Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Drift, gamla och nya maskiner.

8 inlägg 9525 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Drift, gamla och nya maskiner.

Volvoyamhaa  
#167251 Tjenare, en sån där nyfiken fråga sedan en lektion idag.
Är dagens maskiner enbart utrustad med hydrostat drift? (dieselmotor-->pump-->hydralpump-->fördelningslådan)

Eller finns något av hydrodynamisk eller rent av mekaniskt drift kvar i någon av dagens maskiner`??

En såndär novis fråga för en som går maskin utbildningen på gymnasium,

Mvh Anders



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Drift, gamla och nya maskiner.

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167315 Hej!

De flesta maskinerna har väl idag hydrostat som driver fördelningslådan.
Jag tror inte att det finns större skogsmaskiner som nytillverkas med converter och vanlig växellåda(?) Åtminstone inte i Sverige.

Ecolog-skördarna (tidigare Cat/Skogsjan) Har en egen lösning med hydraulmotorer direkt på hjulen.

Sedan finns ju EL-Forest som har elmotorer direkt på hjulen (dieselmotor-generator)

På mindre (typ hobby)maskiner finns det säkerligen alla möjliga varianter av drivning.

Avatar Fallback

Re: Drift, gamla och nya maskiner.

glasshultarn  
#167424 Jag har fått för mig att hemek höll på längst med converter?? Typ 97?
Även Nokka/Profi har en variant på hjulmotorer, även Rottne h8, men det är ju fortfarande hydrostat.

Avatar Fallback

Re: Drift, gamla och nya maskiner.

Volvoyamhaa  
#167513 Anders, ajemän det var som jag trodde då!
Utveckla lite det där med eco log drift?

Glasshultarn// Alltså hydrodynamisk, det är samma som en bil med automat låda, samma princip alla fall med converter! alltså 97 slutade dom med det?

Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Drift, gamla och nya maskiner.

glasshultarn  
#167528 Jo det var sådan drift jag menade, finns nog någon som vet hur det ligger till men nu hitta jag studien som jag hade i mitt undermedvetna, och det visade sig att converter maskinen var en 2003:a!http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00001502/01/exjobb81.pdf
På eco-log sitter det en hydraulmotor på varje hjul istället för en direkt efter pumpen, på fördelningslådan. Detta för att dom har hjulen på höj/sänk bara armar (pendelarmar)

Avatar Fallback

Re: Drift, gamla och nya maskiner.

Volvoyamhaa  
#167555 Jaha, pendelarmar, spindel! sedan finns väl vridmidja och en till va?

Okej, det är väl en jäkligt smart sak ändå ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Drift, gamla och nya maskiner.

OlaE  
#170193 Jag har kört en Ponsse-skotare för ett par år sen med converter, när jag läste till Skogsbrukstekniker.

Den tog sig längre in i ett surhål än en konventionell skotare, med band, och sen därifrån igen. ;-)

Avatar Fallback

Re: Drift, gamla och nya maskiner.

AKKAMAAN  
#170361 En av de främsta anledningarna till att Convertern med power-shift växellåda dog ut, var völ att det var svårt att kombinera framdrivning med samtidig kran- och aggregatkörning.
En modern hydrostat transmission tillåter ett relativt högt arbetsvaravtal för kran- och aggregatkörning, samtidigt som framdrivning kan ske i kryphastighet.

En annan väsentlig skillnad är att hydrostatdriften tillåter samma bromskraft som dragkraft, vilket inte är fallet med converterdriften, där det man för förlita sig till färdbromsar och en i det närmaste obefintlig "motorbroms".


"Back in the day", så gjordes följande jämförelse mellan hydrostat och hydrodynamisk drivning:
Att framdriva en convertermaskin var som att dra den med ett gummiband. Om ett körmotstånd uppstod, tex sten eller stubbe, så stannade maskinen upp, för att få maskinen att förflytta sig 5 dm framåt, man fick öka motorvarvtalet, dvs sträcka gummibandet kanske ända upp till 20dm, innan drivkraften blev större än körmotståndet. Väl uppe på stubben/stenen, fanns ett överskott av energi lagrat i convertern (gummibandet), och hastigheten fick kontolleras med färdbromsen. Med andra ord ett evigt gasande och bromsande.

Att framdriva en maskin med hydrostatisk transmission, var som att skjuta maskinen framförsig med en stång fastsatt i dragkroken. Flyttade man stången framåt 5 dm, så flyttades också maskinen 5 dm framåt.

Med dagens elektroniska kontrollsystem i en hydrostatdrift, så tillåts max drivkraft även på väldigt lågt motorvarvtal, vilket inte var fallet med den hydrodynamiska transmissionen.

Det gör att dagens hydrostatmaskiner kan köras på konstant motorvarvtal, för maximal bränsleekonomi.

ÖSA var först bland skogsmaskintillverkarna i Sverige (Europa? Nordamerika?) med Hydrostaisk framdrivning i början a 1970-talet, när ÖSA 260/270 introducerades. Den "röda" och "bruna" del en av skogsmaskinindustrin dömde totalt ut hydrostatdriften, som bränsleslukande, otillförlitlig, onödigt dyr, mm mm. Sanning vet vi ju idag.....

Hydrostat-transmissionen hade då redan använts i årtionden i maskiner för rullande bearbetning/upparbetning i tex skördetröskor, asfaltläggningsmaskiner etc

Om jag minns rätt, så var det Sauer (ÖSA269/270) och International Harvester (Brunett578) som levererade de första hydrostaterna i skogsmaskinerna. Linde kom senare...(ÖSA250 mfl)

I dag finns dessa hydrostat maskiner i billiga åkgräsklippare och till och med motorcyklar...Honda DN-01

Fantastisk historia, men ändå kanske framtiden är elektro-"statisk" transmission...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).