Vedmaskiner, flishuggar

Vedmaskin - Hakki Pilke 2X, Pilkemaster el Japa 370?

14 inlägg 9167 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedmaskin - Hakki Pilke 2X, Pilkemaster el Japa 370?

dieseltomten  
#16580 Hakki pilke 2x, pilkemaster, eller japa 370.
Har lite problem...
Det är främst till egen vedproduktion men det som blir över kommer jag att sälja.

Såg nu att pilkemastern tar bara 30cm ved. Men har ju ett smart lyftbord.
Är inte 30cm ganska klent? Jag tyckte nån av de som säljer sa att den tar mer. För visst blir det mer än 30cm grova stockar i vedhögen ganska lätt.

Det blir en traktordriven maskin. Men som sagt, kom med tips! Några säger att hakki´n går lätt sönder. Andra är totalt imponerade av Pilkemastern.
Ska köpa en inom nån vecka.



   TS
Trejon
Avatar Fallback
Bengt olsson  
#16596 Är i samma sits som dig.
Det jag har hört är dom har många reklmationer på hakki-pilken.
Maskinen det lutar åt i mitt fall är Tajfun rca 380,verkar vara en rejäl maskin som har en klyvkraft på 15 ton och väger över ett ton.
Priset på en traktor driven ligger på 70-75.
Måste bestämma mig denna eller nästa vecka.

Avatar Fallback

Det blev en Japa 370tr

dieseltomten  
#16662 Fick den till bra pris vad jag tycker...
Tittade igenom papperen på Pilkemastern och såg att den bara tog 30cm stock... Så det var inte så svårt val efter att ha tittat på Japan. Den verkar vara stabilt byggd. Dock har Pilkemastern ganska genomtänkta saker som hydrauldrivet transportband och en egen typ av inmatningsränna.
Japan har trad inmatningsband, turligtnog hydrauldrift, dock remdrift av transportbandet. går att köpa till för drygt två tusen hydrauliskt.

Och sen Japan med eldrift ska anslutas till 32A uttag... Det har ju inte många och jag har inte större lust att säkra upp bara för att ha möjligheten att köra den på el Då eftermonterar jag hellre en lös förbränningsmotor.
¨
Hoppas ju att den här kommer att fungera bra.
Jag kan ju¨återkomma när jag testat den förhoppningsvis i morgon.
Då ska jag såga ner vart enda träd i närheten och mata den med...

Hehe btw farsan tyckte det var dyrt.. han tyckte att han ist skulle komma hem till mej med sin handjagade hydraulklyv och klyva upp min årsförbrukning... det var snällt tänkt

   TS
Avatar Fallback
jokin  
#16670 Om du ska köpa en Japa,köp en traktordriven och med HYDRAULDRIFT på bandet!!![/u]

Avatar Fallback
jokin  
#16671 Ojdå! läste lite snabbt och såg inte att du redan köpt maskin! :D

Avatar Fallback
Bengt olsson  
#16676 Köpte du en Japa?

Fick pris på en Japa 370 traktor idag 59,900kr inget vidare :?

Varför är ni inte sugna på Tajfunen?????????

Avatar Fallback

Ja det blev en Japa

dieseltomten  
#16685 Tajfunen har jag bara sett ganska höga priser på.
Sen har jag ingen koll på vad det är för maskin heller.
Japan är ju finsk och välbeprövad så...

Ja det blev traktorvarianten med hydrauldrivet inmatningsband. Nå annat hade jag nog inte velat haft... Såg en tio år gammal hakki 2x... Den var det bara remmar på usch.

Ska prova idag få se hur det funkar...
Återkommer när jag kört igenom min vedtrave.

   TS
Avatar Fallback

Provkört...

dieseltomten  
#16745 Nu har jag plockat ihop och provat maskinen.
Det var lite pyssel med att få av den av kärran och på den på trepunktslyften. Man är ju inte van me sånt.
Sen så fick jag kapa en kraftö-f axel också, nåt som jag aldrig heller provat förut. Men det gick bra det med.

Det blev lite smärre justeringar av tryckena på ventilen till inmatningsbandet som inte gick. Etfter det fungerade det utmärkt.
Har bara kört en stock än.

   TS
Avatar Fallback
jokin  
#16754 Nja remmar är inge vidare till transportören,det har jag på min Japa 601 från -88. 😡

Avatar Fallback

Nä remmar är ju ingen hit

dieseltomten  
#16781 Ja det sitter ju remdriven transportör på den här med.
Men troligen så blir det byte till hydrauldrift
så småning om.
Om nån har uppgifter på vad hydraulmotorn heter så är jag tacksam.
Kan nog fixa en sån bara man vet beteckningen.

Nu har jag kört ett par stockar till. Men kedjan vill liksom studsa på svärdet med ett smattrande ljud om man drar ner lite för hårt.
Alltså det borde gå att kapa fortare än nu.

Kedjan är spänd(nästan för spänd kanske)
Jag undrar om traktorn går med för låga varv. För traktorn har tjuvstannat ett par ggr när jag kapat. Sen drog jag upp gasen...

   TS
Avatar Fallback
jokin  
#16790 Japamaskiner brukar vilja ha max 400 varv/m på kraftuttaget!

Avatar Fallback

Varvtal

dieseltomten  
#16814 Menar du att de inte går nå bra under 400varv eller att maxgränsen är 400. Att max är 400 har jag läst i manualen.
Men på varvräknaren står 500 varv runt 2000rpm dvs plattan i mattan på min räsertraktor. Men jag har hållt mej ett par varv över tomgång. Dock estimerat då varvräknarjävlen la av en vecka efter köpet i somras...
Det var det som jag tänkte att det var för lite. Ska kolla upp varvräknarn snart...

   TS
Avatar Fallback
jokin  
#16896 maxvarvet menade jag. Vad har du för traktor?

Avatar Fallback

Traktor

dieseltomten  
#17051 Jag har en Case 1290 från 1981...

Med två lägen på kraftuttaget
540 och 1000.
540 varv ligger på runt 1500-2000varv.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).