Stihl annons 3

2 anvÀndare online just nu: 1 registrerad, 0 dolda och 1 gÀst

Ponsse sidebanner

Trepunkt montert tĂžmmerklo til traktor.

Postat i kategori Traktorer och processorer

Trepunkt montert tĂžmmerklo til traktor.

InlĂ€ggav Baltus » sön 11 mar 2012, 23:27

Er det noen,,,,, som har erfaring med terpunktsmontert tĂžmmerklo til landbrukstraktor!?
type "lilleseth" el. for framkjĂžring av virke/ ved fra skog.
Ønsker Êrfaringer, kommentarer/ ideer.

Baltus.
Baltus
Nykomling

KĂ€nner mig just nu: Har det som ein steller seg!:)
SkogsinlÀgg: 20
Skogsbilder: 0
Har gillat: 3 ggr
Har gillats: 1 ggr

Re: Trepunkt montert tĂžmmerklo til traktor.

InlĂ€ggav zeetorg » mĂ„n 12 mar 2012, 19:04

Jag körde lite med en sÄdan innan jag skaffade huggarvagn.

Jag tycker att det fungerade ganska bra bara man planerade huggningen lite grann.
Hugger man inte sÄ mycket och har korta transporter sÄ Àr det ett nog sÄ prisvÀrt alternativ tycker jag.

Jag körde ut hela trÀd och dÄ fÄr man ju inte ha för skarpa kurvor förstÄss.
Det Àr en fördel om man har hydraulisk svÀng pÄ gripen nÀr man skall lasta eftersom gripen annars gÀrna far Ät det hÄll det lutar.
Jag anvÀnde Àven vinsch och drog ihop med för att det skulle vara lÀttare att komma Ät virket.
zeetorg
Seniorhuggare

SkogsinlÀgg: 212
Har gillat: 0 ggr
Har gillats: 8 ggr

InlĂ€ggav Rolfo » ons 21 mar 2012, 19:45

Baltus skrev:Er det noen,,,,, som har erfaring med terpunktsmontert tĂžmmerklo til landbrukstraktor!?
type "lilleseth" el. for framkjĂžring av virke/ ved fra skog.
Ønsker Êrfaringer, kommentarer/ ideer.

Baltus.

Hei Baltus,

jeg var lenge inne pÄ samme funderinger. Men kom til at ei vinsj lÞste mitt behov. Fordelen med vinsj er at nÄr stokkene er dratt inn kan du kjÞredirekte til lunneplassen og legge dem fra deg uten at mellomlagring er nÞdvendig. Hvis du av en eller annen grunn har stokker lunnet sammen og mÄ flytte dem, kan en slik 3 p gripklo ha noe for seg. Du har vel sett de amerikanske skidderne som har en slik kjempesvÊr klo hengende bak, men trÊrne der er jo sÄ store at de tar bare ett tre eller en bit av et tre i gangen. Ellers har jeg sett slik klo i bruk i Østerrike (pÄ bilde altsÄ).
Men mi erfaring er at vinsj er best.

Rolfo
Valmet 365S, 5 tonns vogn med Farma 3.8D kran, Norma 3 tonn hydr vinsj montert foran pÄ traktoren, Piko vedmaskin
Rolfo
Semi-proffs huggare

SkogsinlÀgg: 332
Har gillats: 0 ggr

InlĂ€ggav Baltus » ons 04 apr 2012, 17:12

Hei Zeetorg og Rolfo!

Takker for svar.

Har sjĂžlv alltid brukt vinsj, Ă„ trekt virke fram pĂ„ snĂžfĂžre med den, Å det er sĂ„klart enkelt og rimelig.
Men nÄ finnes her ingen snÞ lenger, og sist vinter (2010-11)sÄ var det ein del problem her med "iskjÞving" i grÞfter og renner.
SĂ„ eg tok og pigga eindel grĂžft, Ă„ la denne massen i vegen.
Det var bra veg, men nÄr eg sÄ skulle dra virke, sÄ blir det ein god del av denne "flisestein" sittande fast i borken pÄ stokkane.
Å det er ikkje sĂ„ bra for saging og/eller vedmaskin.

Har leigd ein til Ä prÞve seg med tÞmmerhenger, men det vart tildels for bratt for han, til Ä nÄ inntil alt virke som eg hadde hogd med stegmataren.
SÄ defor tenkte eg det kunne vÞre ein ide: - Ä bruke litt meir tid Ä arbeid pÄ Ä leggje opp passelige "velte" nÄr eg arbeidar med stegmataren,- Ä sÄ kjÞre det ut med ei 3p klo!?
Baltus
Nykomling

KĂ€nner mig just nu: Har det som ein steller seg!:)
SkogsinlÀgg: 20
Skogsbilder: 0
Har gillat: 3 ggr
Har gillats: 1 ggr
Jag startade denna trĂ„d. Upp

InlĂ€ggav Rolfo » tor 05 apr 2012, 22:21

Hei Baltus,

ja da har du tenkt pÄ det meste og jeg tror at ei slik bakmontert klo kan vÊre godt egnet til formÄlet ditt nÄr du ikke kan slepe virket. Jeg sÄ ei Þsterrisk lÞsning der kloa var hengt opp i en kort kjetting pÄ en bom/arm. Da vil lasset svinge fritt i kurvene og du trenger ikke tenke pÄ Ä ha hydraulisk sving pÄ bommen. Det blir en god og rimelig lÞsning tror jeg.

Hvis du sÞker pÄ forstzange fÄr du fram mange tyske/Þsterriske modeller. Her er en

http://www.duevelsdorf.de/de/pdf/Forstzange_DFZ.pdf
Valmet 365S, 5 tonns vogn med Farma 3.8D kran, Norma 3 tonn hydr vinsj montert foran pÄ traktoren, Piko vedmaskin
Rolfo
Semi-proffs huggare

SkogsinlÀgg: 332
Har gillats: 0 ggr

ÅtergĂ„ till Traktorer och processorer

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gÀst