar Fallback

Re: Nyfiken på Bison 6000

storån  
#167910 Klarar den backen med tre stockar? 5st? 10st?

Klarar den svängen med radien 10m? 5m? 2m?

Tar den sig fram på torrt underlag? Blött? Lera? Med/utan lass? Vad blir det för spår?

osv, osv.

Borde gå att testa utan att riskera olyckor.

Användarvisningsbild

Re: Nyfiken på Bison 6000

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167998
storån skrev:Klarar den backen med tre stockar? 5st? 10st?

Klarar den svängen med radien 10m? 5m? 2m?

Tar den sig fram på torrt underlag? Blött? Lera? Med/utan lass? Vad blir det för spår?

osv, osv.

Borde gå att testa utan att riskera olyckor.


Det jag mest funderar på är terrängegenskaperna, hur mycket sidlut och hur stora stenar hjulen kan köra över.
Kan tänka mig att man nästan måste bygga en bana till just den maskinen som ska visas för att kunna vara säker på att man är på rätt sida av gränsen.
Skogen är ju svår att bedömma och kanske inte alls stämmer med maskinens begränsningar.

Användarvisningsbild

Re: Nyfiken på Bison 6000

totte  
#168000 Nej det går ju aldrig förstås att pressa maskinen till de yttersta gränserna vid demo, det är ju mer en teoretisk konstruktion att veta möjligheterna genom att se begränsningarna. Men om man får se den gå i lite värre terräng än en slät tallmo eller nåt sånt så får man ju oftast en betydligt bättre uppfattning om hur den presterar när det "tar emot" och man ser ju begränsningarna i så motto att det avslöjas mycket bättre hur den uppför sig i lutningar,stenbundet, blötmoras och vad det nu går att bjuda på.

Är ju lite som att provköra en bil, du får inte veta mycket om hur den är genom att puttra runt på en asfaltplan, det krävs riktig vägkörning under olika förhållanden innan du vet vad den går för.

Avatar Fallback

Re: Nyfiken på Bison 6000

Johan i Krokarp  
#168239 Tack för intressant argumentation!

Jag går tillbaka till utgångsfrågan angående Bison 6000. Finns det någon uppfattning kring denna maskin? Det är inte så många levererade så det är svårt att veta hur de är i faktisk användning. Men det kanske finns någon som har annan erfarenhet av tillverkarens övriga produkter?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nyfiken på Bison 6000

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168287
Johan i Krokarp skrev:Tack för intressant argumentation!

Jag går tillbaka till utgångsfrågan angående Bison 6000. Finns det någon uppfattning kring denna maskin? Det är inte så många levererade så det är svårt att veta hur de är i faktisk användning. Men det kanske finns någon som har annan erfarenhet av tillverkarens övriga produkter?


Jag har ju min lilla vagn efter traktorn som är en Kraman vagn och har bara positivt att säga om Kranmans kvalite.
Det är 5 års garanti på vagnarna vilket borde betyda en heldel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).