Bioenergi

Bästa energiklippen?!

69 inlägg 42476 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bästa energiklippen?!

Duccen  
#164212 Nu då, bästa energiklippen alla kategorier!! Moipu, Bracke, Nisula, Naarva ect?
Saknar best of och direkta jämförelse tester i tidningar mm såsom det kan testas skruvdragare, handskar och hörselskydd.
Skulle vilja se m3 per timme, kaphastighet, bränsleförbrukning mm. Men i brist på det försöker jag kicka igång nåt alla mot alla här på forat ist.

Och jag kastar första stenen: Kesla 18G på en 8 tons bandgrävare. Kört ca 1500 m3 i blandade bestånd, vägar, beten osv. Ingen gallring. Når bara 7m. Drar väldigt lite diesel.
Dock lite väl klent material i klippen, har gjort åt ett gäng knivar och nu börjar hela stommen kännas lite "antik". Antingen renovera och köra vidare eller skaffa ett lite ballare aggregat med accumelering.



   TS
Avatar Fallback

Re: Bästa energiklippen?!

Fredrik_L  
#166888 Jag har en Ponsse Dual och kör just nu med en Naarva 1500-25E.
Den har krånglat alldeles för mycket nu på slutet så har börjat snegla på en Bracke.

Avatar Fallback

Re: Bästa energiklippen?!

M_M  
#166918 SMP håller visst på att utveckla en klipp har jag hört. Om den kommer ut på marknaden återstår att se...

Användarvisningsbild

Re: Bästa energiklippen?!

Mäki  
#166961 Jag har kört en hel del med Naarva 1500-40 och enligt min mening så är det inget aggregat för professionellt bruk.
Det är väldigt slött och går mycket sönder men jag hittar det inte på Pentinpaja´s hemsida utan bara det mindre aggregatet så dom har tydligen tagit det ur produktion.

Om jag skulle satsa på klipp skulle det vara en med matning och då är Moipu högt på listan.

Avatar Fallback

Re: Bästa energiklippen?!

Fredrik_L  
#166987 Det där med matning är inte så dumt, har fått köra ganska mycket med H53:an när naarvan krånglat och är det långt så tjänar man mycket på att slippa klippa på mitten först. Ett bracke agg med matning hade varit mumma :)

Användarvisningsbild

Re: Bästa energiklippen?!

Torparn79  
#167002
Fredrik_L skrev:Det där med matning är inte så dumt, har fått köra ganska mycket med H53:an när naarvan krånglat och är det långt så tjänar man mycket på att slippa klippa på mitten först. Ett bracke agg med matning hade varit mumma :)

Bracke visade ju en prototyp på Nolia, men det var stort som en turistbuss.
kändes väldigt klumpigt i t ex konfliktbestånd.

däremot så verkar ABAB´s aggregat helt ok, men jag är skeptisk till det på en skotare eller drivare, det verkade bökigt att lasta av med det.

Avatar Fallback

Re: Bästa energiklippen?!

Fredrik_L  
#167003 Ja jag såg det aggregatet uppe i umeå förra året. Som sagt, stort som en buss.. En mindre enklare variant av det agget är nog melodin. Klinga med kedja ser jag som ett måste för att få upp produktionen när det är mycket busk och smått. Att kunna använda "svepmetoden" tjänar man grymt med tid på.

Användarvisningsbild

Re: Bästa energiklippen?!

Robert Lindberg  
#168034 Det optimala energiaggregatet har ännu inte tillverkats enligt min uppfatting. Har provat Nisula 280E+ på skotare, hyfsat resultat men klarar inte det som är grövre. Har kört GMT035 såg på skotare, fungerar bra på det grövre men sämre på klent och saknar ackumulering.

Har nu en Dual med EH25 som fungerar sisådär produktionsmässigt. Jag kör mest hagmarker, åker och vägkanter. Jag skördar i allmänhet först och skiftar sen till risgrip och bankar för skotning. Gäller att hålla kniven vass och trycket optimalt, då klipper den ganska obehindrat ca 20cm av mjukare träd. Eftersom jag kör mycket grovt och en del hårda träslag så kommer jag att prova en Mecanil SG220, kombinerad klipp/såg. Den skall anpassas till Optin och blir förhoppningsvis klar om en vecka. Men även Mecanilen är en kompromiss. Fördelarna med Mecanilen är att den sågar allt det grova och att den har en rejäl risgrip. Gillar också den låga viktet.

Moipu och ABAB är båda rejäla aggregat men till det jobb jag utför kan inte riktigt motiveras att dra runt på matarvalsar.

Annars håller jag med om att Bracke C16 verkar vara marknadens mest effektiva aggregat. Svagheten är väl stenkänsligheten och att den "bara" sågar 26cm. Mense i Finland (mense.fi) har gjort ett aggregat med såg och en röjbalk under, typ häcksax. Såg riktigt effektivt ut på demovideon. Nackdel var den påstådda vikten på drygt 700kg. Var i kontakt med dem men man ville inte sälja på export innan man testat mer på hemmaplan.

mvh/ROB

Användarvisningsbild

Re: Bästa energiklippen?!

