Skördare

Strulande maxi dator

6 inlägg 6869 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Strulande maxi dator

skogsjan695xl  
#118203 Vi har fått ett mycket irriterande fel på 901.2 an nu.
Eller rättare sagt det har hålet på ett tag lite av och till
Det kommer upp att programmet terwin utgör en förbjuden åtgärd och måste stängas (nått i den stilen står det)
Vi har nu gjort så här. Vi lämnade in en dator på Valmet så den är är det nu mjukvara i allt sånt där.
Detta har funkat fint i 2 dagar men nu kommer detta upp igen.
Så man måste starta om hela datorn och ibland bryta huvudströmmen innan man får igång allt som det ska igen.

Visst det går bara stänga ner MAXI och starta upp det igen men då kanske går 2-3 träd så kommer det upp att det är fel.
Då startar man om datorn men den hänger sig stup i ett.
Någon som har varit ute för detta förr?
Datorn är alltså redan bytt.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Strulande maxi dator

Knegarn  
#118216 Jo vi har precis samma sak på 911an nu, Valmet har alltid misslyckats med sina datorer och apteringsmotor. allt går sakta och apterar åt helsike först för att sedan ändra åsikt med i princip varje klabb, därför blir man en jäkel på manuellaptering när man kör rött.
Möjligen är den senaste verisionen av maxiexplorer bättre.
Om man bara vore tillräckligt knepig skulle jag slänga in en minilaptop istället i 911an, men det är en del att fixa med den egna kontakten dom har som förser ström, gpsantenn och komunikation med vcu.
Finns det nån superknepig jäkel som har fixat in en stabilare pc i en valmet här?

jag har fö. en drös av dom gamla datorskrällena ifall du vill fippla ihop en, senast i förrgår satt jag med en öppnad dator o käka lunch och bytte hårdskiva på samma gång :D

ropen skalla, dasa åt alla!

Avatar Fallback

Re: Strulande maxi dator

flisab  
#167016 Hej
lite nyfiken, har en maxi som inte startar längre, hårddisken har skramlat oroväckande ett tag, går det att byta till en ssd disk. vad sitter det för grejer i burken. du har kanske en ide om va som e fel....

Användarvisningsbild

Re: Strulande maxi dator

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167039 iallafall på den Maxi PC i 911.3 2004 jag har, så äre "vanlig" 2,5" IDE, asså samma som i vilken gammal bärbar dator somhelst. Börjar bli lite svårt att få tag på IDEdiskar nu, men kolla runt.

Kompisen (med lika maskin som mej) rasade disken på vid ca 15000h/ 7 år.
Jag ghostade min HD medans den rullade, å sen vare ba å åk!

Avatar Fallback

Re: Strulande maxi dator

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167054
kalhygge skrev:

Kompisen (med lika maskin som mej) rasade disken på vid ca 15000h/ 7 år.
Jag ghostade min HD medans den rullade, å sen vare ba å åk!


Hur gör man det? ghostar alltså..

Användarvisningsbild

Re: Strulande maxi dator

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167134 jo såhär asså: man skaffar mjukvara (norton ghost el motsv) och kopplar gammelHDn mot annan dator, läser av en "spegling" av disken - en kloning asså, och flyttar den till en fräsch disk, som då får exact samma innehåll som den man slängde ut, allt finns kvar - produktion, program etc.

Skvätt-lätt. Svårast är att bryta sej in i maxiburken - våld, våld och även lite ultravåld krävs!!!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).