Skogsröjning

RÖJARTID

20 inlägg 12272 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

RÖJARTID

Kvistfri  
#167 hej hej!!

Är det nån som vet varför man "ska" röja på våren-sommarn? Det verkar vara en regel, men jag förstår inte rektigt varför. Det är ju ett elände att gå bland fästingar och flygfän och dessutom bli rektigt svettig.
Varför röjer man inte på vintern-våren, ä det nån speciell anledning?
Ä det att man oftast har gallring och avverkning denna tid? jag hänger inte rektigt med.............

nån som vet?
hälsar kvestfri



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild
Kvistfri  
#181 Ä de ingen som har nåt att komma med i denna tråd, det vore intressant att veta :roll:

skogshälsningar
kvestfri

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#183 Tjena Kvistfri,

Jag har för mig (men är inte riktigt säker) att röjning av gran och tall som är lite grövre (över 5cm eller nåt sånt) bör röjas under sommarperioden. Detta för att inte insekter odyl. ska använda den lite grövre stammen som äggläggningsplats.
Risken tror jag minskar om man utför dessa röjningar på sommartid.

Så tyvärr, har du röjskog över 5cm så tror jag du får "ta" några fästingar och låta svetten rinna. :wink:

Hoppas du får fler svar!

MvH
Fredrik

Avatar Fallback
Hansson  
#251 Jag har ca 10 000 kvm på tomten som behöver röjas.Mest asp o björk.
När ska jag ta det? Far min säger vintern.

Höj

Avatar Fallback
Fredrik  
#253
Hansson skrev:Jag har ca 10 000 kvm på tomten som behöver röjas.Mest asp o björk.
När ska jag ta det? Far min säger vintern.

Höj


Tjena,

Löv kan du röja året runt, helt säkert.

MvH
Fredrik

Avatar Fallback
Hansson  
#254 okej tack tack

Avatar Fallback
L-A  
#795 Hej där. Var in på SVO sida o där står det att i södra Hälsingland att tall över 7 cm bör röjas 15 maj till 15 juli, o gran över 7 cm mellan 15 juli o 1 oktober. "Vid röjning på annan tid skall du ta bort de grova delarna av trädet, eller kapa i korta bitar. Detta för att insekter inte skall kunna nyttja de nedsågade träden som äggläggningsplats."

Jag personligen brukar dela in röjningsåret med o börja med o gå över lämpliga röjningsområden med motorsågen på dagsmejorna runt 15 mars (då sjunker timmerpremien i mitt område ändå!) o sen när snön är borta tar jag plantröjningar tills löven spruckit ut o sen är det ungskogsröjning av tall o sen ungskogsgran o sen är det semester o planering inför kommande säsong...

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796 Hur gör man om det är vartannat träd gran och vartannat tall? 8)

Avatar Fallback
Rotpost  
#1158
Mangan skrev:Hur gör man om det är vartannat träd gran och vartannat tall? 8)


Ta reda på veden som blir eller kapa upp i små bitar.

Avatar Fallback

Röjning...

snoken  
#1210 Har för mig att jag läst att löv skall röjas när det har som mest löv, för då tar det mest stryk?

Avatar Fallback
Tigerwalk  
#1682 Japp. Löv (framförallt svåra rotskottsbildare som asp m.fl.) ska tas på högsommaren då den mesta näringen är ute i själva trädet. Röjer man därefter på sommaren igen, så tar man snart livet av de man vill ha bukt med. Svettigt, men nyttigt. 8)

Avatar Fallback
L-A  
#1686 Eller så resonerar man tvärtom, att vara tacksam mot trädslagen som kommer gratis! Antingen kan de användas som huvudträdslag eller som kvalitetsdanare så att färre plantor behövs planteras...


Har för mig annars att det var nån på Weyerhuesen (var tills nyligen världens största skogsägare) som tyckte att vi norden var lite konstiga som la så mkt energi o pengar på att få bort spontana trädslag o istället plantera dyrt. Deras strategi var mer att där lämpligt är gynna spontana uppkomster o de trädslag som gav mest biomassa på kortast tid.

Motto i stort var att det är bättre o anpassa industrin till trädslagen än o gissa vad för trädslag som är bäst om 50-70 år. Avskrivningstiden ekonomisk/teknisk) på en skogsindustri är ju trots allt bara väll en sisådär 20-30år. (riskkapitalistisk antagligen mkt kortare!)

Tycker det ligger mkt i detta resonemanget!

/L-A.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1689 Om man tror att ett ton torrsubstans ger lika mycket pengar oavsett var det kommer ifrån, så har du rätt.

Mer gran, pojkar! :-)

Avatar Fallback
L-A  
#1692 Det jag mena bla var att de viktiga är inte intäkten bara, utan oxå utlagda kostnader...

"Hellre slutavverkningsbar självföryngrad asp o björk på 20-30 år än gran på 45-60år... Gå in på 3wLohmander.com o gör en nuvärdesberäkning om du inte tror mig!

Men visst planterar även jag gran! O som tur är så tillåter ju numera även skogspolisen att markägaren får sköta sitt företagande med vissa egna beslut numera...

Ah en pamflett på slutet, dåska inte ja va sämre:
"Fram för fantasin, frisinnet och företagandet! Pojkar o FLICKOR!"

O en fråga när ja ändå är igång:
"Om man kan göra flera saker samtidigt, e man feminist då..."

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1696
L-A skrev:Det jag mena bla var att de viktiga är inte intäkten bara, utan oxå utlagda kostnader...

"Hellre slutavverkningsbar självföryngrad asp o björk på 20-30 år än gran på 45-60år... Gå in på 3wLohmander.com o gör en nuvärdesberäkning om du inte tror mig!


Nog har jag kört Lohmanders program alltid, det funkar alldeles utmärkt om man vet hur kostnad och intäkter kommer att utveckla sig de närmaste 40 åren.

Hans motto är att investera så lite som möjligt, och då är det billigaste sättet att komma undan SVS återplanternigskrav (dvs göra inget) det mest ekonomiska.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).