Inomgårdsmaskiner

Vedklyv

15 inlägg 11255 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedklyv

palmen76  
#167345 Ska köpa en hydraulisk klyv och funderar på följande 3 alt.

Faxes 500, ToR 5,5sekunder. 9500kr.

Wekla Log Split/vedklyv 700-8t ToR 6 sekunder 10 000kr. (Tydligen Kina)

Mora klyven ToR 7 sekunder 10 000kr.

Någon som har något tips råd?
Någon som bygger hemma i garaget och säljer?

//Palmen



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Vedklyv

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167347 Jag har en Faxes 700 och är mycket nöjd.
Den har klarat 90cm(diameter) ved utan problem.

Det man kanske skulle önska är att klyvyxan skulle kunna ändra höjd med en spak.
WoodMax har detta:
http://www.trejon.se/content.php?s=284

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv

totte  
#167352 I prisklassen är Faxen mycket bra, jag har en 500 och är mycket nöjd med den. Har gjort en liten ombyggnad i enlighet med Zalmans önskemål:

blog/totte/faxeklyven-f%C3%B6rb%C3%A4ttrad_b-2564.html

Avatar Fallback

Re: Vedklyv

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167357 Hej Totte, jag har också en Faxe, men modell 700 och för traktor. Jag skulle vilja bygga om den till eldrift. Har du något förslag så vore jag tacksam.

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv

totte  
#167381 Vad jag kan förstå så är det väl bara att köpa pump och elmotor och svetsa på ett fäste för det. *Vill du ha Faxe original så har dom grejor att sälja annars duger väl vilken pump som med lagom kapacitet och en elmotor med tillräcklig effekt. Tror 700:an har en 14 cc pump och 4 kW motor. Så lär du ju behöva en tank, på elklyven har man oljan i rambalken, vet inte om det går att göra på traktorvarianten. Det här med hydraul är inte min starka sida.

Avatar Fallback

Re: Vedklyv

alstor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167413 Kan inget annat än att rekommendera faxe. Har en äldre enspaksklyv som går år efter år. Kör normalt med vedprocessor men när det blir grovt så tar det för lång tid med processorn. Då ställer man sig en kväll med faxeklyven och klyver det grövsta och vresigaste med denna. Har haft den i minst tio år och aldrig fyllt på eller bytat olja!! Rekommenderas..

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv

totte  
#167439 Då borde du nog byta olja nu!

Avatar Fallback

Re: Vedklyv

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167448
totte skrev:Vad jag kan förstå så är det väl bara att köpa pump och elmotor och svetsa på ett fäste för det. *Vill du ha Faxe original så har dom grejor att sälja annars duger väl vilken pump som med lagom kapacitet och en elmotor med tillräcklig effekt. Tror 700:an har en 14 cc pump och 4 kW motor. Så lär du ju behöva en tank, på elklyven har man oljan i rambalken, vet inte om det går att göra på traktorvarianten. Det här med hydraul är inte min starka sida.

Tack för svaret. Det blir tydligen lite extra prylar. Det är speciellt tanken som bekymrar mig. Ser ut som att jag måste ta fram svetsen men då får jag hjälp av grabben.

Avatar Fallback

Re: Vedklyv

Skogstinsen  
#167450 Jag har en bala agri ep110 och den klyver allt. Det finns inget jag gått bet med! Köpte den lätt begagnad och den är nu 5 år. Tror jag gav 6000:- +moms för den. Den rekomenderas om man ska klyva lite längre. Annars så finns det modellen mindre ep70 och ep50.

Avatar Fallback

Re: Vedklyv

palmen76  
#167468 Någon som har provat http://bonnet.se/vedmaskiner-och-vedhan ... l?limit=20

Bali är för dyr.

Ska klyva ca 15 m3/år

Tackar för svaren så länge!!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedklyv

totte  
#167470 Bonnet är Kinagrejor, inte toppkvalitet vad jag har hört sägas. Deras 8-t klyv kostar 6000 + moms = 7500, inte mycket mindre än t ex Faxen. Så jag skulle inte köpa den, men det är bara min åsikt förstås.

Avatar Fallback

Re: Vedklyv

karlastrid007  
#167486 tack totte, jag hade samma funderingar som palmen76. Och med ditt kunniga och ärliga kunnande om motorsågar följer jag ditt råd här också :)

Avatar Fallback

Re: Vedklyv

palmen76  
#167631 Tackar för råd.
Det blev en Faxe 500, så nu ska jag fila kedjan på sågen sen så jäv....

//Palmen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedklyv

totte  
#167647 Grattis! Tror du kommer att bli nöjd med den.

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv

viktor meck  
#167764 dessa är riktigt bara med :mrgreen: http://www.lantbruksnet.se/nema/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).