Robert Lindberg  
#168036 Det optimala energiaggregatet har ännu inte tillverkats enligt min uppfatting. Har provat Nisula 280E+ på skotare, hyfsat resultat men klarar inte det som är grövre. Har kört GMT035 såg på skotare, fungerar bra på det grövre men sämre på klent och saknar ackumulering.

Har nu en Dual med EH25 som fungerar sisådär produktionsmässigt. Jag kör mest hagmarker, åker och vägkanter. Jag skördar i allmänhet först och skiftar sen till risgrip och bankar för skotning. Gäller att hålla kniven vass och trycket optimalt, då klipper den ganska obehindrat ca 20cm av mjukare träd. Eftersom jag kör mycket grovt och en del hårda träslag så kommer jag att prova en Mecanil SG220, kombinerad klipp/såg. Den skall anpassas till Optin och blir förhoppningsvis klar om en vecka. Men även Mecanilen är en kompromiss. Fördelarna med Mecanilen är att den sågar allt det grova och att den har en rejäl risgrip. Gillar också den låga viktet.

Moipu och ABAB är båda rejäla aggregat men till det jobb jag utför kan inte riktigt motiveras att dra runt på matarvalsar.

Annars håller jag med om att Bracke C16 verkar vara marknadens mest effektiva aggregat. Svagheten är väl stenkänsligheten och att den "bara" sågar 26cm. Mense i Finland (mense.fi) har gjort ett aggregat med såg och en röjbalk under, typ häcksax. Såg riktigt effektivt ut på demovideon. Nackdel var den påstådda vikten på drygt 700kg. Var i kontakt med dem men man ville inte sälja på export innan man testat mer på hemmaplan.

mvh/ROB

Avatar Fallback

Re: Bästa energiklippen?!

karl_gremo  
#168146 men jag har en fråga om energi klipp vad är timpengen för att köra klipp. ska man köra skotare med klipp eller en traktor med skogsvagn?

Användarvisningsbild

Re: Bästa energiklippen?!

Robert Lindberg  
#168390
karl_gremo skrev:men jag har en fråga om energi klipp vad är timpengen för att köra klipp. ska man köra skotare med klipp eller en traktor med skogsvagn?



Har jag förstått frågan rätt undrar du vilken timersättning du som entreprenör kan debitera en uppdragsgivare. Ska försöka svara från min erfarenhet.

Marknad och priser styrs av tillgång och efterfrågan. Vilken utrusning har man osv. En 12 ton skotare med 10m kran ca 700kr/tim. Kostnad för aggregat tillkommer beroende på typ. Det kan var svårt att få lönsamhet på objekten, blir det ett 0-resultat eller nära får man vara nöjd. Det är helt beronde på hur uppdraget ser ut. Man kan inte klippa buskar och skota riset och tro att materialt ska täcka kostnderna efter flisning och transport. Alltså som med allt skogsarbete är det en balansgång när man sätter priset, inte för dyrt då får man inge jobb, för billigt får man ingen lön för jobbet. Traktor med skogsvagn funkar säker bra på den egna marken. Finns säkert andra uppfattningar och erfarenheter i detta ämne.

ROB

Avatar Fallback

Re: Bästa energiklippen?!

karl_gremo  
#168399 ja ok det e ju bra att veta:) . tror du kan svara på denna fråga med ? för jag undrar hur man ska göra om man ska vara f-skatter och skaffa sig en egen maskin eller försöka hitta ett jobb som maskinförare men det som är ett problem jag har märkt så är det svårt att hitta jobb inom skogsmaskinarbetet för jag har fråga grannar som kör skogsmaskin men dom verkar inte vilja ha någon ny ? hur tror du man ska göra ? har ett år till på plönningegymnastie till jag ska jobba.
mvh karl

Avatar Fallback

Re: Bästa energiklippen?!

Fredrik_L  
#169867 I onsdags var jag till Dalarna och kikade på ett Bracke aggregat i produktion och måste säga att kapaciteten är helt otrolig. Pratade med försäljaren i torsdags så nu ligger det en offert hemma på köksbordet ;) Ska ta en funderare tsm med kalkylatorn över påskhelgen men det lutar nog åt en investering :) Återkommer om någon vecka hur detta slutar, sticker ner till Norrtälje på en liten slutavvverkning och kanske tomten har levererat en sen julklapp när jag är tillbaka :)

Användarvisningsbild

Re: Bästa energiklippen?!

Mäki  
#169872
Fredrik_L skrev:I onsdags var jag till Dalarna och kikade på ett Bracke aggregat i produktion och måste säga att kapaciteten är helt otrolig. Pratade med försäljaren i torsdags så nu ligger det en offert hemma på köksbordet ;) Ska ta en funderare tsm med kalkylatorn över påskhelgen men det lutar nog åt en investering :) Återkommer om någon vecka hur detta slutar, sticker ner till Norrtälje på en liten slutavvverkning och kanske tomten har levererat en sen julklapp när jag är tillbaka :)


Är det med matning eller utan som du tagit offert?

Avatar Fallback

Re: Bästa energiklippen?!

Fredrik_L  
#169874 Utan matning.. Dom har väl inget med matning i produktion?
Senast redigerad av Fredrik_L lör 07 apr 2012, 20:52, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).