Traktorn i skogen

Trasig fiberbricka vid insppump Nuffield

8 inlägg 4005 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Trasig fiberbricka vid insppump Nuffield

aywa  
#166585 Hej!

Den ana av mina nuffieldar började i förrgår låta lite tråkigt när jag lunnade stockar. Lät som om att det gått hål på avgasröret, men ett metalliskt ljud kom emellanåt under de ca fem minuter jag försökte utröna vad ljudet berodde på. (Metalliska ljudet kom till och från).

Huromhelst efter då ca 5min sökande så blev det metalliska ljudet mer påtagligt och jag såg då det som kallas för fiberbricka (Mellan inspr- pumpen och dess drivkälla) flyga iväg i små delar på backen -stängde givetvis av!!

Nu undrar jag: Denna fiberbricka sitter ju som en distand mellan den "bajonettliknande" kopplingen mellan inspr-pumpen och dess drivkälla och (vad jag förstår) har syftet att skapa rätt avståndet mellan "bajonettfattningens" klor? - undrar då om det metalliska ljudet kan ha kommit från denna "koppling" då min bricka under dessa 5 min antagligen blev mindre och mindre tills dess att den flög iväg i bitar??

Olssons i ellös har tydligen sådana här nya brickor, men jag hoppas att ingenting har förstörts i motorn (typ ventiler etc). Att motorn lät "annorlunda" under de fem minutrarna kanske berodde på att när fiberbrickan ej var hel så matade spridarpumpen "fel" in till cylindrarna och på så vis orsakade det ojämna motorljudet?

Önskar gärna få lite kunskap om vilken betydelse denna fiberbricka har och om detta "sönderfall" kan ha orsakat motorn några skador... :roll:

Fiberbricka inspr- pump.jpg




   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Trasig fiberbricka vid insppump Nuffield

aywa  
#166740 Fortsätter lite ytterligare på min tråd gällande fundering kring insprutningspumpens teknik.

Insp- pumpen styrs ju mekaniskt genom koppling till vevaxelns rörelse. Är det som så att insp- pumpen ger bränsle till resp cylinder beroende på vart vevaxelns läge är?

Isf ( om det fungerar på detta vis) så är det kanske inte så konstigt att motorljudet blev annorlunda när "brickan som är på bilden ovan" sönderdelades under de fem minuter jag beskrivit. Om min teori om kopplingens relation till insp- pumpen stämmer så "försvann" samspelet mellan bränsletillförslet till resp cylinder i samband med brickans sönderfall.

På så vis bör inte heller motorn tagit nån skada:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trasig fiberbricka vid insppump Nuffield

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166782
aywa skrev:Insp- pumpen styrs ju mekaniskt genom koppling till vevaxelns rörelse. Är det som så att insp- pumpen ger bränsle till resp cylinder beroende på vart vevaxelns läge är?


Så förstod jag det hela när jag plockade ned min motor och bytte foder, du kanske kommer ihåg det.

Avatar Fallback

Re: Trasig fiberbricka vid insppump Nuffield

aywa  
#166787 Jajamen, det minns jag att du skrev om! Låter lovande att du är av samma uppfattning om insprutningspumpens funktion då jag isf förhoppningsvis kan förklara motorns förändring av gång genom detta:)

Ska försöka reda ut vilken motor jag har på denna nuffield då jag vet att min gammelfarbror en gång i tiden bytte motor, men inte till en likadan som originalet. Ska fota lite i veckan o lägga ut bilder på motorn så kanske nån kan utröna vilken av nuffield- motorerna han satte dit. Såvida det inte är standardbrickor på alla modeller? -på min andra nuffield, modell 10-42, tycker jag brickan (med ögonmått):) ser större ut än den som försvann på den nuffield inlägget av ser.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trasig fiberbricka vid insppump Nuffield

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166789 Du har två! Det minns jag inte :roll: vilken modell är din andra då?

Avatar Fallback

Re: Trasig fiberbricka vid insppump Nuffield

aywa  
#166801 Hade "bara" en tills för ett par veckorsedan, då fick jag nys om vart den sålda släktgårdens "kultförklarade" nuffield tagit vägen och lyckades köpa tillbaka den, fyller sitt affektionsvärde, men det sitter ett hemmabyggt vajerspel på den som gammelfarbror byggde. Nerdrevat två ggr, starkt, går att lunna med, men framförallt att dra vajern över taket och fram till trissorna i traktorns front för att kunna vinscha sig fram i skogen- smidigt:)!! Ser fan ut rent ut sagt, men grymt praktiskt och genomtänkt. Inga stödben och sånt tjaffs, bara att dra till sig ett knippe inifrån traktorn, trycka in en låssprint på vajerspelet och lunna iväg. Börjar då däcken slira så släpper man sprinten, kör iväg så långt vajern räcker och vinschar till sig knippet steg för steg- allt inifrån traktorn:) ska lägga ut lite bilder på spökeverket vad det lider:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Trasig fiberbricka vid insppump Nuffield

aywa  
#166803
Uvskogen skrev:Du har två! Det minns jag inte :roll: vilken modell är din andra då?


Tror det är en 342, men minns ej säkert , ska kolla reggpappret :oops: ... :lol:
Men som sagt så behöver jag utröna vad för motor han bytte till för att få tag i rätt fiberbricka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trasig fiberbricka vid insppump Nuffield

bmbamse  
#167110 Nu har du ju redan kommit på det själv men jag skriver ändå... Du fick en extremt 'sen' tändning (Det tänder i princip så fort dieseln sprutas in i en diesel så tändningen ställs med dieselpumpen.) när fiberskivan gick sönder. Det borde inte orsakat några skador, men ett fel som kan uppstå som ett följdfel är att motorn 'går varmt' och kan lätt bli överhettad vid hög belastning med sen tändning. (Farsan plogade med en BM-36:a där det var gängpaj på en skruv i nämnda koppling en gång i världen, och om temp-mätaren började stiga otäckt fort å mycket i nåt motlut så visste han vad klockan var slagen och bara stannade och vred tillbaka lite på måfå och traktorn blev pigg som en mört igen...)=) :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).