Skotare

Transport av skotare? Kostnad?

17 inlägg 19157 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Transport av skotare? Kostnad?

Risarvaren  
#164110 Hej,

jag är på jakt efter en äldre skotare (70- eller 80-tal), Kockums (850, 85-35), SMV, ÖSA eller annan liknande maskin. Vad jag undrar är hur mycket man ska budgetera för transporten och hur man hittar transportörer? MAskinpriset bör ligga på 75 000 - 100 000.

Maskinen skall till Ljusdal i Hälsingland. Ett alternativ är att leta inom ca 10-20 mils radie, dvs inom Hälsingland och kanske delar av Dalarna. Ibland verkar det lockande att titta betydligt längre bort som i Småland eller längre norrut men då blir transporten lätt 50-65 mil.

Vad jag försöker lura ut är hur mycket dyrare maskin man kan tänka sig köpa iom kortare transportavstånd.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Transport av skotare? Kostnad?

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164118 Jag betalade ca 7000+moms i frakt på superevan från nynäshamn till hudiksvall ca 35 mil
men då var trailern redan i stockholm och på väg uppåt annars skulle det bli typ det dubbla

Avatar Fallback

Re: Transport av skotare? Kostnad?

Skogstinsen  
#164119 120:- + moms per mil betalade jag, men då va de 2st 2 tons traktorer. kanske blir dyrare ju tyngre det blir.

Användarvisningsbild

Re: Transport av skotare? Kostnad?

Kse  
#164128 Tror jag betalade runt 20000:- + moms för att få upp markberedaren från Östersund men då var det ca 180 mil tur/retur. Är du sugen på en maskin norrifrån så finns det gott om returtrailar som går söderut.

Avatar Fallback

Re: Transport av skotare? Kostnad?

Risarvaren  
#164154 Många maskiner verkar finnas just i Småland eller Norrland och om det blir avgjort billigare om man fiskar fram en tom retur så borde det ju vara super.

Hur hittar man transporterna ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Transport av skotare? Kostnad?

Kse  
#164156 Ett tips är ju att kolla med BDX som sköter i stort sett all förmedling här uppe.
www.bdx.se

Avatar Fallback

Re: Transport av skotare? Kostnad?

erkandersgard  
#164900 En transport hittar du till slut, ingen fara med det. Räkna med 150.- ex moms per mil. Finns en hemsida på nätet där man lägger en gratis förfrågan, men kommer inte ihåg vad den heter. Sök på trailertransporter så hittar du nog. Senast tog det en vecka för att få napp för mig, så det är nog tiden som kan variera kraftigt, men en transport får du till slut.
Min transport blev 85 mil lång, och det var det värt.
Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Transport av skotare? Kostnad?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164941 ...

Avatar Fallback

Re: Transport av skotare? Kostnad?

erkandersgard  
#164966 Den är liknande verkar det som, men jag hittade den sida som jag använde till slut.

http://www.transportguiden.se/

Avatar Fallback

Re: Transport av skotare? Kostnad?

Risarvaren  
#164968 Tackar och bockar för goda kommentarer, hänvisningar och prisindikationer. Känns som om jag inte längre bwehöver vara så rädd för avståndet om maskinen känns rätt. :smile: Nu ska vi bara se om jag hittar något roligt/användbart!

   TS
Avatar Fallback

Re: Transport av skotare? Kostnad?

Risarvaren  
#167707 Jahaja, då har man köpt sig en maskin, nu är det transport som skall till. En Volvo BM SM971 utrustad med en 9+85 Tvigg är vad det blev, skall bara köras ner från Lycksele till Ljusdal...

...en nätt transport om ca 53 mil...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Transport av skotare? Kostnad?

Camwood  
#167721 Kommer det bilder på nyfövärvet :?:

Avatar Fallback

Re: Transport av skotare? Kostnad?

Risarvaren  
#167743 Jag har tyvärr bara en bild på ekipaget just nu... :smile:

Nu ska den som sagt "bara" hem så man kan börja måla och fixa!
Lite lustigt att 985:an har en Scania D8-motor... :grin:



Lyckades nog greja med bilden trots allt:
Bild
Senast redigerad av Risarvaren sön 25 mar 2012, 23:16, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Transport av skotare? Kostnad?

Elmhult  
#718560 Nån som har uppdaterade priser på flytt av maskiner? Anledning är att jag råkade köpa en gaffeltruck några mil hemifrån. Inte säker på att jag vill köra hem den. 🤣

Avatar Fallback

Re: Transport av skotare? Kostnad?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718562 En vanlig kortflytt mellan avverkningstrakter med dundertrailer ligger på 2-2,5 timmar a` 900 kr.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).